Freshie
tjenare jo jag hade tänk göra ett litet projekt till våren. ska bygga en hydrolåda som jag sedan ska odla tomater i.

nu undrar jag om det finns någon bra och billlig växtnäring att ha i vattnet.
ska det bara vara en sort eller måste det vara en för blom oxå?

sen undrar jag oxå om en sådan kruka passar att odla tomater i: http://ebboflod.se/sv/butiker/ebboflod/med...g-150-mm-6.html

Mvh: Freshie
gröntfinger
Tjena!

Vad ska du köra för typ av hydro?
Jag har själv använt denna: http://www.hydrogarden.se/naring/ekologisk-naring/biobizz/
Ekologisk och organsik gödning. Fungerar dessutom både i jord och hydro. Dock är det beroende på vilken typ man kör.

Eftersom plantan har olika faser under sitt cykel och behöver därför olika typ av närig beroende på vart den befinner sig.

En för veg, en för blom och en ph- (sänker ph värdet i vattnet) och en phmätare sen är det bara att börja odla! smile.gif
Bassam
Hej
Det är inte så svårt, från början behöver växter ordna rötter så behöver näring som har mera kalium men efter behöver växter ordna grönskar så behöver näring som innehållen mera kväve och sedan ska odla blommor och frukt så behöver näring som innehållen mera fosfor, för att växter behöver alla NPK men på olika procent, det beror på ålder.
H.Bassam
rakarna
CITAT (Bassam @ 07-03-2013, 00:45) *
Hej
Det är inte så svårt, från början behöver växter ordna rötter så behöver näring som har mera kalium men efter behöver växter ordna grönskar så behöver näring som innehållen mera kväve och sedan ska odla blommor och frukt så behöver näring som innehållen mera fosfor, för att växter behöver alla NPK men på olika procent, det beror på ålder.
H.Bassam

Hola även jag tänkte dra igång en hydro odling. tänkte köra en ebb and flow system där jag tänkte använda en stor balja där jag tänkte odla lite av varje. och det är just det som gör mig lite osäker du pratar om olika näringar i olika stadier. jag kommer ju odla under lampor så kommer ju vara sommar året om för växterna. så kommer detta påverka dessa olika stadier. kan man blanda ner alla närings ämnena alltid och så får plantan ta det som behövs eller kommer man få närings bränna då?

tänkte köra på den där bio näringen som länkades ovan gillar det faktum att den är både ekologisk och organisk men ifall ni kan rekomendera några andra som uppfyller dem kraven så får ni gärna kommentera det smile.gif

även när jag kollar på denna sida. måste man ha alla närings ämnena eller är någon överflödig? http://www.hydrogarden.se/naring/ekologisk-naring/biobizz/
Bassam
Hej

Som vi skrev alltid växter liv är:

1 grönskar: blad och rötter kommer först, så de behöver gödsel som har mera kväve, annars om jorden fattas kväve, så blir grönskar mindre så de kan inte utbilda mat med hjälp av solen och ge växter mat som behöver.

2 blommor knoppa o blommor med frukt behöver gödsel som har mera Kalium o Fosfor, för att bli bra knoppar blommor och frukter, annars blir tvärtom, så det är viktigt att välja gödsel på varje utveckling.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon