KRT
Impulsköpte en kamelia idag, Lady Campbell, med massor av knoppar varav flera redan börjat visa färg.
Men var ska jag sätta den?
Min andra kamelia står i växthuset (just nu +6), men den har bara pyttesmå knoppar, så jag tror den är några månader efter den nyinköpta... Dessutom jag vill ju gärna njuta av blommorna på den nya. Men hur bra trivs den med att flytta in inomhus med 20 grader och torr luft? Är rädd att den bara kommer tappa alla knopparna sad.gif
oliv
Kamelian vil ha det svalt, som du har din andra. Annars faller knopparna av.
KRT
CITAT (oliv @ 06-01-2013, 16:21) *
Kamelian vil ha det svalt, som du har din andra. Annars faller knopparna av.

Men klarar den av att stå i +4- +6 även när blommorna börjat visa färg???

Iofs, i så fall kan jag ha den ute, det är inte kallare än så utomhus just nu:)
oliv
Jag har mina i 8 grader och där brukar de blomma. De tål även lägre, men blommorna förstörs vid frost.
Det de inte heller gillar är att bli flyttat runt, då kan de också tappa blomknoppar. Då det snart blir kallt igen skulle jag ställa din kamelia på ett ställe där den kan stå hela tiden tills frostrisken är över.
KRT
CITAT (oliv @ 06-01-2013, 16:32) *
Jag har mina i 8 grader och där brukar de blomma. De tål även lägre, men blommorna förstörs vid frost.
Det de inte heller gillar är att bli flyttat runt, då kan de också tappa blomknoppar. Då det snart blir kallt igen skulle jag ställa din kamelia på ett ställe där den kan stå hela tiden tills frostrisken är över.

Jag har iofs växthuset uppvärmt så det inte fryser, men jag får ju inte njuta riktigt av blomningen sär ute.... Alternativet är tvättstugan m extraljus och ca 16-18 grader.... Jag får fundera på saken helt enkelt.
Alexander-VG-zon3
Uppvärmt och frostfritt växthus är vad jag hade valt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon