Peztis
Då var det dags att köra igång igen!

STATISTIK

Med fetstil står alltså Busfrö-avsändaren (om ni klickar där så kommer ni automatiskt till den tråden om den är skapad) och under står ev rättgissare.
Strecket efter "Bus:" är att vi inte har fått fröer än (vi väntar alla med spänning!).
... efter "Bus" är att fröerna är sända men ingen har ännu kommit med en korrekt gissning.

Anmälningstråden 2013

Anki V
Bus: Maggan H
Identifierad som: Vit taggvallmo Argemone platyceras
Bonus:
Identifierad som: Grusnejlika Gypsophila muralis

Crazy4Flowers
Bus: -
Identifierad som:

DykUnderYtan
Bus: Rosmarin
Identifierad som:

EmmBurt
Bus: Peztis, Rosmarin, Anki V, Gåsis, Margith, maramara
Identifierad som: Granatäpple Punica granatum

Grego
Bus: ...
Identifierad som:

Gåsis
Bus: Maggan H, Rosmarin, hattstugan, Anki V, EmmBurt
Identifierad som:

hattstugan
Bus: Maggan H, Anki V, Rosmarin
Identifierad som: Fackelranka Eccremocarpus scaber
Bonus: Maggan H, Rosmarin
Identifierad som: Kardvädd Dipsacus fullonum

Lady Hamilton
Bus: Maggan H, Rosmarin, Gåsis, Peztis, Anki V, hattstugan
Identifierad som: Kärlekslilja (Afrikas blå lilja) Agapanthus praecox

Maggan H
Bus: hattstugan, Gåsis, Rosmarin, Anki V
Identifierad som: Silverax Actaea racemosa

maramara
Bus: Margith, Maggan, Gåsis, hattstugan, Peztis, Anki V, Rosmarin
Identifierad som: Rosenskära Cosmos

Margith
Bus: Rosmarin, Anki V
Identifierad som:

Peztis
Bus: EmmBurt, Gåsis, Maggan H, Anki V, Rosmarin, maramara
Identifierad som: Nerium Oleander
Bonus: Maggan H
Identifierad som: Malörtshjärtstilla Leonurus japonicus vit

Rosmarin
Bus: Maggan H
Identifierad som: Paradisblomster Cleome Hassleriana eller Cleome Spinosa 'Helen Campbell'
Bonus: ...
Identifierad som: Sommarcypress Bassia scoparia trichophylla 'Burning Bush'

Sammanställning antal rättgissningar per person (på Busfröer):
Om det sitter en * eller fler så är det antalet Bonus man har klurat ut!

Anki V: 8
Crazy4flowers:
DykUnderYtan:
EmmBurt: 2
Grego:
Gåsis: 5
hattstugan: 4
Lady Hamilton:
Maggan H: 7 **
Margith: 2
maramara: 2
Peztis: 3
Rosmarin: 9 *
Peztis
Börjar tråden precis som förra året med lite allmän info (det är ju många som undrar vad vi håller på med egentligen biggrin.gif ).

SPELREGLER generellt
  1. Under hösten brukar det startas en tråd där man kan anmäla sig till att vara med på årets Busfröer.
  2. Ett sista anmälningsdatum sätts.
  3. Max antal deltagare är 15 st.
  4. Varje deltagare skickar sin adress till den som kan/vill hålla i adressinsamlandet. Adressen skickas endast till samtliga deltagare.
  5. Efter sista anmälningsdatumet skickas adresslistan till samtliga deltagare.
  6. Har man anmält sig så förbinder man sig att delta genom att sända fröer och vara med i de trådar som startas. Om man trots allt får förhinder måste man meddela detta snarast till alla deltagare.
  7. Varje deltagare skickar sedan samma sorts frö (ca 10 st frön, beroende på sort) till varje deltagare, man sparar även en portion till en själv.
  8. I Busfröerna skickar vi blomfröer, normalt inte grönsaker. Kryddor går dock bra.
  9. Fröerna ska skickas ett par dagar innan de ska sås. (Tag hänsyn till om någon deltagare bor längre bort.)
  10. Med fröerna skickas instruktioner för hur de ska sås.
  11. I instruktionerna ska det även stå vilket datum fröerna ska sås (el i förekommande fall stratifieras el liknande).
  12. Namnet på fröerna ska hållas hemligt, det är endast den som skickat ut som vet vad det är!
  13. Vill man kan man även sända med bonusfröer. Dessa är utom tävlan. Bonusfröerna kan man skriva dit namnet på om man vill eller låta deltagarna gissa på dem med.
  14. Om Bonusfröerna ej är namngivna kan de andra deltagarna be om namnet på direkt om man vill veta om det är något man verkligen vill så (Det blir ju fort trångt i sålådorna!).
  15. Glöm inte att skicka med vem det är som har sänt fröerna.
  16. När man skickar dem startar man även en tråd här på Odla under Förökning där deltagarna kan diskutera fröerna och sådderna. Tråden döps lämpligen på detta sätt: "Peztis Busfröer 2012", dvs namnet på den som startat tråden, att det är Busfröer och vilket år. Det blir lättare om man någon gång tillbaka och letar information.
  17. I tråden skriver man såinstruktioner och när det ska sås, samma info som med fröerna.
  18. Gissningar skickas som PM till den som skickat. Om gissningen är fel eller rätt meddelas tillbaka som PM eller i tråden (dock avslöjas det inte vad man gissat på).
  19. Ledtrådar kan ges, främst av den som skickat fröerna.
  20. Till slut har alla gissat rätt eller helt gett upp. På allmän begäran identifieras då vad det är man har sänt.
Det är egentligen ingen tävling men för skojs skull brukar vi föra lite statistik också:

Har jag missat eller missuppfattat något, hojta till så redigerar jag!

Lite kuriosa

Den som undrar över hur det hela gick till i tidernas begynnelse kan läsa här om Busfröets groning i den lilla såkrukan!
hattstugan

Vill ha den här tråden lite mer åtkomlig nu!!!
hattstugan

Puff och knuff!
Peztis
Kul att du gillar tråden, hattstugan! Jag har lagt den som en favorit uppe i listen intill forumets ikon. Då hittar jag den fort. Och sedan har jag även lagt url:en (och de andra årens statistiker) i mina minnesanteckningar i Kontrollpanelen. Litet tips...

Men det är bra att du puffar emellanåt. tummenupp.gif När jag går in och redigerar så hoppar den inte upp i listan.
hattstugan

Dags att knuffa igen!
Peztis
Så ni vet, jag har inte uppdaterat med rättgissningar osv när gissningarna "släpps lösa" i trådarna. OK?
Rosmarin
Visst! Men de som inte är lössläppta ännu kan du ju fortsätta att ge poäng för. Mina t.ex är ju långt ifrån avslöjade ännu. ("Långt ifrån" eftersom nästan ingen gissar!)
Anki V
CITAT (Rosmarin @ 03-04-2013, 22:28) *
Visst! Men de som inte är lössläppta ännu kan du ju fortsätta att ge poäng för. Mina t.ex är ju långt ifrån avslöjade ännu. ("Långt ifrån" eftersom nästan ingen gissar!)

Men nu kom det ju lite ledtrådar crazy.gif ....gissar att min arbetsgivare får se morgondagen som en förlorad dag ninja.gif

/A
Rosmarin
CITAT (Anki V @ 03-04-2013, 23:13) *
Men nu kom det ju lite ledtrådar crazy.gif ....gissar att min arbetsgivare får se morgondagen som en förlorad dag ninja.gif

/A

giggle.gif
DykUnderYtan
Hej alla busare!

Så här osynlig har jag aldrig varit tidigare men myckt har hänt i livet och jag har inte mäktat med detta riktigt. :/

Jag har i alla fall inte glömt er och mina fröer ligger nu packade framför mig. Ska bara skriva ihop lite så skickar jag dem under nästa vecka. Drektsådd blir det i alla fall så ni slipper trängas bland alla andra krukor. smile.gif

Kram på er!
Peztis
Hej Mia,

Skönt att höra av dig! Hoppas allt är bra och vi ser fram emot att få gissa på dina fröer.
Rosmarin
CITAT (DykUnderYtan @ 25-04-2013, 22:34) *
Hej alla busare!

Så här osynlig har jag aldrig varit tidigare men myckt har hänt i livet och jag har inte mäktat med detta riktigt. :/

Jag har i alla fall inte glömt er och mina fröer ligger nu packade framför mig. Ska bara skriva ihop lite så skickar jag dem under nästa vecka. Drektsådd blir det i alla fall så ni slipper trängas bland alla andra krukor. smile.gif

Kram på er!

Så ROLIGT att höra av dig Mia! Jag har undrat så... Hoppas att det inte är allt för jobbiga saker som kommit i mellan... trostar.gif .

smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon