AnniiPannii
Om man kommer över höstlökar av tex tulpan, snödroppar osv kan man sätta dem på våren?
Vilka tulpansorter kan man sätta på våren och de blommar på sommaren?
AnniiPannii
Alltså vilka hinner blomma samma år? Glömde skriva det smile.gif
octachoron
"Holländarna" brukar sälja köldbehandlade tulpanlökar på Älvsjömässan som blommar samma sommar.
Chili Linkan
Intressant! Ingen som säljer sådanna lökar över nätet eller liknande?
ingrid fuxwall
De gånger som jag försökt har det blivit ett enda stort misstag, fungerar det för dig - Grattis!
Peztis
Lånar tråden lite...

Om man sätter löken i en kruka och låter stå i den några veckor och sedan ställer ut krukan i kylan, skulle det funka? Kommer det att blomma framemot våren? Har några lökar jag missade att peta ned i höstas.
Bassam
j
malarmaster
CITAT (Peztis @ 13-01-2013, 21:49) *
Lånar tråden lite...

Om man sätter löken i en kruka och låter stå i den några veckor och sedan ställer ut krukan i kylan, skulle det funka? Kommer det att blomma framemot våren? Har några lökar jag missade att peta ned i höstas.

något jag provat flera år och det funkar.
jag brukar ha krukorna i växthuset någon månad,sedan ut .temp i växthuset c.a 5 grader+.givetvis går det att ha varmare.
antingen låter man sen krukorna stå ute och de brukar blomma ungefär samtidigt som i rabatten eller kan man ta in dem i värme när vårkänslorna kommer och njuta av tidig blom.
gött o titta på blommande tulpaner i växthuset redan i slutet av mars.
efter blom o nedvissning ut i rabatten framemot hösten. ulf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon