Full version: Dadelträd?
AnniiPannii
Kan man ta vanliga färska dadlar man köper i affären och föröka?

Vad blir det då, en dadelpalm?
Alexander-VG-zon3
Ja det blir en dadelpalm av det tummenupp.gif rensa dom noga och så dom färska, ganska högvärme (25c minst) för att dom ska gro snabbt, gror i kallare men tar längre tid och risk för övervattning. När dom grott ge dom helst extraljus, sedan efter 10år har du en ståtlig krukväxt. Vill ha varmt och mycket sol på sommaren sedan gärna stå svalt på vintern, kan odlas ute efter frosten är förbi (avhärda först så den inte bränns i solen) och sen tas in efter första frostnatt. Även ute behövs sol och värme.
strandskatan
En enkel och säker, fast inte så snabb metod är att peta ner kärnan i en kruka där man redan har en växt. Då får man inga problem med att hålla lagom fuktigt, men det tar flera månader innan kärnan gror. Jag har gjort så några gånger. Dadelpalmen vill när den växer till sig ha en kruka som är mer djup än vid. Fikon är också lätta att så, men det sägs att det inte kan bli några fikon på de plantor man får. Lycka till med palmodlingen!
Rebecca
Jag har en dadelpalm i kruka! Frö från en färsk frukt från Israel som jag glömde bort i en väska i några månader - sen la jag den i fickan för att komma ihåg att plantera. Självklart glömde jag bort det och tvättade byxorna... trots det petade jag ner kärnan i lite jord och idag, två år senare, har jag flera fina blad och en kraftig "stam" i botten. Den är så fin!

Bild från i maj, sedan dess har den många nya blad som delat upp sig ordentligt som riktiga "palmblad".

[attachment=74260:dadel.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon