Mina orkidéer brukar alltid blomma på sommaren, är jag hänger ut dem i träden, men jag har faktiskt ingen aning om vad som styr deras blomning eftersom samma plantor blommar just nu också

Just Phalenopsis är en sådan art som inte trivs med att flytta utomhus, och eftersom den kommer från ganska jämnvarma områden misstänker jag att de har sin egen interna cykel som de blommar efter....
Mina andra däremot ( cymbidium, cambria, oncidium etc) verkar helt klart stimuleras till blomning av att komma ut och få temperaturväxlingar (kanske är det sommarens miljöpåverkan som fortfarande hänger i, de har blommat hela hösten)?
Kontentan är nog att jag inte tror det finns några orkidéer som är "programerade" att blomma under vår sommar, och jag vet inte heller om det är möjligt att styra tex phalenopsis att blomma en viss tid. Varför inte bara ställa ut dem och hoppas på det bästa? Alt köpa några blommande och ställa tillsammans med de icke-blommande, så ser det ut som jätteplantor:)
Glömde skriva, att när jag "flyttar ut" mina plantor så häng jag upp dem i amplar i ett äppelträd, där de får silat solljus, mycket god ventilation och strilat regn när det regnar.... De trivs ypperligt, däremot tvivlar jag på att de trivs i gassande sol i ett uterum där det lätta klan bli väldigt varm sommartid när solen ligger på.....