Full version: Övervintrad Chilli
AnniiPannii
Har en chilli från förra året som står i samma kruka som i sommras.
Dens tår i ett fönster med ungefär 20 graders värme.

Den har klarat sig ovanligt bra och har inte fått någon ohyra... än smile.gif

Den tapapde ganska många blad första månaderna inne men nu har det börjat komma nya blad både från de gamla bladfästerna och nya toppskott.
Jag sparade den mest för att se om den skulle överleva.. den har bara fått vatten ibland och ingen näring.
Den är fint förgrenad och satmmarna börja bli mer och mer vedartade.

Ska jag klippa ner den nu och i så fall hur då? Ska jag verkligen klippa ner den när den börjar få nya toppskott?
Börja ge näring?
När ska jag planera om den? Nu när den har vaknat till liv?

Piccante
Jag hade väntat lite till med omplantering. Ny jord och större kruka stimulerar tillväxt men det är så lite solljus nu så den skulle växa och bli väldigt ranglig nu. Beskär den innan du planterar om den.
AnniiPannii
Nu har den satt väldigt mycket nya blad, känns så dumt att beskära den då. Måste man beskära chili, och ska man göra det nu isåfall, tänk om den börjar sätta knoppar och då vill man ju verkligen inte beskära den biggrin.gif

Har aldrig övervintrat chilli! Jorden är från sista omplantering förra våren och den börjar torka ut väldans fort nu. Står i värme med vanlig glödlampa som tillägssbelysning. Brukar vända på den ibland då den drar sig mot ljuset.. Den är väl förgrenad tycker jag och inte ranglig mer kompakt och trädlik.

Chillivänner! Berätta hur ni gör och vad ni hade gjort med min planta biggrin.gif
akraften
CITAT (AnniiPannii @ 20-01-2013, 08:44) *
Nu har den satt väldigt mycket nya blad, känns så dumt att beskära den då. Måste man beskära chili, och ska man göra det nu isåfall, tänk om den börjar sätta knoppar och då vill man ju verkligen inte beskära den biggrin.gif

Har aldrig övervintrat chilli! Jorden är från sista omplantering förra våren och den börjar torka ut väldans fort nu. Står i värme med vanlig glödlampa som tillägssbelysning. Brukar vända på den ibland då den drar sig mot ljuset.. Den är väl förgrenad tycker jag och inte ranglig mer kompakt och trädlik.

Chillivänner! Berätta hur ni gör och vad ni hade gjort med min planta biggrin.gif

Nu är jag en riktig chilinybörjare och de övervintrade Chilis jag har är mina första, alltså vet jag inte om jag överhuvudtaget har gjort rätt men, man får testa sig fram! sweatingbullets.gif

Mina står i samma krukor som de gjort sedan innan vintern. Tyvärr drabbades de av spinn och det hela slutade med att jag klippte ner dem väldigt grovt och bekämpade spinnet. Nu när det börjar bli ljusare ute har jag börjat ge dem lite näring då och då för att kicka igång dem.

Kanske är det lite tidigt men båda har fått massvis med nya skott och blad har börjat växa ut. Jag vet inte hur andra gör med beskärning men jag kommer låta mina chilis vara nu, de får växa som de gör och förhoppningsvis så blir de glada igen nu när våren kommer! biggrin.gif
Bassam
Hej
Du kan klippa ner dem till 1,5cm, efter de ska skicka bra nya skott och blir starkare.

H.Bassam
bosabengt
Satte habaneroplantor i höstas som har fått stå under kallvita lysrör hela vintern och gör det fortfarande. Dem har stått på golvvärme i badrummet. Dem fick knoppar och blommor kom men dem "dog" och nu har det inte kommit några mer blommor. Hur ska jag nu fortsätta? Beskära, omplantera, lr låta dem stå? Höjde belysningen till ca 1 m höjd för att se om dem kan skjuta i höjden. För dem har varit 15-20 cm höga nu ett bra tag, kanske två mån ungefär.
ingrid fuxwall
Jag har många gånger övervintrat chili, aldrig att jag klippt ner den - varför ska man göra det?
KRT
CITAT (ingrid fuxwall @ 11-02-2013, 15:15) *
Jag har många gånger övervintrat chili, aldrig att jag klippt ner den - varför ska man göra det?

Jag klippte mina för att de skulle ta mindre plats under övervintringen. Men jag vet inte om det är det det handlar om nu...
Chili Linkan
Jag har inte heller förstått mig på detta fenomen, kanske helt enkelt för att ta mindre plats? Kan tänka mig om man ställer dem mörkt och svalt att det är uppkomsten till denna metod?
Nepenthexx
Har de tillräckligt med ljus, dvs utifrån och extra belysning som är tillräckligt bra så hade jag planterat om den redan nu, annars hade jag väntat tills vi får mera ljus utifrån.

Har själv övervintrare, vissa har klarat sig riktigt bra, andra hoppas jag ska kicka igång så småningom.. väntar dock med att plantera om dessa ännu då vi har väldigt lite naturligt ljus och jag har heller ingen extra belysning alls.

Edit:

Beskär man förresten inte chilis på våren för att de ska bli starkare och ge bättre med frukt? Är dock osäker på om detta måste göras varje år om inte man annars tycker det behövs.

Med tanke på att man beskär bland annat bärbuskar pga bättre skörd och tillväxt tex. så tycker jag det skulle vara lite samma grej med chilis.
AnniiPannii
Jag planterade om den i en större kruka nu i vanlig blomjord.
Den står ganska mörkt men den får klara sig på det så tillsätter jag näring sen när den nya är slut.

Vi får la se hur det går. Har för övrigt inte klippt ner den smile.gif
Bock
Hej!
Jag har klippt ner mina chili varje senhöst nu ett par år och testa lite av varje och kommit fram till att man inte skall gå under 15 grader( dygnstemp ) så klara de sig väldigt fint.

Ska se om jag kan få upp lite bilder senare idag!?
AnniiPannii
CITAT (Bock @ 13-02-2013, 06:41) *
Hej!
Jag har klippt ner mina chili varje senhöst nu ett par år och testa lite av varje och kommit fram till att man inte skall gå under 15 grader( dygnstemp ) så klara de sig väldigt fint.

Ska se om jag kan få upp lite bilder senare idag!?

Jag tror också man ska klippa ner dem på hösten i så fall. Nu har ju den nya tillväxten satt igång och det käns knepigt att klippa bort den då smile.gif
Sen har jag även hört att man mest klipper chillis för att de inte ska ta för stor plats, inte för att den bär mer frukt.
Chili Linkan
Ja det låter mer troligt, för i varmare länder låter dem plantorna växa på år efter år, jag har sett på video chiliplantor som är upp till hustaken som träd bokstavligen och fulla med frukt, att klippa ner tycker jag borde minska antalet frukt gentemot om man inte hade klippt ner den.
Bock
Här kommer lite bilder som jag lovade.... Från mitt växthus....

Paprikaplanta som ej kommit i gång ( Är lite sega i starten )
Capsicum annuum L. 'California Wonder'
[attachment=74997:P2150088.JPG]

Sen har jag en Capsicum Chinense 'Bih Jolokia' som stortrivs....
[attachment=74998:P2150091.JPG]
Bock
CITAT (AnniiPannii @ 13-02-2013, 08:33) *
Jag tror också man ska klippa ner dem på hösten i så fall. Nu har ju den nya tillväxten satt igång och det käns knepigt att klippa bort den då smile.gif
Sen har jag även hört att man mest klipper chillis för att de inte ska ta för stor plats, inte för att den bär mer frukt.

Ja så är det i mitt fall låter dem växa tills de når taket i växthuset. Sen formar jag dem så att de ser ut som träd eller buskar.

Så här såg det ut idag i mitt växthus....( Ena Sidan )
Har ca: 14st chilisar sen 2011 på övervintring...
[attachment=74999:P2150094.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon