Jag brukar så inomhus i januari och vill gärna flytta ut plantorna i februari, men är rädd att ljuset inte räcker. Tidigare år her jag använt extraljus, men vill helst slippa det.
Jag odlar i zon 1 och funderar på när dagsljuset kommer att räcka till plantorna. Finns det fler här som börjar odla tidigt utan belysning?
Jag förkultiverar mest grönsaker som tomat, paprika, chili, melon, en del frilandsgrönsaker.
Monica i Nässjö
09-01-2013, 09:48
Jag tror inte att dagsljuset räcker till förrän slutet på mars, minst 12 timmar behövs. Annars riskerar du att få långa taniga plantor som ränner iväg.
Nja, slutet av mars låter lite sent ändå.... 2 mil från Helsingborg... här blir nog fortare ljust ändå... eller?
Annars får jag väl sätta upp belysningen i alla fall
Monica i Nässjö
09-01-2013, 12:58
Vårdagjämningen infaller samtidigt i hela landet, runt den 20 mars
Ja, Det har du ju rätt i förståss! Men jag tror att det kan räcka med 10 timmar dagsljus och då blir det väl kanske ett par veckor tidigare. Förmodligen räcker ju inte dagsljuset till i mitten av februari, så jag får nog rigga upp växthusbelysningen ändå
Tack för hjälpen!
Fast har det bara med hur länge solen är uppe? Har det inte även med styrkan att göra?
Viss påverkan har det naturligtvis när solen skiner, men man brukar mäta dagsljusets timmar.
Lady Hamilton
09-01-2013, 22:34
Det är faktiskt så att dagsljuset inte räcker till förrens fram i Mars, förutom i de delar av Sverige som är snörika, snö reflektera solljuset enormt. Och har man plantor placerade i växthus eller i fönster så får man ofta skydda dem med skuggväv så att de inte bränns av soljuset
Det är, enligt min högstadiefysik, inte enbart antal soltimmar som är avgörande utan även den mängd energi som finns i ljuset. Vintertid är den mycket mindre eftersom samma energi belyser ett större område, vilket då ska vara en konsekvens av jordens lutning mot solen.
Edit: Jag hittade en bra Wikipedia-artikel i ämnet:
http://en.wikipedia.org/wiki/Effect_of_sun_angle_on_climate
kerstin z5-6
10-01-2013, 22:17
Från 1 mars räcker det i norr, men då har vi snö som reflekterar ljuset
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.