TirreSthlm
31-12-2012, 14:42
Hej,
Har en rabatt i två steg där förra årets planteringar behöver fyllas ut lite. Jag har ingen möjlighet att förkultivera något och söker därför era bästa tips på ettåringar (eller fleråringar som blommar första året) Jag bor i Stockholm och läget är sydväst och soligt.
Vad tycker ni är finast/bäst/sår varje år?
hattstugan
31-12-2012, 15:07
Vallmo, Rosenskära, Sommarslöja, Blåklint, Sommarblandning, Atlasblomma! Finns säkert massor av andra som kan direkt sås men de här är några av mina favoriter!
vanjalarsa
31-12-2012, 20:42
Absolut Atlasblomma.Men broksalvia är också väldigt bra. De här båda självsår sig om man låter dem vara på hösten.
mvh vanjalarsa
octachoron
01-01-2013, 19:20
Jag har testat de flesta av de redan föreslagna och min favorit är ettårig vallmo, speciellt kornvallmo som t ex 'Shirley Double', 'Wilks Picotee'. De kan man så redan på hösten för tidigare blomning.
Personligen tycker jag att pion/opium-vallmo har för kort blomningstid och tar för stor plats i rabatten för att vara värd att så även om den är väldigt vacker under blomningen!
Hej
Jag skulle föreslå ringblomma och eller blomsterkrasse, kanske dröjer de lite men är pålitliga!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.