Full version: En till mystisk grej
Monarda
Har en hög med sådana här, gjorda i trä ca 20 cm långa och med öglor i bägge ändarna. Någon som vet vad det kan vara?

[attachment=74257:DSC_0788.jpg]
Alba
Kan det vara en slända ? Den ser visserligen lite annorlunda ut - väldigt påkostad och fin.
Motti
Men en slända brukar det ju vara en krona i ändan på med stålpiggar typ om de sitter på en spinrock ? Kan det vara en sådan slända man körde för hand och gjorde garntråd på ? flirting.gif
gunsta
Hur gammal är den och vet du varifrån den kommer?
Alba
CITAT (Motti @ 02-01-2013, 21:17) *
Men en slända brukar det ju vara en krona i ändan på med stålpiggar typ om de sitter på en spinrock ? Kan det vara en sådan slända man körde för hand och gjorde garntråd på ? flirting.gif

Jo det var så jag tänkte. Den som fanns före spinnrocken.
omk
En "vanlig" handslända är det INTE, den har bara krok i toppen och en tyngd i botten.

Jag tänker att det kunde vara nånting som man tvinnar ihop två, redan färdiga, trådar med.
Brodöser; ni vet hur man kan ta t ex 2 trådar från tråddockor med 6 trådar och liksom separera dem. Tänker att detta kan vara för att tvinna ihop dem istället ? Om man hänger toppen på de 2 trådändarna i taket (t ex), trär dem gm krokarna och så sätter man snurr på Monardas "grej", då tvinnar de ju ihop sig ... Eller ??

Egentligen har jag ingen aning ...

Edit; men mittendelen (kulan) måste ju vara för att hålla i handen ?

Edit2; har du en hel hög, Monarda ? Kan de komma ifrån något spinneri i närheten ??
*Stintan*
Men vem har en hel hög såna liggande för att tvinna trådar? biggrin.gif

Jag tippar på att dom hört till en taklampa eller dyligt (bara för att gissa på något)
Christa
Min första gissning var att den skulle vara till någon gardinuppsättning men nu funderar jag på om dom använts till att hålla isär trådarna i en vävstol när man sätter i ny varp.

Vilda gissningar.
Margith
Nej, grejen ser inte ut som nåt som hör hemma i en vävstol.

Jag tror att det är delar till ett draperi.
*Stintan*
CITAT (Christa @ 03-01-2013, 08:10) *
Min första gissning var att den skulle vara till någon gardinuppsättning men nu funderar jag på om dom använts till att hålla isär trådarna i en vävstol när man sätter i ny varp.

Vilda gissningar.

Nej Christa när man drar på en varp behöver man inga såna attiraljer.
KRT
Kanske meningen att man ska haka flera i vandra till flera "rep" och hänga upp som draperi? En tidig variant av tråddraperi?
Är öglorna öppna eller stängda?
RibesRubusVitis
Den verkar för opraktisk för att vara ett redskap. Hittade något likartat på:
http://marskogen.blogspot.se/2010/09/ljuskrona-i-tra.html
gunsta
CITAT (Margith @ 03-01-2013, 08:48) *
Nej, grejen ser inte ut som nåt som hör hemma i en vävstol.

Jag tror att det är delar till ett draperi.

Så tänkte jag också - del av ett trädraperi - om det är det så, är viktigt att veta hur gammal den är. Eller så är det som Stintan och RibesRubusVitis skriver, del av en ljuskrona. För 'grejen' ser inte så gammal ut.
Monarda
Draperi tror jag inte det är, det skulle bli ett väldigt klumpigt sådant. KRT undrade om öglorna och dom är stängda i ena änden och öppna i den andra.
Det här förblir nog ett mysterium, men dom är vackra och välgjorda och en vacker dag kommer jag nog på vad jag kan använda dom till.
Kan avslöja att det finns en hel del prylar inköpta i stundens ingivelse och som väntar på kommande projekt. smile.gif Antar att jag inte är ensam om det.
Nog har ni väl också köpt några konstiga grejor någon gång?
KRT
CITAT (Monarda @ 03-01-2013, 19:23) *
Draperi tror jag inte det är, det skulle bli ett väldigt klumpigt sådant. KRT undrade om öglorna och dom är stängda i ena änden och öppna i den andra

Skulle säga att det tyder på att de är avsedda att krokas i varandra då... Men på längden eller bredden är en helt annan femma smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon