Full version: Bästa dahliorna?
Krokodilen
Har tänkt sätta dahlior till sommaren. Tänkte sätta knölar.

Var köper jag finaste dahliorna?

Kan jag sätta dahlior i en rabatt i öster? Av vad jag kan läsa mig till hos Svenska Dahliasällskapet borde det gå, eftersom dom klarar halvskugga.
Monarda
Jag brukar alltid köpa dahliaknölar på trädgårdsmässan i Älvsjö. Bra priser och fina knölar, tror det är en holländsk firma. Jag har mina i krukor på altanen och där får dom sol bara en del av eftermiddagen.

[attachment=74262:DSC_0189.jpg]

[attachment=74263:P7311281.jpg]
Krokodilen
CITAT (Monarda @ 03-01-2013, 19:53) *
Jag brukar alltid köpa dahliaknölar på trädgårdsmässan i Älvsjö. Bra priser och fina knölar, tror det är en holländsk firma. Jag har mina i krukor på altanen och där får dom sol bara en del av eftermiddagen

Oh så vackra, men trädgårdsmässan tänker jag nog inte besöka. Tycker inträdet är för dyrt.
Anna-Karin Lundberg
Du kan beställa på nätet också, eller bara titta i handelsträdgårdarna/byggvaruhus (med trädgårdsavdelning) när de börjar sälja dem i vår (typ i mars).
Jag gillar dahlior och köper när jag ser nån med fin bild på förpackningen (men ibland är det annat i, beror väl på leverantören) och jag tittar på knölens kondition innan jag köper. Väljer en som ser stor och kraftig ut, inte ihoptorkad. Köper man tidigt på säsongen så är de ofta fina, även om det är på ett "enkelt ställe" (typ mataffären).

Man kan inte få för många!
oliv
Ibland har jag köpt på Lilla Fiskaregatans Trädgårdsbutik eller Eurobulb. Är nöjd med båda.
Eva i Skåne
Jag säger som Anna-Karin. Man kan köpa jättefina dahlieknölar i vanliga affärereller blomster"varuhus". Det finns mycket att välja på i början av säsongen
Även nätet är bra, men det kan vara idé att jämföra priser. Lilla Fiskaregatan i Lund har unika varianter, men dom är väldigt dyra. Det finns så mycket snyggt att välja på till andra priser.
Jag har ibland köpt påsar med blandade sorter till billigt pris och fått riktiga skönheter.
oliv
Angående väderstreck, så har jag mina dalior i några pallkragar som ligger vid en östlig vägg. De blommar kontinuerligt tills frosten kommer på hösten (jag har några låga sorter i en kant).
Helen i Piteå Zon 5
Har köpt lökar och knölar från Bulb och har alltid varit jättenöjd.
http://www.bulbs.se/index.asp
Finns ett stort sortiment av Dahlior yes.gif
hattstugan

Har köpt jättefina Dahlior från Odla.nu!!

Går även jätte bra att dra upp från frö! Har gjort det med Black Beauty som blommade för andra sommaren i fjol!
solbrud
Jag håller med Hattstugan, ett alternativ är att så själv. Jag sådde för första gången i feb-mars och de var lättgrodda. Det tog 4-5 dagar innan de grodde och de växter snabbt och jag klippte och förgrenade dem flitigt. Jag planerade dem på friland så de hann få rejäla knölar under hösten som jag nu sparat frostfritt. jag ska absolut så fler i år, det var väldigt kul att se hur snabbt de växte till sig.
Lycka till!
malarmaster
säger som många andra,man kan hitta snygga sorter i den vanliga handeln,kolla Nelsons sortiment,finns på nätet,de finns även i mataffären och de mer exklusiva sorterna i fackhandeln.
köper lite på tradera,där många importerar och säljer för att finansiera sitt trädgårdsintresse.
där finns både fröer och knölar att köpa.
själv har jag inte så många sorter mest pga platsbrist för övervintring,men i somras gick de dåligt liksom allt annat som krävde lite värme,ettåringarna blev en katastrof,luktärterna gick inte ens i blom förutom några enstaka rankor.
jag skyller på regnet då det i stort regnade varje dag sedan midsommar till snön kom.
hoppas nu på en mer normal sommar då jag nu sitter och suktar över årets frökataloger. ulf
aloa
Bra tips om dahlior! Ska testa att så i vår och hoppas jag lyckas lika bra som solbrud. De höga mörkröda dahliorna som jag övervintrar som knölar i tidningspapper, blommade knappt förra sommaren, har funderat på om det var nåt fel på jorden och näringen men det var nog, som du skriver malarmaster, lite för kallt.
Krokodilen
Tack för alla tips, smart att det går att köpa fina i vanliga affären. Det låter i alla fall som om österrabatten kommer att funka.

För några år sedan sådde jag dahlior i krukor. Dom överlevde vintern, det var inte så kallt den vintern. Och blommade ännu finare året efter. Tyvärr var jag så dum att jag inte förstod att det då fanns knölar jag borde tagit upp och övervintrat frostfritt. Jag trodde att det var olika sorter dom man frösår och dom med knölar! *skakar på huvudet åt mig själv* rolleyes.gif
octachoron
Jag har frösått dahlior i flera år. Resultatet varierar men oftast blir det tillräckligt bra blommor för att jag själv ska vara nöjd. Flertalet men inte alla av de frösådda dahliorna fick rejäla knölar.
stanwell
Dahliaknölar av hög kvalitet och till bra priser finns numera också hos Flora Linnea i Helsingborg. De har även postorder.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon