smalandstos
Jag övervintrar min Australis cordyline inomhus vid altandörren. Växten inköptes förra året och har stått ute under sommaren. Den växte på bra och växte i höjd. När vintern nalkades så flyttade vi in den för att övervintra den, men den har aldrig riktigt trivts. Vad är det som felar? Beror det på vattning, näring, ljuset etc?? Hoppas att någon där ute vet vad som är fel.
[attachment=74254:DSC_0138.jpg]
Gunilla T
Det går inte att övervintra dem inomhus. För varmt och antagligen för torr luft. Det är onaturligt för en växt som går i vila att ha så varmt som innetemperatur är.

Jag har övervintrat en planta i många år i ett svalt utrymme - kanske håller 5 - max 10 grader under vintern. Eftersom de behåller bladen bör det finnas lite ljusinsläpp.
CillaM
Jag övervintrar en cordyline oxå för första gången o ställde frågan i den här tråden: http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=117631&hl=

O den ser ut att må hyggligt bra under lysrören med de andra övervintrarna. Bilden i tråden är inte min dock.
smalandstos
Jaha, det är nog så då. Tyvärr har jag inget annat utrymme att övervintra den på. Har inget förråd eller svalt ställe med plats för den eller chans till ljusinsläpp... sad.gif Kan den klara sig utomhus över vintern eller måste man skydda den mot kyla och frost genom att ta in den i t.ex. en källare?
CillaM
Den kommer inte att överleva ute alls. Har du ingen lampa undanstoppad som du kan plocka fram och hänga över växten? Finns växtlampor som du kan handla. Då finns ju chansen att den klarar sig även om den har det väl varmt och inomhustorrt
Helen i Piteå Zon 5
Cordyline släpper sina blad underifrån och det blir en högre o högre stam. Dra bara bort de vissna bladen yes.gif
Alexander-VG-zon3
Hade du bara haft extraljus hade det inte varit några problem att övervintra den inne (står den dessutom ute under hösten så får den vintervila ute, någon lätt frostnatt tål den på hösten).
smalandstos
CITAT (CillaM @ 02-01-2013, 18:51) *
Den kommer inte att överleva ute alls. Har du ingen lampa undanstoppad som du kan plocka fram och hänga över växten? Finns växtlampor som du kan handla. Då finns ju chansen att den klarar sig även om den har det väl varmt och inomhustorrt

Tack för alla svar!! smile.gif Kollade snabbt upp växtlampor och de var ju verkligen inte billiga... Verkar ju dessutom som en hel vetenskap. Vilken färg ska man t.ex. ha till Australis? Får nog kolla om stadens handelsträdgård tillhandahåller växtlampor. Kan ju alltid hoppas. smile.gif Är det någon som har använt växtlampa och kan rekommendera någon eller ett ställe som säljer dom så vore jag tacksam!
CillaM
Jag använder vanliga ljusramper med lysrör, tycker det fungerar alldeles utmärkt.
smalandstos
Kollade med handelsträdgården idag, men de hade inga lampor. De hänvisade mig till stans lampaffär och där visade biträdet mig några stycken olika. Har ju ingen lysrörsarmatur så glödlampemodellen är mitt enda alternativ. Har kollat upp armatur här hemma så imorrn blir det att handla lampa! biggrin.gif Hoppas att växten ska piggna till och ta sig. Tack alla för alla era svar!
Alexander-VG-zon3
Kallvita är vad du ska ha till växter eller dom som är färgade med blå och röda vågor.
Ludvig Johansson
Får den ohyra/spinnkvalster så kan man spraya den med neem-olja (köp på hälsobutik, blanda med vatten och lite diskmedel). Funkar lika bra som provado plus. Weibull har sålt en proffs-variant också men den är nog svår att få tag på.

Extraljus är bra. En hyfsat snygg variant för en enstaka planta är att hänga en 20w lågenergi lampa ovanför den (med huva).
Bassam
Hej
Min vän 20w lågenergi lampa kan du hitta dem billiga i IKEA, men du måste vet att när du höjer ljus och finns hög grader inne, du ska höja vatten, annars bladen ska vissna.

H.Bassam
Ludvig Johansson
Tänkte tillägga att plantan på bilden ser helt okej ut. Om de nedre bladen ser skruffsiga ut så ta bort dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon