Full version: Vårtecken 2013
Sidor: 1, 2
Alexander-VG-zon3
Hej hej

Finns det några vårtecken i vårt land ? nu längtar jag mycket till våren och att allt ska spira på nytt. och hoppas det blir en snäll fortsättning på vintern. Även så här tidigt så ser jag att det händer saker i takt med det milda vädret.

AnniiPannii
Vad härligt med vårtecken! Blev riktigt glad i magen haha smile.gif

Hos oss i Gbg har jag inte sett några tyvärr sad.gif
Helen i Piteå Zon 5
Så underbart med vårtecken 1 januari yes.gif
Här ligger snödjupet på ca. 55-60 cm så några växter eller vårtecken finns inte.
Visserligen droppar det från taket både igår och idag men det är bara tillfälligt. Snart kommer kylan igen och då kan det bli måååånga minusgrader.
Får njuta av era bilder istället ni som bor längre ner i vårt avlånga land.
Alexander-VG-zon3
CITAT (AnniiPannii @ 01-01-2013, 15:20) *
Vad härligt med vårtecken! Blev riktigt glad i magen haha smile.gif

Hos oss i Gbg har jag inte sett några tyvärr sad.gif

Ja man blir lyrisk över det första pyttiga som tittar upp.

CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 01-01-2013, 17:09) *
Så underbart med vårtecken 1 januari yes.gif
Här ligger snödjupet på ca. 55-60 cm så några växter eller vårtecken finns inte.
Visserligen droppar det från taket både igår och idag men det är bara tillfälligt. Snart kommer kylan igen och då kan det bli måååånga minusgrader.
Får njuta av era bilder istället ni som bor längre ner i vårt avlånga land.

Det är väl då den femte årstiden börjar i Norrland ? med dropp från taket men fortfarande kallt på nätter?
EKLO
I min trädgård i Södra Bohuslän tittar bladspetsarna upp på krokusen i söderläge under en en. Man blir ju sugen, men sannolikt blir det både mer snö och is och starka kylknäppar - brukar vara värst från mitten av januari en månad framåt...
Monarda
Till julen 2011 köpte jag en julros som blommade fint hela vintern och till våren fick den komma ut i rabatten. Hyste väl inga större förhoppningar om någon blomning på mina breddgrader men till min förvåning fick jag idag se att det är knoppar på gång! yahoo.gif

[attachment=74272:DSC_0056.jpg]
Gröna mormor
Här i Malmö finns också en del vårtecken. Visst är det ovanligt tidigt!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Monarda @ 04-01-2013, 13:43) *
Till julen 2011 köpte jag en julros som blommade fint hela vintern och till våren fick den komma ut i rabatten. Hyste väl inga större förhoppningar om någon blomning på mina breddgrader men till min förvåning fick jag idag se att det är knoppar på gång! yahoo.gif

[attachment=74272:DSC_0056.jpg]

Vacker bild,, så roligt med knoppar har här en del frösdda sen några år tillbaka som jag väntar spänt på att få blommor.

CITAT (Gröna mormor @ 04-01-2013, 14:13) *
Här i Malmö finns också en del vårtecken. Visst är det ovanligt tidigt!

Långt det kommit i Malmö,, påskliljor eller är det snödroppar i första bild?
Gröna mormor
Jag skulle kanske talat om vad det är. Den första bilden är påskliljor, den andra hyacint och den tredje krokusar.
Alexander-VG-zon3
Måste var väldigt tidigt för påsklijor roligt att dom tittar upp tummenupp.gif
gunsta
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 04-01-2013, 18:11) *
Vacker bild,, så roligt med knoppar har här en del frösdda sen några år tillbaka som jag väntar spänt på att få blommor.

Instämmer om bilden på julrosor. Jag är mycket förtjust i julrosor och har flera på tomten som är frösådda - satte ut småplantorna sommaren 2011 och såg till min stora glädje knoppar på vissa plantor nu i höst. Vad som blir av dom vet jag inte - snön kom emellan, vi får se till våren. Min största julros blev knopplös p g a hare eller rådjur sad.gif.

Vårtecken finns även i min stad (Uppsala) - såg små bladknoppar i en rabatt härom dagen.
Ciczi
det är inte särskilt tidigt att påskliljorna tittar upp nu i Malmö. I Trelleborg har mina varit upp sen november. Krokusarna är alltid tidiga upp hos mig. Andra vårtecken hos mig är att min stora palm sätter knoppar igen. Låt vara att den står i sitt vinterrum men ändock. wink.gif

//Ciczi
Skruttis
Här är det dåligt med vårtecken utomhus men Olivträdet som vi har inomhus har börjat producera ljusgröna skott lite här och var i topparna.
Till kattens stora förtjusning, hon tuggar gärna på de ljusgröna bladen, kanske i avsaknad av färskt gräs.
Alexander-VG-zon3
Alltid kul när växterna inne vaknar och blommar det är såklart ett vårtecken att ljuset återvänder. yaay.gif
kerstin z5-6
Femte årstiden börjar nog inte förrän slutet februari början mars här.Ser ut som hos Helen ,och i fjol fick vi massor av snö efter mitten januari.
renate
För en vecka såg det ungefär likadånt ut som hos dig Alexander inklusive känslor..............men nu är det vinter igen med minusgrader och lite snö,för lite som isolering till rosor och den nyfikna snödropparna.Väntar snöfall i morgon,lika bra det....för vår är det jag inte så här mitt i januari.
[attachment=74369:2013_01_...280x853_.jpg]

[attachment=74370:2013_01_...80x1144_.jpg]
AnniiPannii
Fick precis en ny drös med snö här vilket iof är bra då minusgraderna + barmarken suger musten ur livet vid ytan smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (renate @ 14-01-2013, 18:29) *
För en vecka såg det ungefär likadånt ut som hos dig Alexander inklusive känslor..............men nu är det vinter igen med minusgrader och lite snö,för lite som isolering till rosor och den nyfikna snödropparna.Väntar snöfall i morgon,lika bra det....för vår är det jag inte så här mitt i januari.
[attachment=74369:2013_01_...280x853_.jpg]

[attachment=74370:2013_01_...80x1144_.jpg]

Vilka vackra fågelbilder,, är lite dålig på att känna igenom vårtecken från djurensvärld och här i centrum uppfattar man inte det så mycket heller.

CITAT (AnniiPannii @ 16-01-2013, 09:41) *
Fick precis en ny drös med snö här vilket iof är bra då minusgraderna + barmarken suger musten ur livet vid ytan smile.gif

Här har med kommit någon cm snö nu, skönt nu när det väntas vinter igen. Primula på balkongen har nog frusit ihjäl men julrosen håller humöret uppe.
Alexander-VG-zon3
Lite vårtecken inne i köksfönstret, Tulipa clusiana 'Peppermint Stick' - Italiensk tulpan (kommer dock från Västra Asien/Västra Himalaya).

renate
Jisses vilken vacker tulpan du har i ditt köksfönster.Jag har några hoyor i fönstren som blommar lite blygsam.
strandskatan
Underbara tulpaner Alexander! Vilken härlig vårkänsla du har i ditt kök! I mitt övervintringsrum blommar både änglatrumpet och bouganvilla. Men ute... hur man än försöker förtränga det varje år så är februari enligt statistiken årets kallaste månad - de värsta vintertemperaturerna förra året hade vi from med 23 januari till 16 februari. Men ljuset kommer ju i alla fall tillbaka dag för dag!
Alexander-VG-zon3
CITAT (renate @ 16-01-2013, 21:31) *
Jisses vilken vacker tulpan du har i ditt köksfönster.Jag har några hoyor i fönstren som blommar lite blygsam.

Tack,, hoyor är trevliga har dock inte några kvar nu sedan länge men det kanske blir att man skaffar väldigt vackra växter.
Alexander-VG-zon3
CITAT (strandskatan @ 17-01-2013, 22:19) *
Underbara tulpaner Alexander! Vilken härlig vårkänsla du har i ditt kök! I mitt övervintringsrum blommar både änglatrumpet och bouganvilla. Men ute... hur man än försöker förtränga det varje år så är februari enligt statistiken årets kallaste månad - de värsta vintertemperaturerna förra året hade vi from med 23 januari till 16 februari. Men ljuset kommer ju i alla fall tillbaka dag för dag!

Tack,, liljor är på G med med blommor. Ska bli kul. Härligt med änglatrumpets blommor och trillingblomma blir en subtropisk vår inne tummenupp.gif

Ja nu ska det bli kallt. Men snart vänder det ändå när vi närmar oss, här börjar våren enligt smhi den 5-10 Mars men det kan ju bli både tidigare och senare och sen blir det sommar.
strandskatan
Bildbevis:
Alexander-VG-zon3
CITAT (strandskatan @ 18-01-2013, 09:04) *
Bildbevis:

Härliga vår färger ,, var en snygg rosa färg på trillingblomman.
Alexander-VG-zon3
Mer vår i fönstret, eller har det avacerat sig till sommar ?

Egen driven asiatisk lilja slog ut sin första blomma i morse.

Gunilla T
Den var vacker Alexander smile.gif lite tröst kanske i väntan på väderbyte för om jag tittar ut så vräker snön ner och har gjort så i nästan ett dygn....trist....
strandskatan
Underbar lilja! Har inget i växtväg att rapportera, men jag såg en liten groda hoppa omkring i trädgården häromdan!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Gunilla T @ 05-02-2013, 10:58) *
Den var vacker Alexander smile.gif lite tröst kanske i väntan på väderbyte för om jag tittar ut så vräker snön ner och har gjort så i nästan ett dygn....trist....

Här är det precis på mitten mellan vinter och mildväder, slask och sen fryser och slask igen. Men snö är på väg även här. Vilket kanske är bra så växterna blir täckta. Såg att mina julrosor ute har blivit fula ibladen nu när det frös efter det var milt.

CITAT (strandskatan @ 05-02-2013, 17:27) *
Underbar lilja! Har inget i växtväg att rapportera, men jag såg en liten groda hoppa omkring i trädgården häromdan!

Tål dom att det fryser grodorna ? i djurväg är det jag sett som rört sig lite olika spindlar och gråsuggor.

Annars är det bara tidiga vårlökar som tittar upp mer och mer, men det går sakta och hoppas det inte frysert för hårt utan snöskydd.
CillaM
Inget vårtecken här än, annat än att talgoxarna sjunger sin vårtrall. Inga snödroppar o inga julrosor. De senare frös bort i senaste kylan. Kommer förmodlingen nya mycket senare. Marken hård och frusen. Nu ikväll 3 cm snö. Fy vad jag är trött på lappmöglet och kylan.
Elymus
Adonisen är på gång trots snön... smile.gif
zaaritha
Här finns då inga vårtecken!
Skaraborg.
Bara snö, snö o åter snö!
Shit!
Fjortispower
CITAT (zaaritha @ 09-02-2013, 22:47) *
Här finns då inga vårtecken!
Skaraborg.
Bara snö, snö o åter snö!
Shit!

Lider med dig
Alexander-VG-zon3
Regn, dimma och slask med flera plusgrader så går det snabbt för vårlökarna att titta upp, bilder från centrum idag

gunsta
Man blir glad av dina bilder Alexander - finns hopp smile.gif
malcolm
Här finns inte en tillstymmelse till vårtecken strax söder om Sthlm. :-(
Alexander-VG-zon3
CITAT (gunsta @ 18-02-2013, 16:39) *
Man blir glad av dina bilder Alexander - finns hopp smile.gif

Jag blir med glad, idag är det dock vinter igen (''is''vinter).

CITAT (malcolm @ 18-02-2013, 17:16) *
Här finns inte en tillstymmelse till vårtecken strax söder om Sthlm. :-(

Men det kommer det går snabbt sen tummenupp.gif

Bokharabindan är ute i godtid, vilket den brukar vara.
Gröna mormor
Tro det eller ej, men det här var en av överraskningarna när jag var på en runda i min trädgård förra veckan, en Vinca minor i blom!
Alexander-VG-zon3
Häftigt med vinca blommor tummenupp.gif
Alexander-VG-zon3
Dåligt med vårtecken, skåne, halland, öland, gotland ? något hos er ?

Idag upptäckte jag fler krokusar invid husväggen
Elymus
Den här vaknade igår...
[attachment=75214:Photo_20...15_37_52.jpg]
Alexander-VG-zon3
Oj fjäril är inte det lite riskfyllt att vakna nu ? vacker fjäril vilken art är det är inte så kunnig när det kommer till fjärilar.

Hos mig börjar vintergäck att blomma. Har dock ingen bild då dom jag sett har varit inne i folksträdgårdar.
HelénE
JAAAA, äntligen i dag så fick jag syn på en snödroppe i rabatten:

/ Helén[attachment=75276:DSC00710.JPG]

Och fråga mig inte varför den blir liggande, överallt annars så visas bilden stående.
Alexander-VG-zon3
Stäppsalvia är på väg upp lika så nepeta och kärleksört.
Monarda
Det går så sakta med våren här så jag fuskar lite med en bild från ett tidigare år.

[attachment=75296:P5060115.jpg]

morgonstjerna
En vårbild från Skåne. happy.gif
malcolm
Här syns minsann inga vårtecken, denna bild togs alldeles nyss.

[attachment=75321:v_r.jpg]
Alexander-VG-zon3
CITAT (Monarda @ 04-03-2013, 19:34) *
Det går så sakta med våren här så jag fuskar lite med en bild från ett tidigare år.

[attachment=75296:P5060115.jpg]

Jag brukar tittat på förra årets bilder när man längtar,, sedan tycker jag det är kul att jämföra år från år när man ser bilder på vad som blommar vid olika tidpunkter, vad vacker den dubbla är

CITAT (morgonstjerna @ 06-03-2013, 11:15) *
En vårbild från Skåne. happy.gif

Salix är vackra och nästan ett mer tydligt får tecken än andra blommade träd, här är inte än så mycket salix blommor bara ett träd som visar lite vitt. Däremot såg jag Körsbärkornellerna i centrum börjar att blomma. Påsklijor börjar med titta upp med stora knoppar.

CITAT (malcolm @ 06-03-2013, 13:00) *
Här syns minsann inga vårtecken, denna bild togs alldeles nyss.

[attachment=75321:v_r.jpg]

Våren kommer strax tummenupp.gif
strandskatan
Här blommar snökrokus och gul våriris nu, men det blåser tusan så kallt!
Monarda
I växthuset är det mera liv än utomhus där snön fortfarande ligger kvar och vindarna är rätt isiga. Dragonen tittar upp ur sin kruka.

[attachment=75371:DSC_0280.jpg]

Och även taklökarna har klarat övervintringen.

[attachment=75372:DSC_0282.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon