AnniiPannii
Okej här kommer en mega lista med buskar och träd. Vilka av dessa måste skötas på ett speciellt sätt och vilka kan jag bara låta vara?
Gärna tips på vad jag måste göra också? Alla är i perfekt skick och jag vet knappt vad de heter eller vad som ska göras.. Allright här kommer listan.

Äppelträd aroma, Katja,gravensteiner
Päronträd
Plommonträd
Blodkörsbär
Vitbrokig lönn
Rosenhaggtorn
Silverpäron
Paradisträd
Gullregn
Vildkörsbär
Ask
Sälg
Hägg
Lind
Magnolia sibeoldi
Rododendron
Perukbuske
Stjärnmagnolia
Tuja
Svartavinbär
Snobollsbuske
Liguster
Idegran
Blå en
Silvergran häck
Sockertoppsgran
Cypress
Krypgran
Guld tuja
Lager hägg
Vit ölandstok
Syren hortensia
Vidjesmal hortensia
New dan ros
Hunungsros
Swany markros
Farit ros
Maiden Bush ros
Syren
Vresros
Pärlrönn
Fläder
Smällspirea
Rönnspirea
Klättervortensia

Tacksam för alla hjälp till min nya trädgård!
Huggorm
En tumregel är att man inte skall göra något alls om man inte har en ordentlig anledning. Vissa skall man ju helst inte beskära om man inte absolut måste, som körsbär och plommon och magnolia. Den vitbrokiga lönnen kan få grenar med vanliga gröna löv, så dessa bör du ta bort om du inte vill att de skall ta över helt. Äppelträden är ju ett avsnitt för sig, de bör beskäras för att ge maximalt med frukt, men det skall göras på rätt sätt. Men på det stora hela så trivs de flesta buskar och träd bäst om de får vara ifred.
AnniiPannii
CITAT (Huggorm @ 30-12-2012, 20:37) *
En tumregel är att man inte skall göra något alls om man inte har en ordentlig anledning. Vissa skall man ju helst inte beskära om man inte absolut måste, som körsbär och plommon och magnolia. Den vitbrokiga lönnen kan få grenar med vanliga gröna löv, så dessa bör du ta bort om du inte vill att de skall ta över helt. Äppelträden är ju ett avsnitt för sig, de bör beskäras för att ge maximalt med frukt, men det skall göras på rätt sätt. Men på det stora hela så trivs de flesta buskar och träd bäst om de får vara ifred.

Vad bra! Ingen gödsling eller nått sånt då?
Har två jätte stora häckar med en av silvergran och en av liguster hur gör man med dem?
Huggorm
Häcken av silvergran bör beskäras varje år, annars växer den sig för bred, tappar barren längre in på grenarna och kan inte göras liten igen. Åtminstone reagerar vanlig granhäck så, och jag antar att det är samma. Ligustern är väll lite lättare eftersom den kan få ny grönska längre in på grenarna tror jag, men den bör ju beskäras den med för att hålla formen.

Generellt skall gödsling inte behövas, särskilt inte om man låter höstlöven ligga och helst även gräsklippet. Men ibland kan det ändå göra gott, exempelvis kan äppelträden ge mer frukt av en riktigt utförd gödsling
AnniiPannii
CITAT (Huggorm @ 30-12-2012, 20:51) *
Häcken av silvergran bör beskäras varje år, annars växer den sig för bred, tappar barren längre in på grenarna och kan inte göras liten igen. Åtminstone reagerar vanlig granhäck så, och jag antar att det är samma. Ligustern är väll lite lättare eftersom den kan få ny grönska längre in på grenarna tror jag, men den bör ju beskäras den med för att hålla formen.

Generellt skall gödsling inte behövas, särskilt inte om man låter höstlöven ligga och helst även gräsklippet. Men ibland kan det ändå göra gott, exempelvis kan äppelträden ge mer frukt av en riktigt utförd gödsling

Hur beskär man gran då? Bara klipper av det som sticker ut?
Halva häcken är ju grannens och han verkar inte klippa den, vad händer om man bara klipper "sin" sida?
Huggorm
CITAT (AnniiPannii @ 30-12-2012, 22:44) *
Hur beskär man gran då? Bara klipper av det som sticker ut?
Halva häcken är ju grannens och han verkar inte klippa den, vad händer om man bara klipper "sin" sida?

Ja, man klipper det som sticker ut, men bara om det finns levande barr kvar innanför, annars dör grenen. Om grannen inte klipper sin sida kommer grenarna på den sidan att växa upp till träd så småningom. Till slut kommer din granne att såga ner de "träden", men då är häcken förstörd på hans sida för gott.
Hans T
Man klipper bort valfri del av årsskotten, i juni-juli. Det betyder att man i pricip inte kan rätta till /korta in en förvuxen granhäck och för att behålla formen är det årlig beskärning som gäller
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon