Full version: Potatis och gräs
MimE
Är det OK att i år sätta potatis på en jordbit som var gräsbevuxen till i oktober förra året då jordfräsen gjorde sitt?

Jag är inte bekymrad över eventuellt ogräs (behöver motion laugh.gif ) men skulle tycka det var trist om jobbet resulterade i att någon annan än jag (larver?) skulle få äta pärerna.

/Mimmi
Micke
Det kan nog hända att du får problem med knäppare (långsträckta, ett par centimeter långa hårda gula/gulbruna larver) som är rätt förtjusta i potatis och morötter. De håller gärna till i gräsmattor och kan ställa till med en del problem i upp till fyra år efter att man fräst upp en gräsmatta till köksland. Du kan i och för sig chansa, men själv skulle jag satsa på någon annan gröda än potatis och morot. Varför inte satsa på gröngödslingsväxter istället i ett eller ett par år för att få ditt köksland i toppskick?

Micke

PS. Se även denna tråd.
MimE
Jag visste väl att det fanns en hake! tongue.gif

Anledningen att jag frågar var att odlingslotten bredvid vår är "obebodd". Och i stället för att låta den ligga i träda tänkte jag slänga ner några plugg så länge ingen vill adoptera lotten.

Men nu tror jag att jag avstår...

/Mimmi
KURT
Det brukar inte vara så stor problem med knäpparlarver, potatis är bara ett nödfoder för dem. Kan de hitta gräsrötter så föredrar de det. Ett sätt att bli av med knäpparlarver är att i samband med potatissättningen lägga några skivade potatisar på ytan. Ev knäpparlarver lockas till doften av skadad potatis och man kan sedan slänga bort dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon