Rubecula
03-01-2013, 15:24
Några påsar vårlök (tulpaner, narcisser, våriris) låg fortfarande oplanterade när snön kom. Jag tänkte sätta dem i kruka i stället, och ställa krukan lite lagom svalt, men det har inte heller blivit av. Lökarna är fortfarande spänstiga och fina, med gröna skott på gång. Och nu börjar snön smälta bort därute... Om det inte är tjäle i jorden, kan jag gräva ner dem ute nu i januari? Eller blir det köldchock för dem? Är det bättre med kruka ändå? Jag vill helst att de ska hamna i rabatten så småningom; sorterna är sådana som kommer tillbaka år efter år.
malarmaster
03-01-2013, 16:23
skulle nog satsa på kruka,det bör vara tjäle i jorden även om det just nu är tö i söder.
låt de blomma i krukan,gödsla innan de blommat över så att de hämtar ny kraft innan hösten då du kan plantera dem i rabatt.särskilt viktigt för tulpanerna då de sätter ny lök som blommar nästa år,
hat själv gjort samma misstag pga tid men krukor funkar utmärkt. ulf
Rubecula
03-01-2013, 17:53
Jag tror faktiskt inte att vi har tjäle, eftersom snön kom innan kylan. Så om det bara är det det hänger på skulle jag hellre satsa på rabatten...
Utan att själv ha prövat sägs det att just tulpaner kan planteras när som helst - i princip ska det gå att slänga dem på marken och hälla jord ovanpå. Men detta skulle gälla just tulpaner, inte andra vårlökar. Detta har jag från flera trädgårdsböcker jag bläddrat i, men minns nu inte vilka.
ingrid fuxwall
03-01-2013, 19:49
I går grävde jag ner de lökar jag inte hann med att få i jorden innan snön kom - resulatet vet jag så småningom
Ja har för mig att narcisser behöver planteras hyfsat tidigt eftersom de måste gro på hösten för att blomma på våren. Irisar har jag själv glömt ett paket, jag satte i jord i kruka och ställde ut krukan. De är härdiga så det gör inget om den fryser.
Tulpaner har jag planterat vid olika tider på höst och vinter, de brukar komma upp - däremot blir kanske inte blomningen optimal om de planteras sent, men det ordnar sig till år 2.....
Krokodilen
03-01-2013, 21:43
Tulpaner sägs det att man kan plantera till tjälen går i jorden och det blir för hårt att gräva, men narcisser ska ner tidigare än så.
Plantera lökarna i kruka. Ställ krukan svalt i 10 veckor. Ta sen in i rumsvärmen så får du fina tidiga tulpaner!
Rubecula
03-01-2013, 23:18
Olika bud här, men tulpanerna borde alltså gå bra och kanske irisarna. Jag läste samma sak om narcisserna någon annanstans, att de måste gro på hösten, men jag läste också om de som hade struntat i det, och de blommade fint ändå på vårkanten. Och de flesta av mina lökar har faktiskt redan grott, i påsen... Kanske skulle jag våga testa Ingrids modell ändå, och slänga ner dem. Jag kan ju se det som ett experiment och kompletteringsköpa det som dog. Tack för alla svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.