Full version: Orkidé panik
AnniiPannii
Har en jätte fin brudorkide som jag trodde jag gjort allt rätt med.
Inte vattnat för mycket och så vidare.. Endå så börjar bladen tappa sin spänst och en ny blomknopp ramlade av helt mjuk när jag petade på den..

Vad kan jag gjort för fel? Jag har den över ett element och det är ingen sol att tala om nu så den står i ett söderfönster..
Det enda jag kan komma på är att några rötter har letat sig ur krukan i botten och skrumpnat ihop. Ska jag klippa av dem?
Ingen mögel i komposten. Det är ganska torr luft där den står, kan det vara det?

Tacksam för hjälp! Kan ingenting om orkidéer så fråga eller tipsa om allt smile.gif

Postade i fel tråd sorry smile.gif
KRT
Klipp INGA rötter, rötter letar sig ut på orkidéer, det är helt normalt.
Ingen orkidé trivs med att stå ovanför ett gassande element, men jag har svårt att tro attbladen blir mjuka av det.

Hur mycket/lite har du vattnat? Låter snarast som den fått för lite vatten....
Krokodilen
CITAT (KRT @ 03-01-2013, 21:05) *
Klipp INGA rötter, rötter letar sig ut på orkidéer, det är helt normalt.
Ingen orkidé trivs med att stå ovanför ett gassande element, men jag har svårt att tro attbladen blir mjuka av det.

Hur mycket/lite har du vattnat? Låter snarast som den fått för lite vatten....

Håller med föregående, låter som för lite vatten om den inte är sjuk.

Sänk ner den i vatten ovan krukans kant i en halvtimme. Ta upp och låt rinna av lite innan du sätter tillbaks den i ytterkrukan. Gör så en gång i veckan. Kanske den kan ta sig igen (men inte alls säkert att du kan rädda den).
KRT
CITAT (Krokodilen @ 03-01-2013, 21:10) *
Håller med föregående, låter som för lite vatten om den inte är sjuk.

Sänk ner den i vatten ovan krukans kant i en halvtimme. Ta upp och låt rinna av lite innan du sätter tillbaks den i ytterkrukan. Gör så en gång i veckan. Kanske den kan ta sig igen (men inte alls säkert att du kan rädda den).

Eller ställ den i duschen och duscha den ordentligt, låt rinna av och sug upp evt vatten i bladrosetten m en bit papper.

Orkidéer är faktiskt inte så lätta att övervattna som alla tror, så länge vatten inte blir stående i krukan och rötterna badar är det ingen större fara för övervattning..... Dessutom, en orkidé som blommar eller har knopp eller växer mår inte illa av lite näring, men bara speciell orkidén.ring och bara lite.
pejori
Kan bara instämma. tummenupp.gif
Tror också på för lite vatten. Symptomen är likartade men vill man vara säker, så lyft upp plantan ur krukan och kolla "rotgyttret" i mitten.
Är dom bruna/ruttna är det övervattning.
Annars ner i krukan med grov kompost vattna lite mera,gärna på fatet, då söker sig rötterna nedåt.
Rötter ovanför krukan tar upp fukt och ljus, så lämna dom ifred.
AnniiPannii
Tack för alla svar!

Den har får vatten varannan vecka och jag doppar ner den i en skål.
Den har inte fått någon näring alls.

De rötterna som sticker ut i hålet på innerkrukan är bruna och torra, tror de är döda.
Både luftrötterna och de andra rötterna är gröna och fina..
Ska jag vattna mer då?

Själva komposten är ganska hårt packad och typ bara bark ser det ut som..jag har inte krukan om den.
Den kommer från Ikea så är väl inte jätte skött där.. Vet någon om komposten ska vara så hård?
Eftersom den står över ett element kanske den behöver mer vatten?
KRT
En gång varannan vecka, när det är torrt o varmt låter lite. Prova att vattna en ån per vecka, eller mer (titta på rötterna, nör de övergår fr grönt till silver kan man vattna igen!

Mina orkidéer som står i ett rum m braskamin vattnar jag minst en, ofta två ggr/v....
Rubecula
Jag håller med, jag misslyckades alltid med brudorkidéer så länge jag vattnade dem så litet som man brukar rekommendera. Sedan jag började vattna mer och oftare blommar de oavbrutet.
Biggan_
Det är inte så att komposten är nerbruten? Lukta på den om det luktar sunkigt. Barkbitarna skall vara hårda och hela inte nedbrutna och sammanpackade. Om det är så, så får du plantera om i ny bark.
AnniiPannii
Komposten är hård men inte nedbruten tror jag inte i alla fall. Den luktar.. ingenting typ, lite jordigt kanske..
Kör en genomvattning idag så får vi se vad som händer.
oliv
Andra har redan sagt det, kan bara tillägga att jag har mina brudorkideer i ett ostfönster över ett element. Jag måste vattna 2 gånger per vecka annars torkar dem ut. Jag har dem i bara hård bark + vitmossa i en genomskinlig plastkruka utan fat (funkar bäst för mig). När jag vattnar ställer jag dem i diskhon, sköljer över vatten någon minut och låter stå för att vattnet ska rinna av. En gång per vecka (av de 2 gånger jag vattnar dem) sköljer jag över med näringsblandning. Fördelen med den genomskinliga krukan är att man lättare ser att krukan blir torr, man ska aldrig vattna om det fortfarande är fuktigt inuti.
AnniiPannii
Nu fick blomman antagligen sitt!
Den fick stå i en halvtimme i ljummet vatten med lite näring i och vipps så blev bladen spänstigare biggrin.gif

Tack för alla svar! Ni räddade livet på orkidén!
Ska försöka hålla liv i den här nu i framtiden, hade ju varit kul om man fick någon inneomhusväxt att överleva tongue.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon