När tar ni fram era pelargoner från vintervilan?
Jag har hängpelargoner och Mårbacka. En del av dem har stått i 15-18 grader med ljus ca 12 timmar/dygn, en del i ca 5-10 grader med ljus 12 tim/dygn.
Jag funderar på att omskola mina redan i mitten av januari. Vad tror ni om det?
I höstas tog jag sticklingar och dessa har jag omskolat i dag.
Monarda
04-01-2013, 18:30
Mina pelargoner har inte haft någon vintervila utan blommat vidare under lysrör. Jag gör inget förrän i februari då jag tar sticklingar och planterar om moderplantor.
[attachment=74279:DSC_0028.jpg]
Mina lever i misär i källaren där det är svalt men ingen direkt belysning. Får väl se om de överlever denna behandling - gick dock rätt bra förra året.
Tog också sticklingar i höstas och dessa skolade jag om på nyårsdagen.
Tror jag väntar lite med att väcka dem i garaget för så fort jag gör det så behöver de ju mer värme och ljus, dvs annan plats...
CITAT (Monarda @ 04-01-2013, 18:30)

Mina pelargoner har inte haft någon vintervila utan blommat vidare under lysrör. Jag gör inget förrän i februari då jag tar sticklingar och planterar om moderplantor.
[attachment=74279:DSC_0028.jpg]
Oj, så fina! Februari... ja, då kan det nog funka i slutet av januari här...
CITAT (Peztis @ 05-01-2013, 12:36)

Mina lever i misär i källaren där det är svalt men ingen direkt belysning. Får väl se om de överlever denna behandling - gick dock rätt bra förra året.
Tog också sticklingar i höstas och dessa skolade jag om på nyårsdagen.
Tror jag väntar lite med att väcka dem i garaget för så fort jag gör det så behöver de ju mer värme och ljus, dvs annan plats...
Förr bladade jag av mina pelargoner på hösten och satte undan dem mörkt och svalt, de fick inte en droppe vatten på hela vintern. Sen tog jag fram dem i februari och klippte ner dem och vattnade. När de började växa, planterade jag om dem. Det funkade för det mesta, men någon dog varje vinter.
Just det... platsen tänkte jag inte på... de behöver lite mer plats när de börjar växa och får större krukor... nåja, det SKA gå!
Hos mig lever några i halv misär i garaget men med belysning, där brukar vara mellan 10 och 15 grd.
Några står inne underlysrör ...
Svårigheten är lagom lite vatten ...
Stooora, jaj!
Var du på Älvsjömässan i våras och såg spaljépelargonerna i kruka? De var häftiga!
CITAT (Peztis @ 05-01-2013, 17:10)

Stooora, jaj!
Var du på Älvsjömässan i våras och såg spaljépelargonerna i kruka? De var häftiga!
Hej.
Nej det är lite långt att åka till Älvsjö men jag vill åka ...
Jag har nästan femtio såna här bjässar nästa sommar hoppas jag på två meter ...
Högre blir för svårt att hantera inför vintern de skal ju gå att få in dem i värmen utan allt för mycket jobb.
Elisabeth-Västkustkolonisten
06-01-2013, 07:59
Mina pelargoner står på den inglasade balkongen und blommade också hela tiden.
Skall snart klippa ner dom och några veckor därefter plantera om. Gör det aldrig samtidigt.
Några av mina står inne i fönstret och har fortsatt blomma där, andra står ute i växthuset ( några plusgrader men inte många och inget extraljus) och de har också fortsatt blomma.
Tänkte ta och plantera om dem om can 1,5 månad, när det blir ljusare och varmare och sätta alla i växthuset.
Hej
Jag tycker att växter behöver vila under vinter, för att de ska bli mera friska och starka nästa säsong, vi kan ordna detta om vi minskar värme. Ljus och vatten.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.