Enkel fråga egentligen.... Inte optimal tidpunkt men jag fick några sticklingar(Larus nobilis) av pappa och jag tänkte göra ett försök. Alltså ska de i vatten eller jord direkt? Kan rotningshormon vara till hjälp???
Peyote
30-12-2012, 20:01
Ifall de har fått rötter kan du köra ner dem i jorden. Rotningshormon är nog överdrivet, antagligen bara ett försäljarknep för att vi ska köpa saker vi inte behöver (får mig att tänka på citat "advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don't need" ur filmen Fight Club ).
Riktigt rotningsmedel funkar,, har du fler än en så testa olika. Har själv fått rötter på lager både i vatten och jord, men tyckte det blir lite rejälare i jord.
KRT
30-12-2012, 21:03
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 30-12-2012, 20:29)
Riktigt rotningsmedel funkar,, har du fler än en så testa olika. Har själv fått rötter på lager både i vatten och jord, men tyckte det blir lite rejälare i jord.
Vanlig såjord, eller utblandad med något? Med rejäl menar du kraftigare eller fler?
Mycket intressant test jaj-51!!!! Jag skulle gärna testa m pil, men har inte tillgång till några kvistar nu. Kanske testar till våren
Okej det verkar ju fungera, men det är möjligt att syntetiska hormoner har negativ påverkan på ekosystem. Tänker på de djur som fött som honor men fått en penis p.g.a. av allt överskott av hormoner som finns i vattendrag från bland annat p-piller. Så mitt tips kvarstår, rota dem utan hormoner!
jaj-51
31-12-2012, 07:16
CITAT (KRT @ 30-12-2012, 21:03)
Mycket intressant test jaj-51!!!! Jag skulle gärna testa m pil, men har inte tillgång till några kvistar nu. Kanske testar till våren
Det vanligaste rotningshormonet är samma som hittades i pil, så det bör fungera bra också. Intresant om någon testat / hittat någon test med pli.
KRT
31-12-2012, 09:43
CITAT (Peyote @ 31-12-2012, 01:18)
Okej det verkar ju fungera, men det är möjligt att syntetiska hormoner har negativ påverkan på ekosystem. Tänker på de djur som fött som honor men fått en penis p.g.a. av allt överskott av hormoner som finns i vattendrag från bland annat p-piller. Så mitt tips kvarstår, rota dem utan hormoner!
Det är viss (stor!) skillnad på könshormoner och rotningshormoner. Som jaj-51 skriver oftast från någon växt som rotar sig lätt som pil.
Fö kvittar det förmodligen om det ett syntetiskt eller framrenat hormon, det är lika lilla båda två, om vi pratar om könshormoner och påverkan på ex vis fiskar. Men nu handlar det om växter och att få dem att rota sig - en helt annan situation.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.