Full version: Bambuns rötter
4:an
Jag undrar hur djupt ner bambuns rötter går? Det handlar om en hög sort!
KRT
Jag är inte säker, men har för mig att de har ganska ytliga rötter, någon halvmeter-meter troligen.
CillaM
Hur ser den ut för övrigt just nu?
Ciczi
Grävde upp en bambu åt en kund under förra året och den hade inte allt för djupa rötter. Själva rotklumpen på den uppgrävda bambun (kommer inte ihåg sorten men den var ca 1,5 m hög) var nog i alla fall 20 cm men inte mer. När den släppte ur hålet så var klumpen ca 20 cm på det tjockaste stället och man såg inte många rötter kvar i gropen.

//Ciczi
Jubbe063
Som flera sagt redan, Bambu har rätt ytliga rötter. Men visst, allt är relativt, ju högre Bambu ju djupare rötter. Men i Sverige förekommande Bambu så är det nog 20-60 cm djup som är vanligast. Men om jag inte missminner helt så kan rötter på de allra allra största arterna gå ner till 1-1,5 meters djup, men dessa växer ju inte i Sverige.
4:an
Så skönt....låter betryggande...jag har en sort som skall bli fyra meter....och avlopp och vattenledning ligger på en meters djup...tack för era svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon