Full version: Resterna efter jul !
Motti
Ja här sitter man nu med allt överflöd efter julen och tycker att det är ett jäkla slöseri !massor av frukt som står och bli förstört plus annat också .Frös in skinkan i bitar så vi kan göra Pytt i panna .Saken är den att på juldagen skulle vi varit 15 personer men tre fick halsfluss och två fick magsjuka så allt blev inställt mycket av julmaten blev över ,det är tråkigt när man vet att barn svälter och här sitter vi och päser och gör inte åt all mat vi skaffar till jul .Nötterna får Ekorren skinkresterna fick Kråkorna i dag men tyvär får vi slänga en del .
Piccante
Frukt går ju att hacka ned till fruktsallad, göra smoothies eller om du har enorma mängder citursar kvar koka en liten sats marmelad på apelsiner och klementiner.
Motti
Frukten har blivit för dålig för att göra något på !vi fick massor och har inte hunit äta allt sad.gif
Piccante
om inte frukten är direkt rutten så går det alltid att koka till marmelad.
Huggorm
Det är i det läget man skall ha en skock höns smile.gif
gunsta
Även landsköldpaddor lär tycka om övermogna bananer - och förr när jag bakande banankakor i parti och minut så var det övermogna bananer som gällde smile.gif
Motti
Jag matar djuren här ute så mycket jag kan! vi bor ju på landet just nu har jag faktiskt inte tid att koka marmelad på nått !Om man ska koka marmelad så ska frukten vara fräsch utan mögel . Jag gör mycket själv inläggningar med mer odlar också mycket.Men nu är det Nyårsafton i morgon och på onsdag fyller jag gämmna har liksom inte tid .På torsdag ska jag ta en massa prover inför min operation .Jag ville bara belysa överflödet från julen rolleyes.gif Att vi i västvärlden lever i överflöd ! och man skäms lite för det när man får kasta så mycket mat .
Huggorm
Koltrasten kanske skulle uppskatta lite övermogen frukt?
omk
Och "mina" rådjur åt faktiskt strimlad kål förra vintern !

(Vet inte om de tyckte det var gott, dock ... Kanske bara nödproviant ?)
Motti
Jo säkert smile.gifI dag fick mina kära Kråkor en halv liter skinkspill ,allt kött trim eller annat köttspill går oavkottat till Kråkorna här :)och överblivet bröd .Har en hel påse späck i frysen som jag mata fåglarna med Hackspeten som Domherre .Men jag vet inte om de uppskattar Exotiska frukter ?Ekorren får nötterna som vi inte åt .
Rådjuren och Haren får äpplena .Överflödet jag pratar om är allt kött vi köpper och inte äter .
Eva i Skåne
Jag förstår vad du menar Motti. Det är ett slöseri med en del av maten. Hos oss blir det hunden som får en del av överflödet, men det är ju inte det nyttigaste för henne. Vi har också fryst in skinkan i bitar nu. Tur att frysen finns för jag hade nästan vägrat äta mer av den just nu.
Sen har jag bakat för mycket (igen), men planerar att hälsa på svärfar imorgon och han bakar inte själv längre, men är ju av den generationen som alltid har kakor till kaffet, så jag tänker glädja honom med vårt överskott blush.gif
Har jag för många citrus är det underbart att pressa och frossa i ett stort glas naturlig apelsinjuice.
*Stintan*
Hemskt! Varför drar ni inte ner på frosseriet? Det går ju att göra massor av resterna t.ex. matlådor eller bara frysa in för senare behov. Frukt har jag aldrig fått över...förvaras den svalt håller den länge. Bananer är väl det som håller sämst men dom kan man ju använda i matlagningen eller till bak även om de börjar bli övermogna.
Anki på Öland
Handlar aldrig så mycket att jag får rester att kasta....
*Stintan*
CITAT (Anki på Öland @ 31-12-2012, 12:34) *

Inte jag heller.
Biggan_
Fast Motti hade ju handlat och förberett en julmiddag för 15 personer, men fick ställa in på grund av att så många blev sjuka och inte kunde komma. Klart att det blev mycket käk över då.
Jag hade tagit tillvara det som gick och kört resten till frälsningsarmens utskänkningsställen.
andersen
Jag gör tvärt om, nu kan man göra klipp i butikerna, det är bara att handla billig skinka köttbullar mm, och fylla frysen. Skinkan går ju bra att göra ärtsoppa på och köttbullar är gott att ha på macka.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag förstår att det kan bli för mycket när man planerar för ett visst antal gäster men det blir färre.

Ingenting värre för en husfru än när maten tar slut...... ( jag minns när sambon firade 50 och jag inte visste om det kommer 80-100 eller 150 personer där var var det också över trots att det var ca 120 personer. Men jag har ju 3 bonusbarn och en svägeraka här som fick med sig hem...)

Jag handlade fredagen före julhelgen och kanske också handlade lite för mycket. Men fick passa på när gubben orkade att köra mig till COOP (ligger sjuk sen ca 5 veckor)

Men skinkan är slut, skulle nog behöva köpa en ny och frysa in lite.

Än så länge behövde vi inte slänga nåt, tycker det är hemskt. Jo några clementiner, vet inte varför jag nu äter så lite av dom.

Elisabeth
pejori
CITAT (Anki på Öland @ 31-12-2012, 12:34) *

Inte jag heller.
Man kan bara äta sig mätt och frosseriet på jul, är vedervärdigt. thumbdown.gif

CITAT (andersen @ 31-12-2012, 14:21) *
Jag gör tvärt om, nu kan man göra klipp i butikerna, det är bara att handla billig skinka köttbullar mm, och fylla frysen. Skinkan går ju bra att göra ärtsoppa på och köttbullar är gott att ha på macka.

Bra tänk där. tummenupp.gif

CITAT (Biggan_ @ 31-12-2012, 13:45) *
Fast Motti hade ju handlat och förberett en julmiddag för 15 personer, men fick ställa in på grund av att så många blev sjuka och inte kunde komma. Klart att det blev mycket käk över då.
Jag hade tagit tillvara det som gick och kört resten till frälsningsarmens utskänkningsställen.

Tänker mer på att, "frukt och grönt" kan man lägga ut till djuren innan det hunnit ruttna. (ja koltrast gillar övermogen frukt).
Motti
Mycket har blivit infryst och blir pyttipanna framöver ,äpplena grönkålen har jag lagt ut till haren och rådjurna .Saken är den att vi fick en massa frukt i en korg i pressent och jag hade redan köppt ,tror inte att fåglarna och viltet äter Kiwi passionsfrukt och clementiner ,möjligtvis päronen .
Som Biggan skrev så skulle vi varit 15 personer här på juldagen men tre fick halsfluss och två fick magsjuka ,inget man rår över precis .
hattstugan

Vore jag som du Motti så skulle jag lägga ut all frukten iaf! Det som går åt gör det det andra förmultnar ju till våren ändå!

Kostar ju inget att testa vad djuren äter!
Motti
Det har du faktiskt rätt i Hattstugan och här gör det ju inget ute på landet :)kan tänka mig att våra Kråkor äter det mesta om ingen annan gör det :)Jag ska ta och slänga ut det så får vi se vad som händer !kanske får de friskaste djuren i småland här tummenupp.gif
pejori
CITAT (Motti @ 31-12-2012, 20:42) *
Mycket har blivit infryst och blir pyttipanna framöver ,äpplena grönkålen har jag lagt ut till haren och rådjurna .Saken är den att vi fick en massa frukt i en korg i pressent och jag hade redan köppt ,tror inte att fåglarna och viltet äter Kiwi passionsfrukt och clementiner ,möjligtvis päronen .
Som Biggan skrev så skulle vi varit 15 personer här på juldagen men tre fick halsfluss och två fick magsjuka ,inget man rår över precis .

Söta frukter gör, att du kanske får en flock sidensvansar på besök..Värt varenda frukt. giggle.gif tummenupp.gif

CITAT (hattstugan @ 31-12-2012, 21:03) *
Vore jag som du Motti så skulle jag lägga ut all frukten iaf! Det som går åt gör det det andra förmultnar ju till våren ändå!

Kostar ju inget att testa vad djuren äter!

Det lär gå åt. tummenupp.gif
malcolm
Rester av julskinka passar bra i ärtsoppa.
gunsta
.... skinkrester passar också bra på en pizza ...
Piccante
Grönkålen kunde du ha slängt i frysen. Är ju jättegott i soppor och pajer sen.
Motti
Jag hjälper hellre våra vilda djur här vi klarar oss ändå :)Det har varit svårt för viltet nu när det varit skare om jag kan bidraga en smula för deras skull så gör jag det smile.gif
pejori
CITAT (Motti @ 01-01-2013, 01:44) *
Jag hjälper hellre våra vilda djur här vi klarar oss ändå :)Det har varit svårt för viltet nu när det varit skare om jag kan bidraga en smula för deras skull så gör jag det smile.gif

Jag med. rolleyes.gif
Dom äter tacksamt det dom får. blush.gif
Till och med utblommade tulpanbuketter älskar rådjuren att tugga i sig. tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon