I brist på hästgödsel fick jag en skopa färsk kogödsel från en bonde. Har någon erfarenhet av hur man får kogödseln att ta värme? Jag har nu skyfflat om 3 ggr med flera dagars mellanrum, täckt med köldisolerande halm samt för en vecka sedan ställt en hink varmt vatten mitt i dyngan. Allt enligt anvisningarna i gamla trädgårdsböcker.
Inget resultat.
Finns ngt magiskt trick som någon provat?
solkatten
31-03-2004, 07:40
Jag tycker "en skopa" låter himla lite om du ska ha det till en varmbänk. Vet sen inte varför det alltid står hästgödsel det borde gå lika bra med kogödsel. Gödsel som gödsel bara den är färsk.
Någon annan som har erfarenhet?
Jag har inte heller någon praktisk erfarenhet. Men eftersom hästen bara har en lång blindtarm så är den sämre än kon på att bryta ned och ta tillvara på näringsämnen. Så det kanske finns mera bränsle kvar i hästgödseln! Men visst borde det gå även med kogödsel, kanske behöver man bara lite mera om det skall hålla värmen lika bra och länge som hästgödsel.
Moss!
Försökte för två år sedna - inte blev det någon värme inte

Hörde att det sällan går om man inte blandar i hästgödsle också. Men å andra sidan blir jorden både luftig opch gödslad (om än ej varm).
En "skopa" var i det här fallet en traktorskopa så den räcker till. Den tänkta varmbänken är 1 m djup. 2,5-3 m lång, 1,5 m bred.
Jag vet att hästdynga är bättre till varmbänk, eftersom hästen ej idisslar. Men problemet nu är, vad göra när man inte kan få tag på hästgödsel utan får nöja sig med kodynga.
Kanske man måste skaffa lite hästgödsel i alla fall, som "tändare"?
Ingrid på Västkusten
31-03-2004, 21:26
Todeloo,
Jag ahr ej helelr fått det att pjutta men - det behövs FÄRSK dynga - och halm, det behövs kväve gärna i form av urin plus halmbalarna runt varmbänken för att hålla värmen. Allt dett aha rjag inte gjort när jag gjorde egen varmbänk då jag tog halvbrunnen hästdynga å smög ner en värmekabel samt hade ett minitunnel ovanpå med trippel fiberduk. Bra vart det - skördade sallad i April. Och sniglar vart det!
Men det fungerar omman tänker på det,
Hälsar Ingrid
Prova att blanda i halm för att få det lite luftigare, koskit är ofta ganska kompakt men det måste också vara ganska mycket fukt i. Jag brukar använda "kalvtalle", dvs ströbädd som kalvarna gått på..mycket halm och lite torrare skit..men den måste vattnas ordentligt.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.