Full version: Hästgödsel
MimE
Vi blev med odlingslott (ca 100 kvm) sent i höstas (vet ej hur den skötts tidigare), tänker odla den i fyra skiften och undrar följande:

- Jag har tillgång till hästgödsel (blandat med spån). Nu undrar jag om det är en god idé att sprida ut detta i vår?

- Om ja: Hur mycket? En/två sopsäckar?

- Ska jag slänga på "skit" i alla fyra "rutorna" (ärter/bönor, kål, lök, potatis)?

- Skulle även bli glad om någon kan förklara det här med "brunnen gödsel" för mig. Gärna på idiot-nivå. sleep.gif tongue.gif

En tacksamt väntande (på svar)
Mimmi
L8 B.
Gödsel med spån är inte alltid så lätt att handskas med eftersom det innehåller terpentinliknande ämnen från (barrväxter). Men har man inget annat så har man inte smile.gif

Gödseln brinner när den under tid utvecklar värme och börjar brytas ner. Först är den färsk och då kan man göra en bädd av den som blir varm (dock fungerar det inte lika bra med spån som med halm)

Hur mycket? Om det är grundgödslat på hösten behövs inte lika mycket. Men jag har en tendens att lägga på lite mycket. (Hade ut ca 4 sopsäckar på mitt land ca 5x7 m för att odla squash, gurka, kål på.) Jag hade nog lagt ut en del på alla, men grävt ordentligt också. Man kan ju gödsla mer efterhand om det ser ut som om det skulle behövas.

Fler svar finns säkert om samma frågor om du använder "Sök" uppe i listen till höger.
Ingrid på Västkusten
Skit skit skiiiiiiit är det bästa som finns - ok gräsklipp rankas på samma förstaplats ;-)
det är extremt svårt att hitta hästdynga utan spån i nuförtiden för det är antingen spån eller torv och av de två otygen väljer jag nog hellre torv faktiskt men det finns halm-stall fortfarande i Gbgtrakten.

Jag hämtar hem ett lass varje vår - en dle sprider jag NU som den är färsk och halvfärsk och om vi orkar med det i år så tar vi hem en massa till som skall gosa till det till nästa år.

*egentligen* skallman använda brunnen d v s inte färsk - halvmörmultnad hästgödsel men när jag i alla fall hämtar ifrån 'mitt' stall är dne rättså lastgammel/hästgammel - int esom brunnen men den är itne färsk heller och 'pjuttar' inte i en bänk.

Jag ahde hämtat s mycket jag hade orkat = minst tio centimeter höjd på HELA lotten ( värker det i musklerna?). Sedan hade jag blandat ner det i de översta ca tjugo centimetrarna med jord - om Du är ambitiös så hade jag dubbelgrävt är Du en later som jag så hoppa in i pallrkagsforumet ;-) jag är själv en upphöjdbäddodlare som itne gillar å gräva så jag fyller bara på med dynga vare år åsså blandar vispar jag ner allt men det beror ju på hurmkt Du vill göra och hur mkt Du känner att Du kan göra åsså tiden med etc etc. Det funkar bra å göra som jag - 10 cm å vänd ner rubbet.

Ny lott och ingen aning om tidigare odling - kan va svårt med vissa grödor - potatis vill ine ha detta t ex i övermått....lök vill ha annat med kål bönor etc etcv gillar hästdynga skarpt (färskare sort) medans lök gillar aska och sandigare - potatis vill inte ha för rikt heller.

Köksträdgården av lena israelsson var på bokrean i år - om Du ine skaffat den GÖR det!

Hälsar Ingrid
MimE
"Köksträdgården" inköpt enligt tidigare order. laugh.gif tongue.gif
(Hängde på låset på rean...)
Den är suverän och är min bibel för tillfället när det gäller planeringen.

Eftersom jag får "plocka själv" (dvs mocka) så kan jag hyfsat dela på skit och spån (skit i säck, spån i skottkärran). Låter OK?

Min tanke är:
- Hämta gödsel (nu?)
- Slänga på mycket där bönerna och kålen ska bo, en anings i löklandet och skita i laugh.gif potatislandet.
- Slänga ut jorden från de gamla befintliga komposterna (överallt?)
- Gräva....

Är jag helt fel ute om jag gör så?

undrar
Mimmi
Ingrid på Västkusten
Todelooo,

Micket bra :-D

Ja separering låter bra det med - det räcker låååångt.

Ja hämta gödelnu -jag skall själv också säg söndag trots förtäckta hot om nergeggat pedalställ på det stackars fordonet;-)

Ja hämta massor å släng ut massor och släng massor i komposten etc plus en reservhög. Guldställen med mkt hästdynga skall utnyttjas å vårdas och uppskattas och 'skattas' :-))
Passa pååååååååå!!!

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon