KRT
Var kan jag kpa en vrmedyna till hyfsat pris? Mina chilisdder behver mer vrme nmligen.
Jag vet att man kan kpa sm vxthus med vrmedyna, och de r skert jttebra, men jag r ute efter ngot enklare, och inte s stora som vrmefiltar/madrasser till mnniskor. Visst finns det dynor till vxter (vet att willab har) men det knns som att de r mnga gnger dyrare bara fr att de r grna och det finns ngon knd logo p smile.gif

Var kper man tex dynor till reptiler eller andra husdjur? De enda jag hittar har automatisk avstngning, och det r ju inte alls praktiskt nr man ska ha det till vxter....
Eva 33c
Jag kpte en vrmeslinga p zoo-affren fr tv r sedan. Den r nog ca 2m lng med inbyggd termostat. Kostade ca 200kr tror jag. Den tejpade jag fast i slingor p en 60x60cm stor frigolitskiva. Sedan la jag hushllsfolie ovanp, fr att frdela vrmen lite jmnare. sedan stllde jag skrukorna uppep detta. Fungerar jttebra fr ddder som vill ha lite varmare och visade sig vara kanon att torka rter mm sedan ocks : )
Chili Linkan
Hur kallt har du? Sjlv har jag haft runt 16-19grader till alla mina chili sorter och dem har grott till ver 95% av alla sdda frn. Enligt mig r vrmedyna i de flesta fall helt ondigt.
Eva 33c
Vi har relativt lg temperatur inne, runt 17-18 grader tror jag. Och en blt jord blir lite kallare. Den lilla vrme kick som vrmeslingan ger tycker jag skyndar p grodden av paprika och chili. Jag har inte gjort ngra vetenskapliga experiment utan mer en knsla jag har av att det framfr allt gr fortare. Men man fr passa mer med vattninten d det ocks torkar ut lttare med slingan. Physalis vill ocks grna ha temperaturer p upp emot 28 grader fr att gro bra. S fort de tittat upp flyttar jag dem frn slingan. Men jag lyckades med frerna ven innan jag gjorde denna anordning, s nn absolut ndvndighet r det inte frga om. Sen visade det sig att den var kanon att torka rter och aronia-br p ocks tummenupp.gif
KRT
Jag tror nig att det mesta kommer upp ven utan extra vrme, men en del sorter(spec rena arter) gror lite snabbare i lite hgre vrme. Och vissa vxter, av det mer tropiska slaget behver verkligen hgre vrme n vi normalt har i huset fr att gro..... Drav min frga.

Evas frslag var frresten jttebra! Jag hller p att kolla vrmeslinga vs matta just nu tummenupp.gif
kerstin z5-6
Hosta fr gror mkt snabbare p vrmedyna, de fr reptiler r helt ok i pris.
Fotograf Johanna
Jag anvnder vrmemattor frn reptillagret.se Inte jttebilligt precis, men det bsta jag hittade d nr jag skulle kpa.
KRT
CITAT (Fotograf Johanna @ 12-01-2013, 20:52) *
Jag anvnder vrmemattor frn reptillagret.se Inte jttebilligt precis, men det bsta jag hittade d nr jag skulle kpa.

Vilken modell har du? Och hur fungerade kpet? Har tittat lite p vrmemattor hos dem nmligen wink.gif
Monarda
Jag har tagit en akvarieramp av plt med 2 st 25 w som vrmeklla. Funkar utmrkt om man inte behver s stor yta, plten blir rejlt varm och temperaturen ligger mellan 25 och 30 grader i "vxthuset".

[attachment=74364:DSC_0097.jpg]
Fotograf Johanna
CITAT (KRT @ 12-01-2013, 23:42) *
Vilken modell har du? Och hur fungerade kpet? Har tittat lite p vrmemattor hos dem nmligen wink.gif

Jag har HabiStat Vivarium Heat Mat 28W
Kpet fungerade bra, tror jag. Minns inget srskilt om det.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon