jaj-51
Så här drabbas Göteborgarna ...

Trängselskatt upp till 1.200Kr/månad

Regionskatten i Västra Götaland höjs med 25 öre (motsvarar 750Kr/månaden räknat på inkomsten 25.000Kr)

Felaktigt rätt siffra är bara 750Kr/år

Ger hälften av pengarna som den förbättrade kolekivtrafiken kostar.

Avfallstaxa höjs med 15 öre till 1:40 kronor per kilo.
Kompostering rabatten med 250 kr tas bort.

Vatten och avlopps taxan höjs med höjs med 5,5 procent

Stå i bostadskö kommer också att avgiftsbeläggas -smile.gif

Blir nog en och annan som får dra åt svångremmen lite till?

Tyckte jag läste att vi inte har någon inflation och priserna står stilla.

Edit orsak rättat skattehöjningen
Huggorm
Knappt lönt att jobba längre. Stannar man hemma i sin lägenhet slipper man både trängselskatten och regionskatten. 2000kr skillnad, det är trots allt en del pengar.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 31-12-2012, 11:47) *
Knappt lönt att jobba längre. Stannar man hemma i sin lägenhet slipper man både trängselskatten och regionskatten. 2000kr skillnad, det är trots allt en del pengar.

Fast hyreshöjning slipper du knappast för din lägenhet så det bästa är väl att bo i en koja i skogen.
jaj-51
CITAT (Huggorm @ 31-12-2012, 11:47) *

Moment 21 confused.gif jobbskatteavdraget ryker ... det är inte så lätt att komma undan
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 31-12-2012, 11:59) *
Fast hyreshöjning slipper du knappast för din lägenhet så det bästa är väl att bo i en koja i skogen.
Precis det jag gör ju flirting.gif
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 31-12-2012, 12:08) *
Precis det jag gör ju flirting.gif

Nja inte riktigt väl för några kostnader har du säkert för ditt boende som det går att höja taxan för devil.gif
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 31-12-2012, 12:16) *
Nja inte riktigt väl för några kostnader har du säkert för ditt boende som det går att höja taxan för devil.gif

Fastighetsskatten kanske, men jag tror man slipper den om man inte har några beskattningsbara inkomster i Sverige. Annars är det bara vägföreningen, men de höjer inte för skojs skull. Eller elen, men jag förbrukar så lite att de måste chockhöja för att det skall märkas.

Men jag tycker lite synd om de hårt arbetande som blir tvungna att lägga ut 2000kr mer per månad nu från årsskiftet. Men Göteborg behöver väll pengarna och mjölkar där det går sad.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Huggorm fastighetsskatten får du säkert snällt betala i Sverige.

Varför tror du att annars utländska stugägare måste betala fastighetsskatten här?
Den skatten skall betalas där fastigheten är
Christa
Undrar om höjningen av regionskatten går till sjukvården. Om vi inte vill att den skatten skall höjas dramatiskt framöver så måste vi alla verka för mer förebyggande av sjukvårdsbehov.

Huggorm
CITAT (Christa @ 31-12-2012, 13:20) *
Undrar om höjningen av regionskatten går till sjukvården. Om vi inte vill att den skatten skall höjas dramatiskt framöver så måste vi alla verka för mer förebyggande av sjukvårdsbehov.
Det största problemet med sjukvården är ineffektivitet. Vi kan betala 100% i skatt och mata in allt i sjukvården, och efter ett par år kommer det ändå vara för lite. En annan sak att spara in på där är all extremt dyr teknisk utrustning.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 31-12-2012, 13:30) *
Det största problemet med sjukvården är ineffektivitet. Vi kan betala 100% i skatt och mata in allt i sjukvården, och efter ett par år kommer det ändå vara för lite. En annan sak att spara in på där är all extremt dyr teknisk utrustning.

Många är nog tacksamma att den tekniska utrustningen finns.
Christa
CITAT (Huggorm @ 31-12-2012, 13:30) *

Kan du utveckla det. På vilket sätt kan sjukvården bli effektivare?

Huggorm
CITAT (Christa @ 31-12-2012, 13:51) *
Kan du utveckla det. På vilket sätt kan sjukvården bli effektivare?
Ett exempel är att man kan minska ner pappersarbetet för läkare, sånt kan en billigare sekreterare sköta åt dem. Det gäller även för sjuksköterskor, min syster berättade att hon nästan enbart gör pappersarbete nu efter att hon läste upp från undersköterska eller hur det nu var
Monaxe
CITAT (Huggorm @ 31-12-2012, 14:01) *
Ett exempel är att man kan minska ner pappersarbetet för läkare, sånt kan en billigare sekreterare sköta åt dem. Det gäller även för sjuksköterskor, min syster berättade att hon nästan enbart gör pappersarbete nu efter att hon läste upp från undersköterska eller hur det nu var

Som sjuksköterska ställs det stora krav på dokumentation i datorjournal och komunikation med andra vårdande enheter som hemsjukvård osv, det sväljer mycket av tiden. Fast det är svårt att se hur det ska kunna lösas på annat sätt.
Om jag tänker på Ortopäden bara i Göteborg, då fanns det mycket att ändra på.

Först bygde dom om hela ortopäden på SU sen var den knappt klart då flyttades den till Mölndal. Vad kostade ombyggnaden?

När man kom till ortopäden på SU så satt det 2 kvinnor bakom luckan och när dom hade pratat färdig så kunde man komma fram och anmäla sig och betala.
Sen kom en sköterska och hämtade journalen och satte den i en låda utanför mottagningsrummet. Sen kom en annan sköterska och flyttade journalen från lådan utanför rummet till en låda in i rummet.
Sen efter nån timma eller två kom den tredje sköterska ihop men läkaren.........

Under tiden man väntade stod alla dessa sköterskor ute i gångarna och pratade. Är det att vara effektivt? Men så blir blir det kanske när inte sjukvårskunniga planerar sjukvården.

Låt sjukvården och dom som jobbar med det, planerar det, inte politiker som alltid åker på gräddfilen.

Elisabeth
Christa
CITAT (Huggorm @ 31-12-2012, 14:01) *

Hur mycket det skulle spara har jag svårt att bedöma. Tror dock inte det skulle täcka hela den framtida kostnadsökningen för fler sjuka och fler dyra läkemedel.

Redan nu har dom snålat in på tjänster och sängplatser så många avdelningar har ständiga överbeläggningar och personalen stressar så att dom förstör sin egen hälsa och många fel görs på grund av stress.

Det är vi som väljer politiker. Vad skulle vi kunna göra för att vi skall få behålla en sjukvård som är tillgänglig för den som behöver den. (Det är ju för långa väntetider på många ställen redan idag.)
Monaxe
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 31-12-2012, 14:21) *
Om jag tänker på Ortopäden bara i Göteborg, då fanns det mycket att ändra på.

Först bygde dom om hela ortopäden på SU sen var den knappt klart då flyttades den till Mölndal. Vad kostade ombyggnaden?

När man kom till ortopäden på SU så satt det 2 kvinnor bakom luckan och när dom hade pratat färdig så kunde man komma fram och anmäla sig och betala.
Sen kom en sköterska och hämtade journalen och satte den i en låda utanför mottagningsrummet. Sen kom en annan sköterska och flyttade journalen från lådan utanför rummet till en låda in i rummet.
Sen efter nån timma eller två kom den tredje sköterska ihop men läkaren.........

Under tiden man väntade stod alla dessa sköterskor ute i gångarna och pratade. Är det att vara effektivt? Men så blir blir det kanske när inte sjukvårskunniga planerar sjukvården.

Låt sjukvården och dom som jobbar med det, planerar det, inte politiker som alltid åker på gräddfilen.

Elisabeth

Jag tror inte att alla dessa personer var sjuksköterskor, inte för att det spelar någon roll, men att ta hand om undersökningsrummen på mottagningarna brukar var undersköterskornas jobb. I kassan sitter det kassapersonal, de brukar inte ha sjukvårdsutbildning öht.
Sjuksköterskorna sitter oftast på expeditionen och ägnar sig åt rådgivning till alla personer som ringer, eller utför de ordinationer som läkaren ger.
Ursäkta OT men kunde inte låta bli att svara blush.gif
Monaxe det kanske var undersköterskor som flyttade journalen men varför måste det vara 3 som flyttar det en liten bit?

När min svärmor bröt lårbenshalsen kom hon till Kungälv. Hin bleb opererad en lördag eftermiddag, När vi var där på söndag eftermiddag ställde dom henne upp på benen. Men tisdag kväll ringde en sköterska till svägerskan och meddelade att dom skickar hem den gamla tanten (97 1/2 ) med taxi på onsdag förmiddag och att det skall finnas nån där som betalar taxin.

Sambon åkte direkt på förmiddagen dit och pratade med en läkare. Dom hade pratat med min svärmor och det skulle gå bra......

Svärmor hör knappt något och är virrig men det hade dom inte ens upptäckt än. Ja kanske hade sköterskan lite brottom tyckte läkaren.........

Tänk om hon inte hade en anhörig i närheten.......

Elisabeth
gnon49
Men det är väl 75 kr inte 750kr som landstingsskatten höjs vid 25000 kr/mån. Nån motta får det vara på skattehöjningar menar jag. biggrin.gif
jaj-51
CITAT (gnon49 @ 31-12-2012, 16:02) *
Men det är väl 75 kr inte 750kr som landstingsskatten höjs vid 25000 kr/mån. Nån motta får det vara på skattehöjningar menar jag. biggrin.gif

Ja det blev lite fel enligt GP är det 750Kr / år

JAJ-51
Christa
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 31-12-2012, 15:08) *
Monaxe det kanske var undersköterskor som flyttade journalen men varför måste det vara 3 som flyttar det en liten bit?

När min svärmor bröt lårbenshalsen kom hon till Kungälv. Hin bleb opererad en lördag eftermiddag, När vi var där på söndag eftermiddag ställde dom henne upp på benen. Men tisdag kväll ringde en sköterska till svägerskan och meddelade att dom skickar hem den gamla tanten (97 1/2 ) med taxi på onsdag förmiddag och att det skall finnas nån där som betalar taxin.

Sambon åkte direkt på förmiddagen dit och pratade med en läkare. Dom hade pratat med min svärmor och det skulle gå bra......

Svärmor hör knappt något och är virrig men det hade dom inte ens upptäckt än. Ja kanske hade sköterskan lite brottom tyckte läkaren.........

Tänk om hon inte hade en anhörig i närheten.......

Elisabeth

Ja gränsen är ju nådd redan nu så vad kommer att hända om dom måste spara 20 % av kostnaderna?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon