hej.
jag kpte en gynura fr lite sen, i affren sa dom att den inte skulle ha s mycket vatten men nr jag kollade ntet stod det att den ville ha lite mer vatten.
efter ett tag tyckte jag att jorden den stod i torkade upp fr fort som jorden brukar gra med "affrsplanteringar" s jag planterade om den i vanlig blomjord och klippte av nn topp fr frkning i vatten.
det som stod i vatten mdde bra och fick rtter men det jag hade planterat om bara dog, ganska omgende.
ett pytte litet skott har verlevt och vxt lite grann och verkar m bra.
sticklingarna planterade jag nr de ftt ordentligt med rtter men det gr inte s bra med dom, bladen mjuknar och vissnar.
jag har satt dom under en lgenergilampa 20-30cm avstnd, men dom ville inte riktigt.
jag har bara ltit dom torka upp p ytan.
vattnar jag fr flitigt eller ska de st i annan jord, lste 50-50 sur och vanlig jord.
hibiscus:
kpte en gul hibiscus (stora, flikiga och taggiga blad. vet ngon namnet vore det bra.) hr p odla i vras, dom var inte i bsta skick med en massa spinn s jag klippte ner dom helt, spade och planterade om och det tog sig under sommaren, dom blev ca 40cm hga.
sen till hsten klippte jag ner igen och det tog sig igen och den har mtt bra.
frra veckan s duschade jag alla mina blommor och hibiscusen tog jag i vasken och gnodde lite frsiktigt p bladen med vatten, efter det s har bladen bara gulnat och fallit av.
ingen ohyra eller annan annorlunda behandling, har stllt under lampa men det verkar inte hjlpa.
alla andra blommmor piggnade till av detta. den "vanliga" hibiscusen har piggnat till riktigt ordentligt.
ngon som har svaret p detta?