|
Full version: En stenknäck!
Christa
05-01-2013, 12:58
Vi satt och tittade på fåglarna som hämtade frön i fröautomaten. Det var mer trafik idag än någon annan dag den här vintern. Plötsligt satt det en stor vacker fågel på sargen till uteplatsen 2 meter från fönstret.
Hjärnan jobbade frenetiskt för det var många år sedan jag såg en Stenknäck. Så grann men kan den ta frön i en automat? Det är modellen grön kineshatt som är ganska stor men ändå.
Mycket koltrastar har vi också och nu är äpplena slut så jag vet inte vad jag kan bjuda dom på heller.
*Stintan*
05-01-2013, 13:18
Kul! Vivara http://www.vivara.se/main_category/id=1/vi...A5gelfoder.html har ett energirikt foder för markmatning. Finns även mask av olika slag som koltrasten gillar.
Gunilla T
05-01-2013, 13:26
Underbart att få se en stenknäck - här är dom sällsynta.
Christa, russin är energirikt och fryser inte - koltrastarna älskar russin. Päronhalvor är också jättegoda.
Christa
06-01-2013, 09:27
Tack för tipsen!
Känner ni till hur det är med risken för smittspridning om man lägger frön på marken? Det sägs ju att man skall ha fågelautomater där inte fåglarna skiter där maten ligger.
Äpplen och annan frukt och russin är det väl mest koltrastarna som bryr sig om och man kanske skall sprida ut dom i så fall men om man koncentrerat lägger något som många fåglar gillar?
Nu är det barmark men när det är snö är det ju också svårare att lägga något på marken och vad gör man då?
Vi har skalade solrosfrön i automaten i år och då har även rödhaken hämtat frön där. Det är väl det mest positiva med det. Tror inte den klarar att skala solrosfrön själv.
Är det någon som vet vad just stenknäcken vill ha? Skulle kanske sparat körsbärskärnorna sedan i somras?
Hasse_h
06-01-2013, 09:50
Har ett gäng stenknäckar som besöker oss varje dag De tar bara solrosfrön som ramlar ner på marken efter sprättande nötväckor, blåmesar och talgoxar. [attachment=74298:DSC_4750.JPG]
Ingela i Segersberg
06-01-2013, 10:01
CITAT (Hasse_h @ 06-01-2013, 09:50)  Har ett gäng stenknäckar som besöker oss varje dag De tar bara solrosfrön som ramlar ner på marken efter sprättande nötväckor, blåmesar och talgoxar. [attachment=74298:DSC_4750.JPG] Om jag ser rätt så är dina fåglar Bergfinkar, inte Stenknäckar!
Hasse_h
06-01-2013, 10:08
CITAT (Ingela i Segersberg @ 06-01-2013, 10:01)  Om jag ser rätt så är dina fåglar Bergfinkar, inte Stenknäckar! Oj, det kan du ha rätt i! Sorry!
CITAT (Hasse_h @ 06-01-2013, 10:08)  Oj, det kan du ha rätt i! Sorry! Det är definitivt bergfinkar. Vi har också stenknäckar här. I år har jag som mest sett 4 st framme vid fågelmatningen på en gång, men året innan höll en flock på 8 st till här. Dom är verkligen jättefina, ser nästan lite exotiska och papegojlika ut med sina kraftiga näbbar och läckra färg. Christa, vi har medvetet samlat på oss olika buskar och träd med bär just för att locka hit/hålla kvar fåglar. Vårt stora gamla fågelbärsträd är en favvo för stenknäcken och jag tror att det påverkar att de även stannar när vi börjar vintermata. Dom älskar även solrosfrön och sitter ofta och kivas med varann uppe på fågelmataren. Att mata direkt på marken är alltid lite problematiskt om man brukar ha mycket snö, men vi har löst det med att lägga ut en kryssfanerskiva som blev över då vi renoverade. När det har snöat går vi ut och lyfter upp den öch lägger den ovenpå snön igen. Skivan rengör vi med jämna mellanrum för att minska smittspridning.
Christa
11-01-2013, 21:08
CITAT (Cacki @ 10-01-2013, 06:57)  Det är definitivt bergfinkar. Vi har också stenknäckar här. I år har jag som mest sett 4 st framme vid fågelmatningen på en gång, men året innan höll en flock på 8 st till här. Dom är verkligen jättefina, ser nästan lite exotiska och papegojlika ut med sina kraftiga näbbar och läckra färg.
Christa, vi har medvetet samlat på oss olika buskar och träd med bär just för att locka hit/hålla kvar fåglar. Vårt stora gamla fågelbärsträd är en favvo för stenknäcken och jag tror att det påverkar att de även stannar när vi börjar vintermata. Dom älskar även solrosfrön och sitter ofta och kivas med varann uppe på fågelmataren.
Att mata direkt på marken är alltid lite problematiskt om man brukar ha mycket snö, men vi har löst det med att lägga ut en kryssfanerskiva som blev över då vi renoverade. När det har snöat går vi ut och lyfter upp den öch lägger den ovenpå snön igen. Skivan rengör vi med jämna mellanrum för att minska smittspridning. Vilken typ av fågelmatare har ni? Jag undrar ju om stenknäcken är för stor för att kunna sitta på vår automat. Jag har inte sett den igen så jag vet inte om den är kvar i området. Vilka mer träd och buskar har ni än fågelbärsträd som stenknäcken gillar?
Vi själva har en hemmabyggd fågelmatare modell "XL" som rymmer 6kg solrosfrön  . Den är alltså väldigt stadig eftersom den dessutom är förankrad i marken med ett metallrör. Vi har även en liten automat i en buske alldeles bredvid och jag har nog bara sett stenknäck sittandes på den ett par gånger. Här är en bild på vårt hemmabygge med en eller om det är 2 stenknäckar, ser inte riktigt eftersom bilden inte är så bra.  Vilka träd och buskar?? Oj, häggmispel, idegran, svartaronia, äpple- och plommonträd, "nyponbuskar", vinbär, amerikansk blåbär, benved, kvitten....är vad jag kommer på just i stunden, men jag har säkert missat en del. Jag håller inte så noga koll på vad just stenknäckarna brukar mumsa i sej mer, men fågelbäret är som sagt favoriten tätt följd av häggmispelbären (har ju förstås inga hårda kärnor men.)
Myosotis
11-01-2013, 22:36
CITAT (Christa @ 11-01-2013, 21:08)  Vilka mer träd och buskar har ni än fågelbärsträd som stenknäcken gillar? De gillar avenbok.
Huggorm
11-01-2013, 22:56
Fågelbärskärnor kan de ju bara äta en kort period på sommaren när bären mognar. Avenbokens frö mognar mycket senare, och det finns ju buskar och träd som levererar från försommaren och långt in på vintern. Planerar man lite smart kan man locka både stenknäck och andra ovanligare fåglar till sin trädgård under en stor del av året
CITAT (Huggorm @ 11-01-2013, 22:56)  Fågelbärskärnor kan de ju bara äta en kort period på sommaren när bären mognar. Avenbokens frö mognar mycket senare, och det finns ju buskar och träd som levererar från försommaren och långt in på vintern. Planerar man lite smart kan man locka både stenknäck och andra ovanligare fåglar till sin trädgård under en stor del av året Absolut! Vårt fågelbärsträd är som sagt stort och det ramlar ju ner kärnor på marken också och jag har sett stenknäck där långt efter att bären fallit av. Vår tanke är att försöka hålla kvar fåglarna så länge som möjligt på säsongen, tills vi börjar mata med frön. De år vi har varit sena i starten har vi märkt att vi haft färre fåglar vid matningen under vintern.
Christa
12-01-2013, 21:16
CITAT (Myosotis @ 11-01-2013, 22:36)  De gillar avenbok. Avenbok har jag aldrig sett som annat än klippta häckar. Funkar det inte med vanlig bok? Grannen har en stor blodbok som sprider bokollon långt in på vår tomt. CITAT (Cacki @ 11-01-2013, 22:32)  Vi själva har en hemmabyggd fågelmatare modell "XL" som rymmer 6kg solrosfrön  . Den är alltså väldigt stadig eftersom den dessutom är förankrad i marken med ett metallrör. Vi har även en liten automat i en buske alldeles bredvid och jag har nog bara sett stenknäck sittandes på den ett par gånger. Här är en bild på vårt hemmabygge med en eller om det är 2 stenknäckar, ser inte riktigt eftersom bilden inte är så bra.  Vilka träd och buskar?? Oj, häggmispel, idegran, svartaronia, äpple- och plommonträd, "nyponbuskar", vinbär, amerikansk blåbär, benved, kvitten....är vad jag kommer på just i stunden, men jag har säkert missat en del. Jag håller inte så noga koll på vad just stenknäckarna brukar mumsa i sej mer, men fågelbäret är som sagt favoriten tätt följd av häggmispelbären (har ju förstås inga hårda kärnor men.) Tack för bilden! Menar du att stenknäcken äter av alla dom där olika bären och frukterna?
CITAT (Christa @ 12-01-2013, 21:16)  Avenbok har jag aldrig sett som annat än klippta häckar. Funkar det inte med vanlig bok? Grannen har en stor blodbok som sprider bokollon långt in på vår tomt. Tack för bilden! Menar du att stenknäcken äter av alla dom där olika bären och frukterna? Förmodligen inte men det finns ju fler fågelarter som jag gärna ser som gäster i vår trädgård. Just nu glädjer jag mej åt att vi har en liten flock steglitser som brukar komma hit och fylla sina krävor mest varje dag.
Christa
13-01-2013, 10:34
CITAT (Cacki @ 12-01-2013, 22:45)  Förmodligen inte men det finns ju fler fågelarter som jag gärna ser som gäster i vår trädgård. Just nu glädjer jag mej åt att vi har en liten flock steglitser som brukar komma hit och fylla sina krävor mest varje dag. Åååå dom som är så fina Har bara sett en enda i mitt liv och det var utanför matsalen på mitt jobb där jag skötte fågelmatningen. En av karlarna kom springande för att visa mig och där satt en steglits. Han var inte så intresserad annars men den där steglitsen pratade han om i flera år efteråt. Bor du i en trakt med mycket lövträd eller är det just din trädgård som har sådan dragningskraft på sällsynta fåglar?
Jag bor i ett litet villakvarter med relativt stora trädgårdar och blandskog runt om. Vi har bara ett hus emellan vår trädgård och skogen och det gör nog sitt till. Vi matar och försöker göra det lite trivsamt för fåglarna i trädgården och dessutom håller vi ganska medveten koll på vad som flaxar omkring runt huvudet på oss. Jag har en känsla av att om folk vore lite mer observanta så skulle de nog upptäcka en hel del spännande. Satt vid köksfönstret en liten stund idag och spanade. Såg grönfink, bergfink, talgoxe, blåmes, grönsiska, stenknäck, nötväcka, trädkrypare, svartmes, skata, nötskrika, koltrast, steglits och domherre på den korta stunden. Inte illa va? Stjärtmesarna har bara gjort ett par blixtvisiter på hela vintern (som jag har sett alltså). De kunde gärna få komma lite oftare.
Christa
13-01-2013, 18:35
CITAT (Cacki @ 13-01-2013, 17:52)  Jag bor i ett litet villakvarter med relativt stora trädgårdar och blandskog runt om. Vi har bara ett hus emellan vår trädgård och skogen och det gör nog sitt till. Vi matar och försöker göra det lite trivsamt för fåglarna i trädgården och dessutom håller vi ganska medveten koll på vad som flaxar omkring runt huvudet på oss. Jag har en känsla av att om folk vore lite mer observanta så skulle de nog upptäcka en hel del spännande. Satt vid köksfönstret en liten stund idag och spanade. Såg grönfink, bergfink, talgoxe, blåmes, grönsiska, stenknäck, nötväcka, trädkrypare, svartmes, skata, nötskrika, koltrast, steglits och domherre på den korta stunden. Inte illa va? Stjärtmesarna har bara gjort ett par blixtvisiter på hela vintern (som jag har sett alltså). De kunde gärna få komma lite oftare. Nä, de va inte illa! Håller med dig när det gäller stjärtmesarna. Dom är urgulliga! Verkar fredliga också i motsats till blåmesarna som aldrig kan samsas även om det finns gott om plats. Där jag bodde tidigare satt fyra stjärtmesar på samma lilla talgboll en gång så att de långa stjärtarna bildade en stjärna. Jag var tvungen att titta en extra gång innan jag såg vad det var. Här har vi sett dom när vi går i skogen men dom har inte kommit fram till huset. En svartmes såg jag häromdagen. En bekant gick omkring med frön i fickorna och matade in fåglarna så dom blev tama. Det är många år sedan nu men speciellt svartmesen blev så tam så den lugnt satt i handen och valde ut ett frö. Bekantingen kunde till och med stryka den över ryggen med tummen utan att den flög sin väg! Fåglarna följde efter honom när han var ute och gick och satte sig på skärmen till hans keps. Skulle vara kul att göra någon gång men man får nog ha stort tålamod. Det var framförallt entitor och talgoxar förutom svartmesen.
Huggorm
13-01-2013, 20:57
Svartmesarna är kul, de flyger inte iväg när jag kommer för att fylla på mataren utan sitter kvar i trädet och skriker argt på mig istället Stjärtmesar hade jag ett gäng idag, första gången den här vintern och kanske någonsin. Ingen stenknäck dock, men för eller senare dyker det väll upp en
Myosotis
13-01-2013, 23:27
CITAT (Christa @ 12-01-2013, 21:16)  Avenbok har jag aldrig sett som annat än klippta häckar. Funkar det inte med vanlig bok? Grannen har en stor blodbok som sprider bokollon långt in på vår tomt. Jag har en stor fin avenbok och i den brukar stenknäckarna sitta och äta frön. Vissa år blir det jättemycket frön och vissa inga alls. Har aldrig sett dem äta bokollon men jag kan försöka kolla upp det om jag inte glömmer bort det.
Christa
14-01-2013, 16:40
CITAT (Myosotis @ 13-01-2013, 23:27)  Jag har en stor fin avenbok och i den brukar stenknäckarna sitta och äta frön. Vissa år blir det jättemycket frön och vissa inga alls. Har aldrig sett dem äta bokollon men jag kan försöka kolla upp det om jag inte glömmer bort det. Hur ser man skillnad på en avenbok och en vanlig bok?
Myosotis
14-01-2013, 17:24
De är inte släkt men det stämmer, bladen är snarlika. Man ser det tydligast på stammen tycker jag.
Huggorm
14-01-2013, 20:34
Avenboken är närmare släkt med björk, al och hassel än bok. De brukar vara ganska knotiga träd, inte väldigt stora, tät grenverk, de torra löven sitter gärna kvar in på vintern och på hösten får de sina karakteristiska fröställningar. Sällsynta som träd som sagt, men det finns ett par inne i samhället här.
Christa
16-01-2013, 12:54
CITAT (Huggorm @ 14-01-2013, 20:34)  Avenboken är närmare släkt med björk, al och hassel än bok. De brukar vara ganska knotiga träd, inte väldigt stora, tät grenverk, de torra löven sitter gärna kvar in på vintern och på hösten får de sina karakteristiska fröställningar. Sällsynta som träd som sagt, men det finns ett par inne i samhället här. Vad är det som gör att dom är sällsynta? Behöver dom en väldigt bra växtzon?
Huggorm
16-01-2013, 20:17
CITAT (Christa @ 16-01-2013, 12:54)  Vad är det som gör att dom är sällsynta? Behöver dom en väldigt bra växtzon? De anses av många som mindre intressanta än fruktträd eller storblommande buskar och träd
Christa
17-01-2013, 08:53
CITAT (Huggorm @ 16-01-2013, 20:17)  De anses av många som mindre intressanta än fruktträd eller storblommande buskar och träd Ja men det gäller ju vanlig bok också och dom är ju inte så sällsynta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|