Full version: Dölja gunnebostaket?
AnniiPannii
Behöver inspiration för att dölja ett gunnebostaket på 1.20 cm.
Det är full sol och zon 1-2.
Tänkte mig något städselgrönt och något som är blommande.. Vilka städselgröna klättrare finns det?
Kan man blanda ex klematis med någon annan klättrare?

Sen på ett ställe är det sluttande stenpar där staketet ska stå, förslag på växtval där?

Anna
oliv
Vi har ett Gunnebo trädgårdsstängsel på 1,2m, och jag har valt att plantera en ligusterhäck utanför. Den får växa upp så småningom och gömma stängslet, som jag tycker inte alls syns mycket.

Ett tag funderade jag på klätterväxter, men har avfärdat idén pga att jag tror det kan skada stängslet med tyngden, samt mer jobb (städa stängslet när man klipper tillbaka klättrarna).
AnniiPannii
CITAT (oliv @ 09-01-2013, 08:59) *
Vi har ett Gunnebo trädgårdsstängsel på 1,2m, och jag har valt att plantera en ligusterhäck utanför. Den får växa upp så småningom och gömma stängslet, som jag tycker inte alls syns mycket.

Ett tag funderade jag på klätterväxter, men har avfärdat idén pga att jag tror det kan skada stängslet med tyngden, samt mer jobb (städa stängslet när man klipper tillbaka klättrarna).

Ja det är ju sant, det blir ju lite meckigt med klätterväxter.
Vi har redan en jätte hög ligusterehäck som kommer gå på ena sidan av det vi ska hägna in, så där syns ju inte staketet men ajg vill helst inte ha en till sån häck. De är ju helt ogenomträngliga med ljus, i alla fall gamla ligusterhäckar, och jag vill gärna ha något annat än bara häck på den sidan trädgården biggrin.gif
oliv
Rosor kan passa, men jag tror mer på framför staketet än på staketet.
Lavin
Vad är det du ska hägna in?

Murgröna, pipranka, vassmatta (bägge sidor), humlestörar i en rad framför... Tolkar det som att du har trädgården på bägge sidor staketet, annars kan det ju vara mer känsligt att låta saker klättra.
trädgårds-nina
Jag har del av vårt gunnebostaket döljt av en alp-klematis. Den är otroligt lättskött, växer villigt och blommar rikligt. Enda problemet är väl att jag inte har klippt ner den något, vilket jag borde ha gjort lite varje år från början. Det är en enda stor härva. Men i värsta fall får jag ta ner hela om den blir ohanterbar. Den sprider sig med frön så "arvtagare" finns tummenupp.gif !
Pauline/Sthlm
Klematis Summer Snow/fargesii
blir en (iofs lokal, hur långt ska du täcka?) härva av grönt översållat av vita blommor under grönsäsong. Inte städsegrön men jag tycker blomställningarna är väl så vackra vintertid.
Tacksam low maintenance-växt.

Blanda m andra klematiser?
AnniiPannii
Jag ska hägna in min tomt för hundarna sticker annars :/
Klematisar är ju ett bra alternativ dock är det lite trista några år..

Funderar på att helt enkelt köra på rabatter istället och lite högre perenner med klätterrosor.
Irisar är ju snygga och det håller ju formen ganska länge också, vad tror ni?
Anma
Vildvin.
AnniiPannii
CITAT (Anma @ 01-04-2013, 14:08) *
Vildvin.

Aaahhh härligt tips! Höstfärgen är såklart snyggast men det kan verkligen vara ett bra förslag biggrin.gif
emmma
Jag har lite samma problem som du har men mitt staket är över två meter högt (kolonistugeområde). De förlag jag kommit fram till nu, förutom klätterväxter och hög perennrabatt är spaljerade äppelträd eller höga smala buskar som inte får så mycket rotskott. Fick massor med förslag på sådana på ett inlägg jag gjorde tidigare i år, kolla där om det låter intressant. När det gäller klätterväxter och att inte förstöra staketet hade jag en tillfällig tanke om att sätta ett armeringsnät framför staketet. För min del blir det nog lite olika lösningar på olika sidor av tomten skulle jag tro.
-Linda-
Bokharabinda, vildvin el klematisen Summer snow röstar jag också på!
Jag har Humle på vårt Gunnebostaket! Ja det är tradigt att rensa bort på höstkanten men går hyfsat fort!

Lycka till!!
malcolm
Jag skulle inte rekommendera vildvin eftersom det blir en riktig plåga med tiden och kommer att belasta staketet alltför mycket, bättre med en häck av något slag som står på egna "ben". Har vildvin på ett hörn av huset och det tar sig in överallt och jag undrar varför det letar sig in på den mörka vinden, finns ju inget där för det och i sommar skall jag försöka ta död på det om det går.
-Linda-
CITAT (malcolm @ 03-04-2013, 11:52) *
Jag skulle inte rekommendera vildvin eftersom det blir en riktig plåga med tiden och kommer att belasta staketet alltför mycket, bättre med en häck av något slag som står på egna "ben". Har vildvin på ett hörn av huset och det tar sig in överallt och jag undrar varför det letar sig in på den mörka vinden, finns ju inget där för det och i sommar skall jag försöka ta död på det om det går.

Ja det låter klokt malcom!
Det beror ju på vad du menar med att dölja staketet anni panni!?
Ska det vara snyggt och ordnat (rabatt m perenner) eller döljas i grönska (humle osv)

Klematis vicitella växer rätt snabbt! Men jag är jäv då jag ääälskar klematis whistling.gif

Lycka till, hoppas du får många ideer!!
EKLO
Kaprifol luktar ju ljuvligt i sommarkvällarna...
AnniiPannii
Okej här kommer lite sammanställt hitils.

Kaprifol sprider sig något vansinnigt och den tar gärna död på träd och buskar i sin omgivning (detta vet jag av trist erfarenhet) Den är jätte fin men rent livsfarlig om man har ömtåliga prydnadsträd i närheten.

Vildvinet kommer belasta staket trist nog, väldigt fin är den ananrs.

Klematis är jag alldeles för otålig för nu i början och de måste klippas och trasslar in sig i staketet (kanse blir nån om jag hittar en sort jag blir kär i)

Humle, jag älskar humle! Men jag undrar hur det blir med dens rötter, tar den död på alla andra rötter i närheten? Eller är det bara husgrunder den trasar sönder tongue.gif

Så jag kommer köra en blandning av olika höga perenner, rososr och kanske sticker in nån bambu i blandningen. Har en ganska formell trädgård och det gillas inte så det får gärna bli lite som det blir efterhand.
Jag komemr blanda hej vilt och så får jag se hur det blir allt eftersom.

På tal om det så har jag en del av staketet som ligger på norr sidan av huset och är mestadels i skugga, där ska anläggas ett woodland men jag undra vilka höga perenner som trivs i skugga. Låga och halvhöga soerter finns det ju en hel drös av men riktigt höga? Gärna över meter.

Tack för alla förslag! NI är bäst biggrin.gif
hattstugan

Inflikar att hos mig sprider sig inte Kaprifolen alls!! Växer knappt där den är planterad!

Skuggig plats kanske Gunnera? Bolltisteln hos mig stå mestadels i skugga och blir nog nära 1,5 m!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon