Full version: Gamla stora rosor
AnniiPannii
Hej!

I mars flyttar vi till en trädgårdsfantast trädgård smile.gif ska ju självklart bli jätte spännande! Mycket prydnadsträd och fruktträd och en massa perenner.

Sen finns det även en del rosor. Vissa klarar jag av men det finns en stor häck, kanske 2 m hög på högsta stället sen sluttar den ner till kanske 50 cm höljd. Jag tror den var fyra plantor bred och kanske två till tre meter bred.
Det är gamla rosor antar att det är nån vresrossort, den hade "vanliga" nypon.

Nu till saken är att vi vill flytta rosorna. Häcken vill vi flytta nån meter eller två, men kan man flytta så stora och gamla rosor och hur gör man då. De är väldigt taggiga men ser ut att ha sköts väldigt bra. De är täckbark kring fötterna på dem..

Hade varit kul att veta exakt sort men det får ni gissa sen när vi flyttat in smile.gif

Så kan man flytta dem eller får vi helt enkelt ta bort de högsta och ge bort eller nått?
Kajsa
Va spännande, lycka till i vår.
Det låter som rosorna har breddat sig med åren, ni kan inte låna en liten grävare som kan ta upp dom, ett hästjobb gräva för hand. Klipp ner dom hårt först. Blir det många rötter kvar i jorden kan dom komma upp igen, vresrosor kan sprida sig, om det nu var det, men dom är mycket taggiga.
AnniiPannii
CITAT (Kajsa @ 30-12-2012, 21:26) *
Va spännande, lycka till i vår.
Det låter som rosorna har breddat sig med åren, ni kan inte låna en liten grävare som kan ta upp dom, ett hästjobb gräva för hand. Klipp ner dom hårt först. Blir det många rötter kvar i jorden kan dom komma upp igen, vresrosor kan sprida sig, om det nu var det, men dom är mycket taggiga.

Men kan man plantera om dem eller hur blir det?
Kajsa
Ja, om du får med rötterna så går det bra, gör det på våren innan det blir för varmt och vattna i sommar om det blir torrt.
AnniiPannii
Vad menar ni med att klippa enr dem hårt?
Ska jag göra det i klippningstider då och hur mycket, kommer det ta lång tid innan de blir stora igen?

Vad händer om man inte klipper ner dom och flyttar dem?

smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon