Full version: Gallica rosor
Kajsa
Vi tar gruppen Gallica rosor, gammaldags buskrosor och frossar lite i, många klarar lite kallare zoner, så dessa rosor kan många ha, dom är inte klena som moderna rosor.
Börjar med Aimable Amie som till skillnad från alla lila sorter är vit/rosa och blir 1.5 m. Fransk ros efter 1800 och enligt Rosbibeln zon 5. Efter den blommat över i juli kan den bli lite ful i bladen hos mig.

Aimable Amie, doftar starkt, lite taggar.
Alla Gallica rosor blommar en ggn mitt i sommaren.
Ni som har rosen fyll på med bilder och tyck till om rosen.

Plater
Oerhört fina blommor, särskilt den som är halvutslagen. Knopparnas gula färg var jag dock inte lika såld på. Hur är det med rotskott på denna? Du som har så många rosor, har du jämfört den med 'Belle Sans Flatterie'?
Kajsa
Enligt Rosbibeln LÅG skriver dom " att det är svårt skilja dom åt, ev är det samma ros " ? Jag har inte Belle sans Flattere men då räcker en ros, om dom är så lika eller rent av samma.

Jo, enstaka Gallica rosorna har gett rotskott, men dom är så lagom stora i formatet så jag har låtit dom vara. En är dock lite väl ettrig och det är prickiga Alain Blanchard, den rycker jag upp skott av. Aimable Amie har jag inte fått rotskott av ännu.
renate
Underbar ros Kajsa,jag har 2 eller 3 st,en köpt de andra på egen rot dvs fått rotskott.
Inget duttande här de trivs i min zon 4.
[attachment=74372:2012_07_...280x853_.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon