Full version: Lästips om okulering
Plater
Hittade en ganska färsk uppsats som ingående beskriver rosokulering, alltså ympmetoden med vilken lejonparten av alla sålda rosor tillverkas. Spännande läsning för rosnördar!

https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/31698
Mia i trädgården
Tack för tipset! Jag har länge funderat på att okulera, nu har jag ett bra teoretiskt underlag att utgå ifrån! ;-) bra o omfattande material.
kerstin z5-6
Annars finns ju både frösådd och rosstickling för egen rot
Plater
CITAT (Mia i trädgården @ 07-01-2013, 15:37) *
Tack för tipset! Jag har länge funderat på att okulera, nu har jag ett bra teoretiskt underlag att utgå ifrån! ;-) bra o omfattande material.

Prova, det är jättekul! Själv ska jag beställa några hundra grundstammar från Rögle Plantskola att öva mig på, och så kan man mångfaldiga de där rosorna som är svåra att få tag på. Kan också vara bra att veta att Öspab säljer gummihättorna man använder, Okulette heter de och kostar ca ett par hundralappar för tusen st.
Kajsa
Spännande, du får fota och berätta i sommar ! Har bara provat med att sticka skott i såjord och dom rotar sig ibland men jag har ingen vana, det slumpar sig ibland och då blir man glad om någon får rötter.
Plater
Jag har tagit en hel del sticklingar av R. multiflora och använt som underlag i liten skala i källarodlingen för att öva. Men det är avsevärt svårare när man står ute på rosfältet i stället för under kökslampan.

Skotten i källaren ville aldrig riktigt utveckla sig bra trots god belysning, så jag skaffade en luftfuktare på biltema som har förbättrat klimatet avsevärt.

Här är en närbild på Lady of Shalott okulerad på multiflora:

Blackberry Nip, vars skott torkat ut i omgångar under hösten:

oliv
Själv föredrar jag sticklingar. Men det kanske är en idé när man inte lyckas med sticklingar?

Det ser i alla fall jättespännande ut! Kul med sådana projekt, lycka till!
Plater
CITAT (oliv @ 08-01-2013, 11:48) *
Själv föredrar jag sticklingar. Men det kanske är en idé när man inte lyckas med sticklingar?

Det ser i alla fall jättespännande ut! Kul med sådana projekt, lycka till!

Många rosor blir inte bra på egna rötter. Rosor som sett välskapta ut kan bli ganska fula och raftiga när man sticklingförökar dem, medan andra blir snyggare på egna rötter. Ibland gör valet av underlag också stor skillnad för utseendet. Rosor som skjuter många utlöpare föredrar jag att ha okulerade eftersom det drar ner på mängden rotskott. Jag lägger ingen värdering i detta, utan föredrar att testa mig fram och dra mina egna slutsatser.
kerstin z5-6
Ja och det beror även på var i landet man odlar.Jag föredrar rotäkta av den anledningen att rosorna här ofta fryser ner hårt , då är det enda som kommer upp på våren underlagsrosen.
Plater
Då har alltså 500 grundstammar planterats och kupats, bifogar bild tagen med dassig mobilkamera. Nu ber vi till vädergudarna eftersom kommunen inte behagat slå på vattnet. Om några veckor ska kupningen tas bort igen.

[attachment=76053:20130428117.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon