Dawn
Bor i bostadsrätt med källarförråd. Ett källarförråd som är överfullt med skräp men också säkert en del värdefullt. Har inte städat ur det sedan jag flyttade in vid millenieskiftet så vet faktiskt inte vad som gömmer sig därinne för att vara helt ärlig. Nu i nyårshelgen så drabbades några grannar som har sina förråd närmast ytterväggen av vattenskador (gamla dagvattenledningar sa fastighetsskötaren). Jag hade tur. Men nu inser jag att jag måste ta tag i mitt förråd, städa ur det, och sedan ställa in det som ska sparas på ett mer organiserat sätt. Jag vill också få upp alla saker en bit från golvet. Och här kommer min fråga. Lastpallar säger många när man pratar om detta. Är lastpallar det ni också använder? Och var får jag tag i såna? Är villig att betala några kronor för en bra lösning så det behöver inte vara saker man kan få gratis. Tacksam för alla förslag och berättelser om hur ni löser det här.

God fortsättning på det nya året! Tack för att ni läst.
pejori
Lastpallar kan man köpa för en billig peng, av dom flesta åkerier. tummenupp.gif
Jag förvarar inget av värde i källaren, då hemförsäkringen täcker källarförråd dåligt. dunno.gif
malcolm
IKEA har förrådshyllor för en billig peng.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00111994/
andersen
CITAT (pejori @ 02-01-2013, 12:47) *
Lastpallar kan man köpa för en billig peng, av dom flesta åkerier. tummenupp.gif
Jag förvarar inget av värde i källaren, då hemförsäkringen täcker källarförråd dåligt. dunno.gif

Är det så? jag frågade folksam vad som gäller för cykel som står i källarföråd, då var max summan 8000kr och den summan var det samma om cykeln stod i LGH, och att cykeln var låst med godkända lås.

Lastpallar låter smart, det är något för mej att tänka på, har åxå haft översväningar i källaren, och det har varit nära att vattnet har hittat in i mitt föråd.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Försäkringarna har en maxsumma som dom betalar ut. Vi hade en brand här för några år sedan och alla förrådutrymme var svart av sot och allt kund eman slänga. När våra skador var klara efter mycket besvär, så hojde försäkringen sitt maxbelopp.

Men Dawn först och främst skall du prata med föreningen. Det är bostadsrättsföreningens skylldighet att göra nåt åt vattenskador
Dawn
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 02-01-2013, 16:40) *
Men Dawn först och främst skall du prata med föreningen. Det är bostadsrättsföreningens skylldighet att göra nåt åt vattenskador

Föreningen jobbar på det och just nu torkar dom upp för dom drabbade och sedan har också folk varit här och kollat varför skadan uppstod. Dom kommer åtgärda dagvattenledningen.

Men då man aldrig kan skydda sig helt och fullt från olyckor så känns det angeläget att göra detta som jag frågade om. Har tänkt i flera år nu att få ordning där nere men ohälsa har gjort att jag skjutit upp det. Ska försöka ta tag i det nu så fort det går.

Ska försöka se om jag kan hitta några lastpallar då eftersom det verkar vara det som fungerar bra. En hylla som Malcolm föreslog kan nog också komma till användning. Nu har vi inte Ikea här men det finns t ex ÖB och Rusta och annat så det ska nog gå att hitta nåt liknande.
KRT
Jag hade satsat på hyllor (gärna metall) så man kan få upp det mest värdefulla en bra bit från golvet, och sätta sådant som inte är lika viktigt längre ner. En slags prioriteringsordning alltså smile.gif. Skulle det bli översvämning gör en lastpall lite eller ingen nytta; om vattnet står mer än 5-10 cm högt når det med lätthet över pallen.
Kan också vara bra att förvara i plastlådor m lock, om det skulle ske en läcka från taket, och inte pappkartonger som tycks vara vanligast. Visst kan det bli lite problem m fukt i plastlådor, men man kan förmodligen lägga i fuktslukare om det blir stora problem.

Och självklart, riktigt värdefull saker lägger man i bankfacket smile.gif
Christa
Vi har plasthyllor i icke uppvärmt utrymme. Dom är bredare än trähyllorna och blir inte förstörda om det kommer in fukt. Tror dom är köpta på biltema men minns inte säkert. Kan fråga min sambo om intresse finns.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon