Full version: Storlek odlingslådor
EvaKlemming
Hej

Planerar för ett orangeri 6 x 6 m och tänkte i bakkant ha odlingskärl för tex. fikon, aprikos, vindruvor. Hur stora kärl behövs tror ni?

Mvh
Eva
Bassam
Hej
Du kan plantera dem på största krukor du har, men en kruka behöver innehåller minst 30l jord, vindruvor behöver djup kruka för att sin rötter går djupare, du ska komma ihåg att träd storlek beror på krukor storlek, på grund av träd växer inte när rötter når kruka sidan.
H.Bassam
KRT
CITAT (EvaKlemming @ 06-01-2013, 16:40) *
Hej

Planerar för ett orangeri 6 x 6 m och tänkte i bakkant ha odlingskärl för tex. fikon, aprikos, vindruvor. Hur stora kärl behövs tror ni?

Mvh
Eva

Är osäker på vindruvor, men fikon är en stor buske/träd och aprikos likaså - krävs alltså rejält stora kärl. Min pappa har ett bornholmsfikon som står i trätunna på ca 25-30 liter. Han planterade den där för något år sedan och busken fyller ut kärlet bra redan. Å andra sidan är busken full m fikon, så det trivs iaf smile.gif
Aprikos är ju också träd som blir hyfsat stort m tiden under gynnsamma förhållanden, så jag skulle säga så stor kruka om möjligt.

Ofta begränsas krukstorleken nog mest av flyttbarhet och plats - men om du inte behöver flytta runt krukorna så välj så stora kärl som du har plats till, och fortfarande kan röra dig och ha andra växter. Blir det lite jord över i början kan du ju odla basilika där så länge smile.gif
En sak till, försök titta 4-kantiga krukor, de är mer platseffektiva än runda.....
EvaKlemming
Tack för era svar.

Mina förslag på växter var bara hugskott från hjärtat. Om man istället tänker förutsättningslöst, vilka exotiska växter skulle ni valt att odla. Kan ju vara blommande också. Någon palm önskar jag mig definitivt. Detta orangeri ska förutom växter ha fåtöljer typ lounge, så drömmen är ju att det blir dekorativt också, som man kanske kan se på hotell eller så, kanske i sydafrika, sydostasien eller annan exotisk vestibul.

/Eva
KRT
CITAT (EvaKlemming @ 07-01-2013, 12:36) *
Tack för era svar.

Mina förslag på växter var bara hugskott från hjärtat. Om man istället tänker förutsättningslöst, vilka exotiska växter skulle ni valt att odla. Kan ju vara blommande också. Någon palm önskar jag mig definitivt. Detta orangeri ska förutom växter ha fåtöljer typ lounge, så drömmen är ju att det blir dekorativt också, som man kanske kan se på hotell eller så, kanske i sydafrika, sydostasien eller annan exotisk vestibul.

/Eva

En första och essentiell fråga - kommer du hålla det uppvärmt, dvs vilken är den lägsta temperaturen växterna kommer utsättas för?

Svaret bestämmer till stor del vilka växter du kan odla. De flesta medelhavsväxter vill gärna övervintra i några plusgrader, medan mer exotisk växter behöver ettminimum på 15 plusgrader. Om man inte tänker värma det alls, utan bara använda det för att förbättra temperatur och förlänga odlingssäsong kan man tänka sig en annan uppsättning växter....
EvaKlemming
Såklart. Vilken miss. Jo, det kommer vara uppvärmt nivå runt rumstemperatur året om med dörr in till boningshuset. Sedan får vi se hur varmt vi tycker det är värt att hålla under vintern, men bör i vart fall inte understigande 15 grader skulle jag tro.
Alexander-VG-zon3
+15c är för varmt för flesta av dom växter du tänkt dig, fikon kommer säkert klara sig. Men aprikos, vinranka, kiwi behöver vinterkyla.

Du får satsa på subtropiska/tropiska växter istället som inte kräver vintervila.

Exempel bananväxter, passiflora, och citrus som apelsin, kalamondin, lime, papeda, suckatcitron, fingercitron, pompelmus, grapefrukt.

Av palmer skulle Phoenix roebelenii passa bra och dom flesta av andra tropiska inomhus plamer (dvärgpalm, väderkvarnspalm, kanariepalm, dadelpalm vill dock ha vintervila och jag tror inte dom passar i det utrymmet).
KRT
Papaya kanske? Inser att jag är verkligt dålig på att föreslå tropiska växter, oftast kommer jag inte längre söderut än Medelhavet wink.gif
Och orkidéer!!! Om du vill ha lite Thailands-känsla måste du ha massor av orkidéer...

Jisses så avundsjuk jag blir nu smile.gif
EvaKlemming
Men Medelhavet är väl fantastiskt. Det är bara jag som är dålig Medelhavsresenär. Orkideér, suverän idé! Jag kanske kan bli orkidésamlare. Phoenix roebelenii ser jättefin ut. Men behövs det hög luftfuktighet - och hur ordna det?

KRT
CITAT (EvaKlemming @ 07-01-2013, 22:01) *
Men Medelhavet är väl fantastiskt. Det är bara jag som är dålig Medelhavsresenär. Orkideér, suverän idé! Jag kanske kan bli orkidésamlare. Phoenix roebelenii ser jättefin ut. Men behövs det hög luftfuktighet - och hur ordna det?

Luftfuktare?

Skämt åsido, i de flesta växthus är det snarare för mycket fukt som är problemet, mycket växter speciellt sådana med stora blad -> mycket fukt. Sedan kan man ju ställa en bordsfontän eller liknande i ett hörn, det ger dessutom ljudet av rinnande vatten och det kan ju också bidra till den exotiska känslan.....
Susanna
Satsa på ett aprikosträd om du kan! Det är så otroligt gott att skörda solvarma aprikoser. Du kan inte hitta så goda aprikoser i någon affär i Sverige. Jag skulle inte vilja vara utan mitt träd.
Bassam
Hej

Det är bra om man ordna hjul till stora krukor, för att underlätta deras rörelser.

H.Bassam
Mackan
Hej!

Låter inte helt tokigt med ett orangeri! ...lite avis är jag allt, men tydligen får jag inte plats med något sådant på min högst begränsade balkong!

Min vinranka är parkerad i 140 liter jord (kruka) på balkongen. Om den trivs bra i den krukan återstår att se till våren wink.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon