Okej här kommer lite sammanställt hitils.
Kaprifol sprider sig något vansinnigt och den tar gärna död på träd och buskar i sin omgivning (detta vet jag av trist erfarenhet) Den är jätte fin men rent livsfarlig om man har ömtåliga prydnadsträd i närheten.
Vildvinet kommer belasta staket trist nog, väldigt fin är den ananrs.
Klematis är jag alldeles för otålig för nu i början och de måste klippas och trasslar in sig i staketet (kanse blir nån om jag hittar en sort jag blir kär i)
Humle, jag älskar humle! Men jag undrar hur det blir med dens rötter, tar den död på alla andra rötter i närheten? Eller är det bara husgrunder den trasar sönder

Så jag kommer köra en blandning av olika höga perenner, rososr och kanske sticker in nån bambu i blandningen. Har en ganska formell trädgård och det gillas inte så det får gärna bli lite som det blir efterhand.
Jag komemr blanda hej vilt och så får jag se hur det blir allt eftersom.
På tal om det så har jag en del av staketet som ligger på norr sidan av huset och är mestadels i skugga, där ska anläggas ett woodland men jag undra vilka höga perenner som trivs i skugga. Låga och halvhöga soerter finns det ju en hel drös av men riktigt höga? Gärna över meter.
Tack för alla förslag! NI är bäst