Full version: rutten kaktus
es85
hej och hå. en klunga kaktusar jag haft i ca 3 månader drabbades nyligen av en mystisk röta som jag inte begriper mig på. som synes på bilden så bildas det ett stort och djupt hål i kaktusarna. jag har tagigt bort dom nu från fönstret där jag har mina andra kaktusar. på dessa andra har jag än så länge inte sett något liknande.
är det någon som vet vad det kan vara för sjukdom parasit som gjort detta? och är det fara för mina andra kaktusar som stått bredvid dessa ruttna?

rutten kaktus

Peyote
Hm... Jorden ser blöt ut, vattnar du dem på vintern?
es85
CITAT (Peyote @ 08-01-2013, 20:04) *
Hm... Jorden ser blöt ut, vattnar du dem på vintern?

nej jorden är snus torr. och kaktusarna står svalt ca 10-15 grader. ser fuktigt ut på bilden nog bild kvaliten på kameran som gör det.
Peyote
CITAT (es85 @ 08-01-2013, 20:28) *
nej jorden är snus torr. och kaktusarna står svalt ca 10-15 grader. ser fuktigt ut på bilden nog bild kvaliten på kameran som gör det.

Märkligt... Kan det vara en svamp som infekterat tro? Jag skulle nog skära bort den sjuka biten med en vass steriliserad kniv och sedan lagt på en bit plast på såret så inga flera hemskheter från luften infekterar igen. Men jag vet inte om det är en särskilt bra idé, men kanske värt att testa ifall den fortsätter växa. Hur länge sedan var det sen den blev sjuk?
es85
CITAT (Peyote @ 08-01-2013, 21:36) *
Märkligt... Kan det vara en svamp som infekterat tro? Jag skulle nog skära bort den sjuka biten med en vass steriliserad kniv och sedan lagt på en bit plast på såret så inga flera hemskheter från luften infekterar igen. Men jag vet inte om det är en särskilt bra idé, men kanske värt att testa ifall den fortsätter växa. Hur länge sedan var det sen den blev sjuk?

tängkte göra jusst det smile.gif dock är det bara den stora kaktussen i förgrunden jag tar och gör så med. dom andra små som syns bakom slängde jag nu då dom hadde liknande röthål.
märkte det nyligen då jag tittade till dom i vinter rummet jag förvarar kaktusarna och pelagonerna i.
skulle tro att rötan har inträffat någon gång senaste månaden.
Chili Linkan
Vad har du för jordblandning? Röta pga för våta "fötter" (läs rötter) Kan vara svårt att upptäcka till en början. Och kan vara en svit från sensommarn/hösten.
es85
CITAT (Chili Linkan @ 11-01-2013, 19:48) *
Vad har du för jordblandning? Röta pga för våta "fötter" (läs rötter) Kan vara svårt att upptäcka till en början. Och kan vara en svit från sensommarn/hösten.

kör på en blandning av ca 2 delar sand och en del jord. dom andra kaktusarna som växer i samma bytta klagar inte. kan vara något som är sedan sommaren hösten blomster affären kanske inte skött den rätt.
köpte den ju för några månader sedan.
är mycket nogran med att vattna mina kaktusar korekt så dom inte står i blöt jord. den tabben har jag nämligen gjort tidigare blush.gif
tycker att denna röta uppför sig märkligt då det liksom bildas stora djupa håll i kaktusarna! ser typ ut som om något har ätigt sig in i dom.
Peyote
Röta drabbar väl bara rötterna eller? Då borde det inte bli en stor fläck mitt på kaktusen... Eller är jag ute och cyklar? g.gif Har du skärt bort den sjuka delen ännu förresten?
Chili Linkan
Ja låter inte som nått fel på blandningen, är nog mycket troligt som du misstänker affären som övervattnat den, har själv vart med om detta då man köpt till synes fina exemplar som långt efter jag köpt dem gått samma öde till mötes. Sedan brukar deras medium vara alldeles för fuktbevarande.

Kanske kan vara nått annat, men jag har alltid fått beskrivet och trott att detta vart anledningen. Kanske någon annan kan bekräfta eller avfärda detta.

Vill du spara en del av kaktusen så beskär ovanför den mörka fläcken, ta bort cm efter cm tills den ser frisk ut, lägg den sedan torrt så den får hårdna innan du planterar, om den inte blir allt för liten kan du vänta tills i vår.

Peyote: http://tyda.se/search?form=1&w=r%C3%B6...e_langs=sv%2Cen
Där emot brukar man säga "rotröta" kanske är det som vilseleder dig? Eller så är det jag som är vilseledd. smiley_small_hug.gif
es85
har skurigt av kaktusen nu åvanför röthålet. får ligga och torka lite nu så får vi ser hur det går.
es85
var ett tag sen nu. men här kommer en glad uppdatering. lyckades rädda toppen på kaktusen. den började skjuta ut små rötter för några månader sedan. satte den då i sandblandad jord. och nu har den utvecklat ett nytt fint rotsystem.

SDCrotad kaktus.JPG

Chili Linkan
Du ser! smile.gif trevlig liten uppdatering av tråden minsann!
Bassam
Hej

Om Svampar attackerade rötterna efter kan de sprider sig till hela växter.
H.Bassam
Bassam
Hej
Det är bra om man blanda kaktusjord med lite kalk för att skydda rötter ifrån svamp.
H.Bassam
es85
CITAT (Bassam @ 06-07-2013, 18:40) *
Hej
Det är bra om man blanda kaktusjord med lite kalk för att skydda rötter ifrån svamp.
H.Bassam

låter intressant. men jag har hört att kaktusar inte tål kalk?
Bassam
HeJ

kaktusar inte tål kalk men det händer inte problem med lite kalk, det som är viktigt att göra jord passa inte svamp, vattna inte före jord torka för att jorden tycker inte tycker om torra jorden. medan ska du vattna igen ska svampen dö. finns många förslag alla gör bra resultat som man blanda jord med svavel, eller med barksskal växter, för att de sprider gas som svampar tycker inte om, på slutet kan du själv bestämma.

H.BASSAM
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon