AnnaMalmquist
Jag har orkidéer av lite olika slag, mest phalaenopsis, dendrobium och ludisia. De blommar alla vackert under vintermånaderna. Nu har jag flyttat till ett hus med ett uterum som blir varmt nog för blommor under sommarhalvåret. Det vore roligt att kunna ställa ut orkidéer där i vår.

Har någon tips på hur jag kan få några av orkidéerna att vilja blomma under sommarhalvåret istället? Alternativt om det finns andra sorter som föredrar att blomma på vår eller sommar?
oliv
Ett sätt är ju att köpa en blommande orkidé på sommaren. Phalaenopsis kan väl blomma lite då och då.

De flesta orkidéer vill inte ha direkt solljus heller, man får skugga för middagssolen på sommaren.
KRT
Mina orkidéer brukar alltid blomma på sommaren, är jag hänger ut dem i träden, men jag har faktiskt ingen aning om vad som styr deras blomning eftersom samma plantor blommar just nu också smile.gif

Just Phalenopsis är en sådan art som inte trivs med att flytta utomhus, och eftersom den kommer från ganska jämnvarma områden misstänker jag att de har sin egen interna cykel som de blommar efter....

Mina andra däremot ( cymbidium, cambria, oncidium etc) verkar helt klart stimuleras till blomning av att komma ut och få temperaturväxlingar (kanske är det sommarens miljöpåverkan som fortfarande hänger i, de har blommat hela hösten)?

Kontentan är nog att jag inte tror det finns några orkidéer som är "programerade" att blomma under vår sommar, och jag vet inte heller om det är möjligt att styra tex phalenopsis att blomma en viss tid. Varför inte bara ställa ut dem och hoppas på det bästa? Alt köpa några blommande och ställa tillsammans med de icke-blommande, så ser det ut som jätteplantor:)

Glömde skriva, att när jag "flyttar ut" mina plantor så häng jag upp dem i amplar i ett äppelträd, där de får silat solljus, mycket god ventilation och strilat regn när det regnar.... De trivs ypperligt, däremot tvivlar jag på att de trivs i gassande sol i ett uterum där det lätta klan bli väldigt varm sommartid när solen ligger på.....
AnnaMalmquist
Tack för svar!

Jag ska prova mig fram, som ni föreslår, och se vilka som kan trivas i uterummet. Det är nog absolut risk för att det blir alldeles för varm och soligt där i sommar. Jag får se vad jag kan göra med tunna gardiner eller vinklade persienner. När jag nu har trädgård ska jag också våga mig på några av de sorter som kräver temperaturväxling för att blomma om. Jag gillar också förslaget att ställa ihop icke-blommande med blommande. Det ska jag klura mer på.

Mina tidigare orkidéer har köpts blommande eller med knoppar under alla årstider. Ändå har de snart ställt om sig till att blomma under vintern. Alla stänglar kommer inom loppet av ett par veckor i okt/nov. Undrar vad jag gör som får dem till det, när andra har orkidéer som blommar på sommaren?

Tack för tips. Det blir spännande!
oliv
Personligen tycker jag att det är bara bra att ha några växter som blommar (alltså vinterblommande orkidéer) när övrig trädgård sover! smile.gif

När man har trädgård så har man så mycket annat som blommar på sommaren att inneväxterna gärna får ta en paus hos mig.

Har man uterum, kan man även fundera över att hålla det frostfritt, och att ha växter som blommar på sommaren i kruka.

(Jag vet att du frågade efter orkidéer, men det är ju mycket svårare att hitta växter som blommar på vintern än på sommaren...).

Angående att orkidéer säljs blommande på andra tider än de brukar blomma hemma hos en, så har det väl att göra att man har trixat med ljus + temperatur, vilket hos de flesta kan trigga blomsättning (oberoende av årstid). Jag skulle inte bekymra mig över att de blommar vid "fel" tidpunkt, det viktiga är ju att de blommar över huvud taget.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon