KRT
Var kan jag köpa en värmedyna till hyfsat pris? Mina chilisådder behöver mer värme nämligen.
Jag vet att man kan köpa små växthus med värmedyna, och de är säkert jättebra, men jag är ute efter något enklare, och inte så stora som värmefiltar/madrasser till människor. Visst finns det dynor till växter (vet att willab har) men det känns som att de är många gånger dyrare bara för att de är gröna och det finns någon känd logo på smile.gif

Var köper man tex dynor till reptiler eller andra husdjur? De enda jag hittar har automatisk avstängning, och det är ju inte alls praktiskt när man ska ha det till växter....
Eva 33c
Jag köpte en värmeslinga på zoo-affären för två år sedan. Den är nog ca 2m lång med inbyggd termostat. Kostade ca 200kr tror jag. Den tejpade jag fast i slingor på en 60x60cm stor frigolitskiva. Sedan la jag hushållsfolie ovanpå, för att fördela värmen lite jämnare. sedan ställde jag såkrukorna uppepå detta. Fungerar jättebra för dådder som vill ha lite varmare och visade sig vara kanon att torka örter mm sedan också : )
Chili Linkan
Hur kallt har du? Själv har jag haft runt 16-19grader till alla mina chili sorter och dem har grott till över 95% av alla sådda frön. Enligt mig är värmedyna i de flesta fall helt onödigt.
Eva 33c
Vi har relativt låg temperatur inne, runt 17-18 grader tror jag. Och en blöt jord blir lite kallare. Den lilla värme kick som värmeslingan ger tycker jag skyndar på grodden av paprika och chili. Jag har inte gjort några vetenskapliga experiment utan mer en känsla jag har av att det framför allt går fortare. Men man får passa mer med vattninten då det också torkar ut lättare med slingan. Physalis vill också gärna ha temperaturer på upp emot 28 grader för att gro bra. Så fort de tittat upp flyttar jag dem från slingan. Men jag lyckades med fröerna även innan jag gjorde denna anordning, så nån absolut nödvändighet är det inte fråga om. Sen visade det sig att den var kanon att torka örter och aronia-bär på också tummenupp.gif
KRT
Jag tror nig att det mesta kommer upp även utan extra värme, men en del sorter(spec rena arter) gror lite snabbare i lite högre värme. Och vissa växter, av det mer tropiska slaget behöver verkligen högre värme än vi normalt har i huset för att gro..... Därav min fråga.

Evas förslag var förresten jättebra! Jag håller på att kolla värmeslinga vs matta just nu tummenupp.gif
kerstin z5-6
Hosta frö gror mkt snabbare på värmedyna, de för reptiler är helt ok i pris.
Fotograf Johanna
Jag använder värmemattor från reptillagret.se Inte jättebilligt precis, men det bästa jag hittade då när jag skulle köpa.
KRT
CITAT (Fotograf Johanna @ 12-01-2013, 20:52) *
Jag använder värmemattor från reptillagret.se Inte jättebilligt precis, men det bästa jag hittade då när jag skulle köpa.

Vilken modell har du? Och hur fungerade köpet? Har tittat lite på värmemattor hos dem nämligen wink.gif
Monarda
Jag har tagit en akvarieramp av plåt med 2 st 25 w som värmekälla. Funkar utmärkt om man inte behöver så stor yta, plåten blir rejält varm och temperaturen ligger mellan 25 och 30 grader i "växthuset".

[attachment=74364:DSC_0097.jpg]
Fotograf Johanna
CITAT (KRT @ 12-01-2013, 23:42) *
Vilken modell har du? Och hur fungerade köpet? Har tittat lite på värmemattor hos dem nämligen wink.gif

Jag har HabiStat Vivarium Heat Mat 28W
Köpet fungerade bra, tror jag. Minns inget särskilt om det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon