Jag har nu under drygt 2,5 år "testat" tre olika dammsugare. Bakgrunden är att vi övernattade i en lånelägenhet som finns i det område min son bor i i Malmö. När vi städade efter oss på söndagsförmiddagen upptäckte jag vilken fin dammsugare där fanns. En Electrolux. Den var inte så stor, den hade höga teleskoprör och en jättelång sladd. Man behövde inte byta eluttag mellan varje rum (nåja, det var inte en stor lägenhet J ) Dessutom var den rosa!
När vi kom hem ville jag byta ut vår gamla dammsugare till en sådan fin Electrolux. Första försöket slutade med att vi kom hem med en Miele. Varianten av E fanns inte men dom hade nedsatt pris på Miele. Jag vill ha en dammsugare på vardera våningsplanet (min man kan inte dammsuga; han påstår att dammsugaren alltid är upptagen. Därav att det finns två dammsugare i huset. Han skall inte komma undan!)
Efter några månader var det dags att äntligen köpa en E av den sort vi hade sett i Malmö. Iväg till nästa affär. Vi kom hem med en Nilfisk! Säljaren påstod att den var mycket bättre än E. Om den är det visste jag inte, men Nilfisken är tung att hantera.
Nu har drygt två år gått och familjen har utökats med hund. Katten har vi haft i fem år nu. Dags för Electroluxen? Jomen. Nu har jag den här. Inte riktigt samma modell men den har det den skall, dvs långt skaft och lång sladd. Den är tyst när man väljer lägre sugmoment. Ha!
Således: Miele (S5281): En finfin allrounddammsugare. Klarar det mesta. 60 kvm på ett sladduttag (i mitten av huset på övre planet). Hyfsat ljud även på de högre momenten. Gillar dammborsten som går att vrida runt så man kommer åt överallt och den med sammeten (finfin att ta bort katthår från gardiner tex). Det bästa: Det är lätt att koppla från röret när man vill ha tex dammborsten! Maskinen följer snällt med runt hörnen och är väldigt följsam. Sladdåtdragaren (vad heter det?) är väldigt stark och bra.
Nilfisk (Power Cleaner): En oerhört stark och bra dammsugare! Fast man behöver vara stark i armarna också. Det är jobbigt att dra loss röret när man vill använda tex dammborsten. Den är f.ö. trekantig och väldigt bra. Maskinen följer inte med lika snällt som Miele:n. Den har högt teleskoprör och klarar 60 kvm (nedre planet) på ett sladduttag (i hallen). Det här är dammsugaren för hund- o kattägare med starka armar! Sladdåtdragaren är utmärkt.
Electrolux (Ultraone Z8820B): En sån lätt maskin! Den följer med snällt som en hund. Skonar hörnen. Lätt att byta sugmoment med fottryck. Annorlunda handtag, "ergonomiskt". Suger hyfsat men inte lika bra som Nilfisk på mattor. Handtaget är i vägen. Dammborsten är ett sk "tre-i ett", dvs dammborste, den med sammet och den lilla hårda är en o samma grejen, man sätter i den i röret på olika sätt. Det här viktiga tillbehöret är vidrigt! Ljudet är förskräckligt!! Öronproppar rekommenderas! Och pga att röret är fyrkantigt kan man inte vinkla borsten. Tillsammans med det sk "ergonomiska" handtaget är det väldigt svårt att damma. Man kan bara ha borsten i en vinkel! Sladdåtdragaren är usel i jämförelse med de andra. Den är trött och behöver mekanisk hjälp (man får dra o putta). Dåligt Electrolux! Och detta drömde ja om!!
Sammantaget: Drömmen var just en dröm. Men nu är jag "stuck" med alla tre dammsugarna! En av dom skall bort men vilken?
Välj Miele för allround. Mycket bra val. Välj Electrolux för följsamhet och om du inte har husdjur(eller långa hår som hamnar i mattan) Ett plus är om du har nedsatt hörsel från början! Välj Nilfisk om du har husdjur och är stark i armarna. Den är väldigt bra! De har alla kostat mellan 1590:- och 1880:-. Nedsatt pris på samtliga vid köptillfället.