Full version: Mitt äppleträd
angylp
Planterade mitt äppleträd våren 2003 och undrar när det blir dags att beskära det. Önskar råd !
MimE
Är det det till vänster eller höger? tongue.gif biggrin.gif tongue.gif

(Förlåt mig wub.gif , kunde inte låta bli...)

Jag avstår från att ge dig några råd (säkrast sleep.gif ) då min erfarenhet inte sträcker sig längre än att underhålla 60-åringar (äppelträd, alltså).

/Mimmi
Cilla
Det är tydligt att det äär för tidigt att beskära det i år. Tillväxten förra säsongen har varit för svag, och det är tecken på att trädets rötter håller på att etablera sig. När detta sker behöver trädet all blad- och grenmassa det kan ha.

Toppen är avskuren rätt abrupt och om jag vore du skulle jag
- kolla om det finns en bladknopp på den stump av toppen som är kvar, ovan sidogrenen till vänster i bild. Om en sådan finns kommer den att utveckla gren som blir topp.
- finns inte sådan skulle jag spjälka upp sidogrenen till vänster i bild mot toppstumpen (binda med brett band) så att sidogrenen pekar rätt uppåt. Bra tid för detta är maj när saven börjat flöda i trädet, som då gör grenarna mjukare.

Sidogrenen kommer då att bli trädets topp. Kommer andra konkurrerande toppskott som "kapplöper" (växer nästan lika snabbt) med den du valt som topp, kan du antingen satsa på en av dem som topp, eller klippa av dem nästa år.

Om du satsar på att göra befintlig sidogren som topp kan du nästa eller nästnästa år ta bort stumpen som du bundit nya toppen vid - denna kommer att självdö eller utveckla mindre gynnsamma skott. Denna beskärs strax ovan grenkragens topp på den nyvarande sidogrenen och lite snett nedåt höger för att kunna övervalla. Det är ett viktigt snitt att lägga rätt eftersom det i förhållande till trädet blir rätt stort. Ska göras med skarp sekatör.

I övrigt bör säkert trädets stöd tas bort. Träd som har stöd för länge växer som om det skulle ha stöd hela livet och utvecklar inte den styrka det behöver. Stöd sätter man under första rotetableringen för att rötterna inte ska röra sig när trädet gör det. Ta tag i trädet och vicka mjukt åt ena och andra sidan. Rör sig inte marken vid rötterna behöver trädet inte stöd längre. Däremot kan det behöva stamskydd mot harar och rådjur.

För att säkerställa att trädet orkar att utvecklas skulle jag ha tagit bort grässvålen under hela kronan (samma bredd och lite till). Ditt gräs ser starkt och friskt ut - och det blir på bekostnad av trädets utveckling. Under kronan och de upp- och nedvända grässvålarna kan du så gröngödslingsväxter (finns i frö i trädgårdshandeln) eller helt enkelt ettåriga växter, som krasse t ex.

Bild på hur blad- och grenknopp ser ut finns här http://www.juniper.se/tradvard/knopplara.htm.
Karl-Göran Karlsson
Stackars lilla träd - undrar vad som hänt med toppen som ju verkar bruten. Men även med skadade träd så finns det hopp så misströsta inte.

Jag skulle nog, precis som Cilla säger, satsa på att bygga en ny topp på en av sidogrenarna längre ner. Förmodligen skulle jag klippa ner stumpen till den sidogren som går ut till höger strax ovanför snöret. Har svårt att tro att den lilla sidogren som är närmast toppen kan duga för att få en bra topp. Men det här är nog den enda beskärning jag skulle göra nu. Övriga grenar får nog vara kvar för att ge trädet lugn och ro att växa till sig.
angylp
Har nu tagit bort alla stödpinnar som Cilla föreslog. Trädet ifrågan (jag kallar det appleträd A) har jag fått från släkt komplett med rotklump. Vet inte varför grenen blev som den blev.

Jag bifogar tre andra bilder:
1) Bild A: Samma träd som ovan fast lite närmare. Tagen idag.

2) Bild B: Samma träd som ovan med fokus på de knoppar som har vuxit. Vad ska jag göra ? Gäller fortfarande instruktionen från Cilla och KG ?

3) Bild C: Ett annat äppleträd (träd B) som jag fick samtidigt som ovan. Där jag tidigare beskurit för att det var samma problem som i träd A. Går det att se om det är en bladknopp ? Är det rätt beskurit ?
Karl-Göran Karlsson
Hmm!!!

Jag undrar om du inte har blivit dragen vid näsan av dem du fick ditt "äppelträd ifrån"! Nog ser det här ut som ett Körsbärsträd snarare än ett äppelträd! Är du verkligen säker på att du fått ett äppelträd?

Jag kan också ta miste på det hela men jag tycker det är mycket underligt att se ett äppelträd sätta knopp på detta sätt. Som sagt, det liknar mycket mer mina körsbärsträds sätt att sätta knopp än äppelträden. Då vi bor i samma region så förvånar det mig också att se knoppar på äppelträden som har hunnit så långt. Det tyder också på att det rör sig om körsbärsträd eftersom de i regel är minst ett par veckor tidigare än äppelträd.
Ett tredje motiv till min misstanke är att barken är lite slät och mörkt rödbrun. Äppelträd brukar vara mycket mera ljusgrå i barken och mer ojämn.

Som sagt, är du verkligen säker på att det är ett äppelträd? Med risk för att göra mig själv till åtlöje ställer jag den frågan för det är verkligen inte alltid lätt att se vilka träd det är innan blad och blommor visat sig.

Ifall det är frågan om körsbärsträd så skall du i så fall vänta till senare i sommar med beskärningen. Men exakt hur du skall skära då får jag nog överlåta till Cilla att besvara.
Åsa, mälardalen zon 2
Japp det ser mera ut som någon typ av körsbär, tycker jag med.
Cilla
Japp, utan tvekan är bild 1 + 2 (träd A) körsbär av någon sort. Även den mår bra av att ha en topp, men du kan vänta med att spjälka upp den lilla sidogrenen till dess du ser hur trädet utvecklar sig. Den är illa och hårt skuren, behöver rota sig och få vila från beskärare. Tag upp grässvålen under kronan och vattna vid lång torka så kan trädet ta sig väl. Om du behöver beskära i framtiden så är det sensommar - tidig höst som gäller.

Bild 3 (träd B) har lite för spetsig knopp för att vara äpple men det är svårt att vara säker. Snittet är nästan rätt lagt om trädet skulle beskäras, om den här grenen skulle kortas in, och om man ville att fortsatta grentillväxten skulle bli med riktning till vänster i bild. Något lite närmre knoppen skulle snittet ha lagts men med samma lutning som detta snitt har. Det ser ut att vara en ung gren, förmodligen ettårsved, så har trädet vitalitet i övrigt behöver snittet inte läggas om. Det kommer att övervalla så småningom.
angylp
Vilken oväntad överraskning! Jag ska träffa dem som har gett mig träden nu på fredag och kan fråga dem om "misstaget". Jag avvaktar i väntan på blommorna också. Återkommer med nytt inlägg och tack för hjälpen jag har fått hittills!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon