Det är tydligt att det äär för tidigt att beskära det i år. Tillväxten förra säsongen har varit för svag, och det är tecken på att trädets rötter håller på att etablera sig. När detta sker behöver trädet all blad- och grenmassa det kan ha.
Toppen är avskuren rätt abrupt och om jag vore du skulle jag
- kolla om det finns en bladknopp på den stump av toppen som är kvar, ovan sidogrenen till vänster i bild. Om en sådan finns kommer den att utveckla gren som blir topp.
- finns inte sådan skulle jag spjälka upp sidogrenen till vänster i bild mot toppstumpen (binda med brett band) så att sidogrenen pekar rätt uppåt. Bra tid för detta är maj när saven börjat flöda i trädet, som då gör grenarna mjukare.
Sidogrenen kommer då att bli trädets topp. Kommer andra konkurrerande toppskott som "kapplöper" (växer nästan lika snabbt) med den du valt som topp, kan du antingen satsa på en av dem som topp, eller klippa av dem nästa år.
Om du satsar på att göra befintlig sidogren som topp kan du nästa eller nästnästa år ta bort stumpen som du bundit nya toppen vid - denna kommer att självdö eller utveckla mindre gynnsamma skott. Denna beskärs strax ovan grenkragens topp på den nyvarande sidogrenen och lite snett nedåt höger för att kunna övervalla. Det är ett viktigt snitt att lägga rätt eftersom det i förhållande till trädet blir rätt stort. Ska göras med skarp sekatör.
I övrigt bör säkert trädets stöd tas bort. Träd som har stöd för länge växer som om det skulle ha stöd hela livet och utvecklar inte den styrka det behöver. Stöd sätter man under första rotetableringen för att rötterna inte ska röra sig när trädet gör det. Ta tag i trädet och vicka mjukt åt ena och andra sidan. Rör sig inte marken vid rötterna behöver trädet inte stöd längre. Däremot kan det behöva stamskydd mot harar och rådjur.
För att säkerställa att trädet orkar att utvecklas skulle jag ha tagit bort grässvålen under hela kronan (samma bredd och lite till). Ditt gräs ser starkt och friskt ut - och det blir på bekostnad av trädets utveckling. Under kronan och de upp- och nedvända grässvålarna kan du så gröngödslingsväxter (finns i frö i trädgårdshandeln) eller helt enkelt ettåriga växter, som krasse t ex.
Bild på hur blad- och grenknopp ser ut finns här
http://www.juniper.se/tradvard/knopplara.htm.