Full version: Övervintra rosmarin
Anna-Karin Lundberg
Jag firade jul hos min syster i England. Under en promenad på julafton passerade jag den här häcken. Stannade till, doftade, och ja, det ÄR rosmarin!

Är den inte fantastisk? Jag har en planta i en kruka i krypgrunden under huset som jag hoppas ska klara sig till i vår. Jag har läst en del om rosmarin här på forumet och känner att jag måste dela med mig av det här.
Eva i Skåne
Den måste vara underbar när den blommar tummenupp.gif

Jag försöker varje år att övervintra min rosmarin, men ännu har jag inte lyckats. Det blir nyinköp varje försommar.
KRT
Fram till vargavintern 09/10 hade jag rosmarin på friland i flera år, men efter det har jag satt den i kruka och övervintrat frostfritt... Skulle faktiskt kunna tänka mig att försöka igen att ha en på friland igen nu när jag har trädgård - och jag kan täcka in den under vintern.

En sådan häck hade varit underbar!!! Jag skulle nöja mig med en enda välvuxen buske på friland smile.gif
strandskatan
Wow, vilken häck! Tänkte lämna min planta ute, men fegade ur och grävde upp den, står svalt under lysrör nu. Har aldrig sett en blommande rosmarin i verkligheten, tänk en hel häck! - du får be syrran fota när den blommar om du inte är där då!
Monarda
Försöker också att övervintra men med misslyckat resultat hittills. Sommarens planta står nu i växthuset med extra skydd av bubbelplast. Igår var jag ut och kikade lite försiktigt men det är svårt att avgöra om den lever eller inte, den underbara doften finns dock kvar.
KRT
Min nuvarande planta blommadeför första gången i våras, men då hade jag haft den i 2 år och plantan var köpt i hyfsad storlek. Tror de behöver växa till sig lite innan de blommar. Hoppas dock på nya blommor till våren, den står nu i växthuset där jag håller plusgrader och verkar absolut leva smile.gif
Anna-Karin Lundberg
Jag ska hålla koll, vet var den här häcken står. Ska tillbaks i mitten av februari, så då kan jag se hur den ser ut. Och när den blommar så ska jag be syrran gå dit med kameran.

I år, när det kom så mycket snö här så tidigt, så var det en stor skillnad att komma till det milda klimatet utanför London. Det var väl en 13 grader och det blommade lite var stans i trädgårdarna. Nån sen rosenknopp, olvonbuskar, några tidiga trädgårdsvivor och lite annat. Barn gick i kortbyxor!
När jag parkerade bilen på Arlanda så bytte jag kläder, la min tjocka dunjacka i bilen och satte på mig en tunn kappa och lågskor. När jag kom tillbaks satte jag genast på mig jackan ovanpå kappan, bytte skor, satte på mig handskar och började gräva fram bilen...
Man förstår att vissa växter helt enkelt inte trivs i vårt klimat.
Monarda
I mitt nästa liv vill jag bo i England och gärna Cornwall, om man får välja. innocent.gif
AnniiPannii
Gud vad fin häck!

Jag köpte en liten planta rosmarin för 50kr på blomsterhandel förra våren blir det nu smile.gif och den blommade första året här hemma. Hade den i ett stenpartit och gav den knappt något vatten och bara lite hösgödsel en gång! smile.gif
gunsta
Man ställer sig frågan Varför bor man i Sverige - när man skulle kunna bo i ett land med ett klimat som gör det möjligt att ha rosmarinhäckar. Jag måste alltid ha en kruka med rosmarin - den doften är så fantastisk. Tack Anna-Karin för 'drömbilden' .... jag ska gå ut i köket och smeka min lilla planta nu smile.gif
Anna-Karin Lundberg
Gunsta: happy.gif
Krokodilen
Har faktiskt övervintrat rosmarin i kruka i köksfönstret! Men då tog jag in den ganska tidigt, innan nattkylan började komma.
zissi
Jag har övervintrat min rosmarin på stam, i vardagsrumsfönstret, precis som en vanlig krukväxt. Det är tredje eller fjärde året vi har den inne så här. Två vårvintrar har den blommat så fint med små blå blommor, fast inte i år än. Vi klipper ner den lite innan vi ställer ut den på våren. Sen kommer den igen så fint framåt sommaren-hösten. Den dricker mycket vatten så jag måste vattna den två gånger i veckan minst, nu på vintern, när den står över ett element. Verklig tacksam växt sommar som vinter, som inte kräver så mycket mer än regelbunden vattning. En växt helt i min smak tummenupp.gif

Måste erkänna att jag inte använder kryddan varje vecka, inte varje månad heller. Men det händer iaf. Ernst juläpplen med rosmarin, honung, ingefära m.m.....då går det åt några kvistar. Till ugnsbakad potatis-grönsaker passar rosmarin bra också.

Glömde: Visst är häcken häftig Anna-Karin yes.gif . Önske-häck här wub.gif.
Monarda
Fyra grader varmt här idag så jag passade på att lufta växthuset. Kollade samtidigt in rosmarinen och gav den en skvätt vatten. Ser faktiskt lovande ut, än så länge.

[attachment=74271:DSC_0042.jpg]

Anna-Karin Lundberg
Nu har jag varit i England och "tittat till" rosmarinhäcken. Den var nyss beskuren, så den ser lite tunn ut - och så var det sophämtning så tunnan stod framför, men då ser man hur hög häcken är. Jag ska dit igen nån gång i vår, då går jag förbi igen.
strandskatan
Roligt att du följer upp! Undrar om den redan hade blommat före beskärningen - annars har de väl offrat årets blomning - vilket verkar synd!
Bee
Wow! Vilken häck! Tänk att få odla upp en sån, vilken dröm. Fast här skulle det nog ite funka. Vi äter upp våra rosmariner. För några år sen när det var mildare vintrar så hade jag plantor i rabatten och dom överlevde några år. Senaste två vintrarna har dom dock dött.
Att jag inte tänkte på att ta in dom och ha dom på fönsterbrädan slap.gif

Anna-Karin, nästa gång du passerar häcken, knacka på och fråga hur lång tid det har tagit att få den så hög och hur dom sköter den i övrigt. Det måtte väl vara rätt ovanligt även i England?
Bassam
Hej
I England har de mildare vinter än Sverige.
H.Bassam
addo
CITAT (Bassam @ 05-03-2013, 23:44) *
Hej
I England har de mildare vinter än Sverige.
H.Bassam

Det menar du inte wink.gif
Monarda
Min rosmarin som såg så lovande ut i början på januari har tyvärr inte klarat vintern i år heller. Idag inhandlades en ny sort som jag inte haft tidigare. Får väl passa på att njuta så länge det varar.

[attachment=75569:DSC_0300.jpg]

[attachment=75570:DSC_0301.jpg]
zerounu
Tack för alla tips smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Monarda @ 25-03-2013, 19:10) *
Min rosmarin som såg så lovande ut i början på januari har tyvärr inte klarat vintern i år heller. Idag inhandlades en ny sort som jag inte haft tidigare. Får väl passa på att njuta så länge det varar.

[attachment=75569:DSC_0300.jpg]

[attachment=75570:DSC_0301.jpg]

Vackert exemplar, kryprosmarin är väldigt bra sort, mycket blomvilligare än vanlig och också skuggtålig. Och inte alls svår att övervintra den är dock frostkänsligare än vanlig rosmarin. Min har varit jättelätt att övervintra inne i fönstret med extraljus har haft en länge.
oliv
Förra året köpte jag två kryprosmarin, en har övervintrat väl och blommar nu smile.gif (övervintrat i 8 grader, nu blir det lite varmare på dagen). Den andra torkade in (stod i samma kruka).
Emma R
Jag har nog lyckats övevintra en ganska stor rosmarin på stam. Den har stått på en glasveranda i en sommarstuga. Jag vattnade en gång i månaden under vintern.

Min andra rosmarin grävde jag ner i söderlandet inför vintern, men kaninen har tuggat i sig nästan allt.
Monarda
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 31-03-2013, 12:49) *
Vackert exemplar, kryprosmarin är väldigt bra sort, mycket blomvilligare än vanlig och också skuggtålig. Och inte alls svår att övervintra den är dock frostkänsligare än vanlig rosmarin. Min har varit jättelätt att övervintra inne i fönstret med extraljus har haft en länge.

Tack för upplysningen, Alexander. Då ska jag till hösten sätta den tillsammans med pelargonerna som övervintrar med belysning i källaren.
nässlamera
är det ngn som vet ungefärlig minitemperatur för lyckosam övervintring? hur ofta behöver den vattnas? hur mkt sol? (eller snarare, hur skuggigt) älskar rosmarin, skulle aldrig drömma om att slösa bort den på maskering av dött kött. wink.gif
Bassam
Hej

Mellan +5-+10 passar många växter, om växter har blad behöver lite ljus med, men vattnet beror po hur mycket grader finns på platsen, dess blir grader mera behöver växter mera vatten.

H.Bassam
Alexander-VG-zon3
Har dom stått ute hela sommaren tål dom till hösten-förvintern utan problem några frostnätter, sedan när du ska övervintra så trivs dom i ganska vid temp. Det beror ju på övriga faktorer också och vad man kan erbjuda.

0c +5c och mörkt och bara vatten då och då funkar lika bra som i en lägenhet med +20c +23c och extraljus tänt minst 12tim gärna mer och där man ger vatten så den bara torkar upp lätt mellan gångerna och även ger näring.

Ljusmängden styrs av temperaturen man har, på vintern kan dom inte få för mycket ljus utan då ska man ge så mycket som möjligt speciellt om dom står varmt. Under +10c behöver dom egentligen inget ljus. Värme och mörker är inget den gillar under vintern.

På sommaren tål rosmarin öst lägen, men den vill ha mycket sol så väst eller söder är bäst. Den överlever även i norr men kommer inte växa så mycket.
nässlamera
bra tips och råd, tack, det var allt jag ville veta. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon