lenabritta
Hjälp mig rädda mina två olivplantor om det inte redan är för sent?

Båda stod utomhus på en söderterrass under hela sommarhalvåret och trivdes utomordentligt!
Den mindre plantan hade säkert 200 st små oliver på sig! Den var helt fantastiskt! De fick stå ute tills det vari nära nattfrostläge, fick sen flytta in i tom gästlägenhet i vårt hus med ca +15C. Sparsamt med vatten, liten skvätt 1 gång i veckan bara.

Tilläggsbelysning fr sep/okt; halogenlampa ca 40 cm ovan.
Under december kom gäster i lägenheten o värmen sattes på. Ungefär samtidigt började den mindre plantan tappa blad. Flyttade upp den större i annan del av huset. Nu börjar även den tappa alla blad!

Vad kan jag göra i detta läge? Finns hopp om att kunna rädda dem?
Näring? Annat ljus? Har ingen möjlighet att placera i växthus eller svalare rum f n.

Skulle så gärna vilja klara mina kära olivplantor! ��
Bor i Jämtland.

Tackar på förhand!
Lena-Britta
059.JPG

002.JPG
oliv
Om det är varmt, då behövs mer vatten samt ljus. Jag har övervintrat oliv även i lägenhet vid ett fönster utan extrabelysning (i Skåne), så det ska gå. Om man är rädd för övervattning använd lerkruka med fat, och vattna endast på fatet. Man kan behöva vattna två gånger i veckan om fatet helt torkat upp. Och lite blad kan falla av, men inga större mängder.
Alexander-VG-zon3
Byt ljus till lysrör eller lågenergi av kallvit typ, oliv har inget emot att ha 18timmar tänt.
Woodii
Jag har hört att det är rätt normalt att olivträd fäller en hel del blad på vintern, stämmer det? Mitt har också dröst en del i vinter, men inte så att det ser döende ut.
Alexander-VG-zon3
Nej olivträd är städsegröna (gröna åretrunt). Kan dock fälla blad av olika orsaker att nåt är fel, men lite bladfall undervintern är inget som är någon fara och nåt som brukar upphöra till sommaren.

Nu när jag ser bilder tycker jag det ser ut som dom har torkat ut för länge, den stora ser lite bättre ut, mer och annan typ av ljus och inte glömma bort dom.
Bassam
Hej

Det ser ut av bilden att blad är torkat, så måste du köpa en fuktmäta från plantagen, och sticker mäta i jorden två gånger på veckan, och ger vatten när mäta ser rött färgen.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon