|
tomtebovittran
06-01-2013, 19:40
I somras gjorde jag egen ringblomssalva för första gången. Använde ekologisk olivolja och var noggrann med hygienen, steriliserade burkarna o s v. Kronbladen från blommorna låg i olja i 4 veckor innan jag silade bort dem och förvarade oljan i kylskåp ett par veckor innan jag smälte ner bivax i oljan och gjorde salva. Tillsatte även några droppar E-vitamin för hållbarhetens skull. Etiketterade och förvarade salvburkarna i kylskåp och lypsylhylsor med salva i frysen.
Härligt tänkte jag. Det blir bra julklappar och barnbarnen får naturliga produkter att smörja läpparna med (i motsats till bl a Hello Kitty-smörjan som finns). Själv har jag börjat använda lypsylet senaste veckorna och känt att läpparna känns irriterade. Min kompis, som fått ett lypsyl i julklapp, har också fått irriterade läppar.
Vad är det som har hänt? Trodde inte att detta var möjligt. Rena ekologiska produkter hela vägen!!! Finns det flera som varit med om samma sak?
kerstin z5-6
06-01-2013, 20:09
Var kronbladen torkade ? Helt klart har du fått in en bakterietillväxt.Det har ju inget med ekologi att göra.
CITAT (tomtebovittran @ 06-01-2013, 19:40)  I somras gjorde jag egen ringblomssalva för första gången. Använde ekologisk olivolja och var noggrann med hygienen, steriliserade burkarna o s v. Kronbladen från blommorna låg i olja i 4 veckor innan jag silade bort dem och förvarade oljan i kylskåp ett par veckor innan jag smälte ner bivax i oljan och gjorde salva. Tillsatte även några droppar E-vitamin för hållbarhetens skull. Etiketterade och förvarade salvburkarna i kylskåp och lypsylhylsor med salva i frysen.
Härligt tänkte jag. Det blir bra julklappar och barnbarnen får naturliga produkter att smörja läpparna med (i motsats till bl a Hello Kitty-smörjan som finns). Själv har jag börjat använda lypsylet senaste veckorna och känt att läpparna känns irriterade. Min kompis, som fått ett lypsyl i julklapp, har också fått irriterade läppar.
Vad är det som har hänt? Trodde inte att detta var möjligt. Rena ekologiska produkter hela vägen!!! Finns det flera som varit med om samma sak? Inget enkelt svar men varför i hela friden tror du att ämnen/produkter inte kan vara irriterande bara för att de är ekologiska?!?!? Du kan odla helt ekologisk ricin, men frön är lika giftiga som om plantan odlats icke-ekologiskt.... E-vitaminet kanske irriterar, eller så blev det för mycket? Kanske fick du med några blad från någon annan växt än ringblomma? Kanske började det växa bakterier i oljan eller salvan? Kylskåp saktar bara ner bakterietillväxt, och förhindrar det inte.... Kanske är det för mycket ringblommor, kanske är ni lite känsliga för bivax, olja eller något annat. Mycket som kan vara orsaken, men det har förmodligen inget att göra med huruvida ingredienserna var ekologiska eller ej.
tomtebovittran
06-01-2013, 21:15
Är det det som har hänt? Hur vet man det i så fall? Det blev iaf inget mögel i burken under "utdragstiden" och det var ingen konstig lukt. Jag använde färska nyplockade kronblad. Det borde ju vara flera som råkat ut för detta kan jag tycka eftersom det ju verkar vara ganska vanligt med hemmatillverkning av ringblomssalva. Undrar just om jag ska våga mej på flera försök efter detta...
CITAT (tomtebovittran @ 06-01-2013, 21:15)  Är det det som har hänt? Hur vet man det i så fall? Det blev iaf inget mögel i burken under "utdragstiden" och det var ingen konstig lukt. Jag använde färska nyplockade kronblad. Det borde ju vara flera som råkat ut för detta kan jag tycka eftersom det ju verkar vara ganska vanligt med hemmatillverkning av ringblomssalva. Undrar just om jag ska våga mej på flera försök efter detta... Färska blad innehåller en massa fukt, vilket kan leda till jäsning. Dessutom om du har fått en bakterietillväxt syns inte detta som svamptillväxt (mögel) gör....
tomtebovittran
06-01-2013, 21:35
CITAT (KRT @ 06-01-2013, 21:05)  Inget enkelt svar men varför i hela friden tror du att ämnen/produkter inte kan vara irriterande bara för att de är ekologiska?!?!? Du kan odla helt ekologisk ricin, men frön är lika giftiga som om plantan odlats icke-ekologiskt....
E-vitaminet kanske irriterar, eller så blev det för mycket? Kanske fick du med några blad från någon annan växt än ringblomma? Kanske började det växa bakterier i oljan eller salvan? Kylskåp saktar bara ner bakterietillväxt, och förhindrar det inte.... Kanske är det för mycket ringblommor, kanske är ni lite känsliga för bivax, olja eller något annat. Mycket som kan vara orsaken, men det har förmodligen inget att göra med huruvida ingredienserna var ekologiska eller ej. Tack för svar! Har också funderat om koncentrationen ringblommor blev för hög. Av de recept jag läst på nätet har det inte framgått exakt hur stor mängd man ska ha och det har heller inte varnats för att koncentrationen kan bli för hög. Finns det någon som har ett bra och beprövat recept - gärna med kommentarer om vad man bör undvika/tänka på? Bl a så varierar ju utdragstiden väldigt mycket mellan olika recept.
Vet att blomkronan (som tyvärr inte är aktiv här längre) gjorde salva med utförlig beskrivning här på Odla, bilder och allt. Kolla om du kan hitta något där.
Här är länken till blomkronans ringblomssalva. Såg att hon var inne för någon dags sedan, förresten!
tomtebovittran
06-01-2013, 22:27
Tack!
Piccante
07-01-2013, 03:39
Som jag förstod din beskrivning är oljan aldrig upphettad? Fanns det bakterier på kronbladen så kan de ha börjat tillväxa i oljan. Då hjälper det inte att burken är steril för oljan du fyller burken med har aldrig steriliserats. Sen innehåller de flesta växter eteriska oljor och diverse kemiska föreningar som skyddar dom mot angrepp mm så man kan aldrig utesluta att man är allergisk mot något i dom. CITAT The seamy side of natural medicines: contact sensitization to arnica (Arnica montana L.) and marigold (Calendula officinalis L.). Reider N, Komericki P, Hausen BM, Fritsch P, Aberer W. Source Department of Dermatology and Venereology, University of Innsbruck, Austria. Abstract Medical remedies of plant origin have gained increasing popularity in recent years. Both anaphylactic and eczematous allergic reactions are on the rise, accordingly. Arnica and marigold, both of the Compositae family, are in widespread use, but only limited data are available on their allergenic potential. We tested 443 consecutive patients, in addition to the European standard and other series, with Compositae mix, sesquiterpene lactone mix, arnica, marigold, and propolis. 5 subjects ( approximately 1.13%) reacted to arnica, 9 ( approximately 2.03%) to marigold. The Compositae mix was positive in 18 cases ( approximately 4.06%). Among them were 3 out of 5 individuals with a sensitization to arnica, and 4 out of 9 who reacted to marigold. Sensitization to arnica and marigold was often accompanied by reactions to nickel, Myroxylon Pereirae resin, fragrance mix, propolis, and colophonium. We conclude that Compositae allergy contributes significantly to the epidemiology of contact dermatitis and that sensitization to arnica and marigold cannot be assessed by testing with the Compositae or sesquiterpene mix alone. As extracts of these plants are frequently used in occupational and cosmetic products, patch testing with additional plant extracts or adjustment of the commercial Compositae mix to regional conditions is recommended.
tomtebovittran
07-01-2013, 08:44
Tack Piccante för ditt svar och citat. Jo - jag värmde oljan till nästan 70 grader - inte mera för att behålla det mesta av vitaminerna.
Risken finns ju alltid för en allergisk reaktion och då kanske läpparna är mera känsliga än övriga kroppen - jag vet inte. Brukar generellt inte vara så känslig.
"Mysteriet" kvarstår och jag kanske får ta tillbaka mina julklappar eftersom de kanske gör mera skada än nytta. Det hade jag aldrig kunnat tänka mej. Trodde att det var ett bra, enkelt och beprövat sätt att tillverka sin egen läkesalva.
CITAT (tomtebovittran @ 07-01-2013, 08:44)  Risken finns ju alltid för en allergisk reaktion och då kanske läpparna är mera känsliga än övriga kroppen - jag vet inte. Brukar generellt inte vara så känslig. Läpparna är känsligare, huden är tunn och inte så ogenomtränglig som övrig hud. Dessutom applicerar man ofta cerat många gånger per dag, vilket man oftast inte gör med andra hudprodukter. Jag är normalt inte allergisk mot jordnötter, inte heller jordnötsolja MEN om jag använder lypsyl/eller liknande som inneåller jordnötsolja kommer jag, inom 1 vecka- 1 mån, utveckla irritation i form av svullnad och mängder m små blåsor som sedan spricker till små sår och fnasiga läppar.... Tog ett tag innan jag insåg sambandet kan jag säga  Edit: stavfel (irriterande när man skriver snabbare än ipaden kan registrera nedslagen  )
tomtebovittran
07-01-2013, 10:32
Värdefull kommentar KRT. Tack för den
kerstin z5-6
07-01-2013, 19:42
Finns ingen bättre grogrund för bakterier än just olja.Olja är ingen inläggnings vätska som bevarar" på samma vis som tex ättika gör. Tillsätter man dessutom färska örter(som är boven) och ingen syra alls som tex i färska örter och vitlöksklyftor(som är helt basiska) kan den blandningen endast anses som säker att äta i ca 24 timmar.Därefter utvecklas anaeroba bakterier, som ej behöver syre tex botulism, en av de värre sorterna. 4 klyftor inlagda felaktigt kan döda en man.
Av denna anledning bör man aldrig göra inlagda vitlöksklyftor i olja i hemma miljö.
Om växten torkas minskar riskerna eftersom de flesta bakterier inte bildar sporer och således inte överlever det torra stadiet. Olja upphettad till 70 grader räcker inte heller för att vara bakteriedödande.
Tillsätts dessutom syra som citron, eller liknande surt minskar bakterietillväxten än mer.
För tex smaksatta oljor rek Tillsätta någon form av syra (t ex vinäger, citrus) Förvara det mkt kallt och inte alltför länge (2- max10 dagar) detta för konsumtion, för salva som man ju har på huden kan man antagligen lagra något längre
Tror inte på allergisk reaktion.
havasi60
07-01-2013, 19:49
Hej!
Jag gör ringblomma salva varje år. Aldrig haft problem med sådant. Riktig salva gör man följande; 500 g gris flott (kan köpas i konsum) värms som till stekning av ex. schnitzel. Tillsätt fyra händer fulla med ringblommor (blommor, stjälkar och blad, skall plockas i strålande solsken)! låt sjuda 2-3 minuter, rör om och dra ifrån värmen. Få stå med lock under ett dygn. Nästa dag värmer man lätt och filtrerar genom linneduk i glas ell. burkar. Har man aversion mot flott, kan växtmargarin användas (bli svagare effekt). Salvan kan anv. på åderbrock, frostknölar, brännsår, bölder, operationssåret, fotsvamp, sårskorpor i näsan m.m. Lycka till!
kerstin z5-6
07-01-2013, 19:53
Om din olja sjuder är den antagligen mer än 100 grader snarare mot 150-200 vilket tar död på det mesta.
CITAT (havasi60 @ 07-01-2013, 19:49)  Hej!
Jag gör ringblomma salva varje år. Aldrig haft problem med sådant. Riktig salva gör man följande; 500 g gris flott (kan köpas i konsum) värms som till stekning av ex. schnitzel. Tillsätt fyra händer fulla med ringblommor (blommor, stjälkar och blad, skall plockas i strålande solsken)! låt sjuda 2-3 minuter, rör om och dra ifrån värmen. Få stå med lock under ett dygn. Nästa dag värmer man lätt och filtrerar genom linneduk i glas ell. burkar. Har man aversion mot flott, kan växtmargarin användas (bli svagare effekt). Salvan kan anv. på åderbrock, frostknölar, brännsår, bölder, operationssåret, fotsvamp, sårskorpor i näsan m.m. Lycka till! Vill bara mana till oerhörd försiktighet med att sätta hemmagjorda salvor på öppna sår eller bruten hud! En infektion i en brännskada är inte kul och kan lämna fula ärr, en bekant fick blodförgiftning av sitt skoskav efter att försökt behandla själv.... Har man ett operationssår i t.ex buken som inte är läkta har evt bakterier fritt tillträde, och en peritonit kan lätt bli livshotande! Alltså, använd sunt förnuft!!!
kerstin z5-6
07-01-2013, 20:02
Instämmer med KRT. Själv har jag trots gedigna microbiologiska kunskaper aldrig vågat göra eller pröva hemmagjord salva.
Kerstin, det är antagligen just det som är grejjen! Hade du inte haft kunskaperna så hade du kanske gjort det?
kerstin z5-6
07-01-2013, 20:13
Kanske ,men tveksamt ,om så hade jag hettat upp oljan till kokpunkt:) Se Bassams svar i annan tråd.
havasi60
07-01-2013, 21:14
Till KTR! Lura dig inte själv, tror inte att du kan allt! Tror du, att våran förfäder gick till Apoteket, eller Indianer har fått recept från läkare?
kerstin z5-6
07-01-2013, 21:32
nej inte alls , men de besatt kunskaper som baserades på råd som förts ner från generation till generation, där att följa recept var livsviktigt. Vissa var heltokiga andra bra , att lägga salva på brännsår är inte rekommenderbart.
CITAT (havasi60 @ 07-01-2013, 21:14)  Till KTR! Lura dig inte själv, tror inte att du kan allt! Tror du, att våran förfäder gick till Apoteket, eller Indianer har fått recept från läkare? Men snälla, ta det lugnt. Du kan fråga vilken (utbildad, inte självlärd) läkare som helst, och få samma svar om du nu inte tror mig (utan att ha någon som helst aning om vad jag har för utbildning, erfarenhet eller yrke). Självklart kan jag inte allt - vem kan det - du? Vad gäller våra förfäder så är det en utomordentligt dum jämförelse, eftersom medelåldern förr (beror ju iofs på hur länge sedan vi talar om) var 35-45 år, barnadödligheten var hög, folk dog som flugor av olika infektionssjukdomar osv. Man använde självklart det bästa man hade baserat på de kunskaper man hade - tack och lov vet vi mer idag och vi har bättre medel idag. Förr trodde man arsenik var hälsosamt och använde det både i make up och i medicin - är det också något du vill prova eftersom man använde det förr? Du gör självklart PRECIS som du själv vill, men råd inte andra att sätta hemmagjorda salvor på brännskador och operationssår. Skulle de få infektioner skulle det vara väldigt trist även för dig. Nu har vi kommit väldigt långt från ämnet och jag stoppar diskussionen här, med uppmaningen till alla att använda sunt förnuft. Gör gärna egna salvor och vatten, det är jätte kul och kan vara jättebra. Men det är ett stort steg från att göra lite hemmagjorda skönhetsmedel, till att praktisera någonslags kvacksalvarmedicin...
kerstin z5-6
07-01-2013, 22:36
Välj vettiga recept och följ dem.Ingen här vill något ont alls.
tomtebovittran
09-01-2013, 10:33
Tack alla som bidragit med synpunkter på mitt problem! Någon svarade spontant att det kanske startat en ökad genomblödning i läpparna? Jag tar alla synpunkter till mej och får överväga om det blir något ytterligare försök i framtiden. Man lär sig genom att prova på och jag har ju, mycket tack vare er, lärt mej att det finns många fallgropar på vägen i att framställa ringblomssalva. Det visste jag inte när jag började.
kerstin z5-6
10-01-2013, 22:16
fast å andra sidan är ökad genomblödning, rodnad o svullnad ett tecken på inflammation.
Myosotis
28-01-2013, 09:41
Intressant tråd som jag inte såg förrän nu. CITAT (tomtebovittran @ 07-01-2013, 08:44)  ...jag värmde oljan till nästan 70 grader - inte mera för att behålla det mesta av vitaminerna... Är det någon mening med att bevara vitaminer i en salva? Man kan väl inte ta upp vitaminer genom huden?
Jag köper en lavendelsalva härifrån som är mycket bra till massor av krämpor. Använder den även på små sår på fingrarna då det läker fint. mvh Ciczi
kerstin z5-6
28-01-2013, 19:53
Mej veterligt tas inte vitaminer upp genom huden , däremot kan man bilda D vitamin I huden, A vitamin påstås föryngra och släta ut hud fast vetenskapliga bevis finns ej.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|