cinapuff
04-01-2013, 11:10
Hej!
Nu kliar det i de gröna fingrarna igen, sådde smultronen igår och tänkte ge mig på kronärtskocka så snart jag hinner (har förstått att de tar lång tid på sig!), men nu börjar jag fundera lite..
Hur ser egentligen kronärtskockor ut som små? Ska man bredså dem som de yttepyttiga smultronen, funkar en pluggbox som till tomater & chili eller ska man satsa på nåt större direkt som till squashen (som växer ur allt man sätter den i på nolltid)? Tacksam för råd!
Bredså inte!
Jag har satt både i torvbrikett, rootrainer och direkt i liten kruka, och jag måste säga att jag fått bäst resultat i rootrainern, näst bäst i kruka och torvbrikett blev inte alls bra.... Det är som att de behöver näring och jord direkt de kommer upp, och en torvbrikett har inte det helt enkelt.....
cinapuff
04-01-2013, 14:12
Tack för snabbt svar, Roottrainer får det bli då!

Kör du med 2/3 planteringsjord under såjorden också?
Nix, jag brukar oftast bar a använda vanlig plantjord, möjligen utblandad m lite sand eller såjprd - dock ingen organiserad uppdelning i lager.
cinapuff
04-01-2013, 16:08
Okej!
Du verkar ha koll så jag kör på samma taktik!
Tack än en gång för snabbt svar!
Jag sår numera två frön i varje kruka - en 2-3 dl kruka ungefär. Sår i slutet av januari till mitten av feb. Skolar om 2 ggr (klipper bort den svagaste i ursprungskrukan och rör så lite som möjligt vid rötterna i omplanteringen, de lär vara mkt känsliga). Det går fint att göra så, rootrainer också bra givetvis.
Men du ska nog vänta ett tag till, så max 2,5 månader före utplanteringstid (beror ju på var man bor) tycker jag.
cinapuff
04-01-2013, 18:10
Tack Eklo!
Jag bor alldeles vid havet i södra Halland, så zon 1 skulle jag gissa. Har dessutom ett rum med runt 15 grader och extrabelysning. Tänkte sätta ut dem i pallkragar i skyddat läge så småningom och har möjlighet att täcka med höga "fiberdukstält". När kan jag så då tror du? Har läst om många som sår redan i mitten av januari..
Hej,
det funkar väl säkert att så redan i mitt av jan. om man har extrabelysning och så svalt, för egen del tycker jag inte det finns någon större poäng med så stora plantor som det då blir (tar mkt plats), du kan sätta ut dem förmodligen i sl. av maj, sår du i mitten av januari så blir det väldigt många inomhusomskötselveckor innan du kan sätta ut...
Ja, så tänker jag.
Själv sår jag de långsammaste sakerna i mitten av februari (kronärtskockor, blad- och rotselleri, purjo och några perenner) - resten väntar jag med till 6-8 veckor före utplantering, jag brukar kunna plantera ut i sl. av maj utan risk för frost, då blir det att jag sår i sl. av mars.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.