solbrud
01-01-2013, 20:16
Hej, jag har nu börjat fröså och ställer ut växter för stratifiering igen men undrar om jag ska så de som gillar sur jord i annat än vanlig såjord. Jag har köpt jord för azaleor som man rekomenderade i affären. är det bra eller har ni andra tips?
Jag undrar också vilka primulor som gillar surjord/torv och vilka som ska stratifieras eller inte?
Jag har flera sorters frö liggande som väntar..
Tacksam för råd/Mvh Solbruden
Hej
Jag kommer att skicka till dig denna sida som jag har hittat på Internet, eftersom antalet växter som gillar sur jord stor:
Husihelvete
23-02-2009, 11:05
Nu har vi bestämt oss för vad vi ska göra av rabatten på framsidan av huset, den ska få bli en surjordsrabatt. Rhododendron och gaffelolvon är två givna väster, sedan står det förutom ljung i princip helt still i huvudet. Har ni tips på fler växter som gillar sur jord och som skulle gilla en rabatt i öst-läge?
tepa
23-02-2009, 11:33
Hej
Jag har en japansk Azalea i surjord, planterad i österläge. Växer och trivs, står dessutom skyddad vid husväggen.
Hälsn Tepa
MariaS
23-02-2009, 11:45
Som vanligt kommer jag med min älskade julros. Sen plussar jag på med blåbär, hibiskus, magnolia, strandiris, anemoner, astilbe och vivor trivs bra i surjord.
Jan Lindgren
23-02-2009, 11:49
Hej!
Det finns en trevlig bok som heter "Rhododendron og andre surbundsplanter". Där kan du få många tips.
Tänk på att ljung är många olika arter med olika blomningstid. Leucothe, blåbär, lingon, tranbär, hjortron, åkerbär, liljor, orkideer, primulor, gentiana, pieris, arcteria, andromeda, gaultheria,lewisia, gaylussacia, meconopsis, shortia, soldanella, kalmia, phyllothamnus är några få exempel på plantor du kan använda.
MVH
Jan Lindgren
Gunilla T
23-02-2009, 11:49
Men så roligt att ni bestämde er för det...kommer att bli jättefint!
Många växter gillar surjord men ett tips! Zetas katalog är utmärkt - där finns alla växter som kräversurjord utmärkta - sedan finns det massor av växter som inte kräver surjord men som går utmärkt att odla i surjordspartier.
Det finns många små Rhododendron - alla behöver inte bli stora, lövfällande Rhododendron dvs Azaleor är mycket vackra växter. Olika Primula, vårblommande men också den vackra sommarblommande och doftande sommarvivan Primula florindae (vill ha fukt)
Lite grönt kanske i form av olika ormbunkar - Adiantum pedatum - Frilandsadiantum och så förstås Daphne blagayana - Balknatibast, vårblommande krypande liten växt med gudomliga blommor. Sockblommor går bara i surjord, likaså Skuggrönan.
Höstgentiana är en måste växt - Tiarella cordifolia - Spetsmössa, näpen och sirlig och så alla sippor, rekommenderar Presidentsippan - en riktig gladväxt!
Hundtandslijor (lökväxt) samt snödropparna förstås.
Japanska lönnar finns det ju massor av i olka vackra färger - Pärlbusken Exochorda racemosa blommar med vita blommor i maj och Häxal är jättevacker och varför inte en Magnolia någonstans?
etc. etc...
Gunilla T
23-02-2009, 14:54
[quote name='Gunilla T' date='23-02-2009, 11:49' post='979171']
Sockblommor går bara i surjord, likaså Skuggrönan.
--------------------------------------------------------------------
Så jag skriver..."Sockblommor går bra i surjord, likaså skuggröna"....så skall det vara förstås!
Kom på några till...kandelabervivan samt de japanska vivorna...vackra sommarblommande växter som blir större än de traditionella vivorna..
tepa
23-02-2009, 15:25
Hej Gunilla
Hupp, går Skuggröna BARA i surjord !? Tur att du menade BRA i surjord, för min Skuggröna är planterad i alldeles vanlig jord...
Hälsn Tepa
Husihelvete
23-02-2009, 15:45
Kort fråga om blåbär. Kan man omplantera blåbär från skogen till rabatten?
MariaS
23-02-2009, 17:17
CITAT (Husihelvete @ 23-02-2009, 15:45)
Kort fråga om blåbär. Kan man omplantera blåbär från skogen till rabatten?
Har aldrig försökt. Annars tänkte jag på de där andra jätteblåbären. De är lika smaskiga de och inte blir man blå om munnen heller.
Alexander-VG-zon3
23-02-2009, 17:43
Träd/buskar och klätter/klängväxter
Klätterhortensia
sammets hortensia
vanlig hortensia
lönnar
magnolia
catalpa
cornus alla arter(körsbärs kornell och blomsterkornell=vackra)
Aralia
Aucuba(zon1-2,skyddat),
Kiwi
Benved
klockbuske
Tibast
Trollhassel
Häxal
Frilandsfuchsia(vintertäckt)
Vinterjasmin(zon1-2)
H.Bassam
kerstin z5-6
02-01-2013, 00:52
Förstår inte riktigt frågan men surjordsväxter som Rhoddar går bra i torv blandat med grus dvs såjord
solbrud
02-01-2013, 14:18
Tack för svaren
jo förra året så satt jag tex. Cortusa Matthioli i valig såjord och det funkade ett tag men inte så länge. De som planterades om torv klarade sig men inte de som skolades om i vanlig planteringsjord. Därför kom jag på att jag nu skulle göra såendet ett snäpp bättre och kanske ge surjordsväxter bättre förutsättningar redan från start. Funderar därför på om andra alternbativ än vanlig såjord kan vara bättre för vissa frön.
Hoppas jag är lite tydligare nu/Mvh Lotta alias solbrud
kerstin z5-6
06-01-2013, 17:33
Såjorden är ett neutralt medium ,torv och perlit så den är redan sur.Rena surjordsväxter bör omplanteras ,skolas i kalkfri jord tex rhododenronjord.
Primula måste jag veta vetenskapligt namn på för att kunna svara .
anki/ronninge
07-01-2013, 07:21
min rodd har självsått sig i torvblocken
Helen i Piteå Zon 5
07-01-2013, 09:43
Har frösått Cortusa Matthioli ett flertal gånger och bara använt mig av Hasselfors s-jord.
Har även plantor på några olika ställen i trädgården planterade i 'vanlig' jord och alla har vuxit till stora ex.
solbrud
07-01-2013, 18:53
Tack för att jag fick ta del av era erfarenheter. Jag får nog helt enkelt prova mig fram och lära mig.
Mvh Eva-Lotta
kerstin z5-6
07-01-2013, 20:08
Surjordsväxter är ett vitt begrepp-en del som många primula står ut med, växer i och klarar surjord bra, men går även fint i vanlig rabatt.Andra växter som rhododenron, vissa gentiana mm är kalkskyende dvs tål inte kalk.
De senare bör ha surjord vid omplantering-de andra vanlig jord
Det mesta gror i Hasselfors såjord så behöver man inte trixa vid sådd med flera olika sorter