Jag brukar s inomhus i januari och vill grna flytta ut plantorna i februari, men r rdd att ljuset inte rcker. Tidigare r her jag anvnt extraljus, men vill helst slippa det.
Jag odlar i zon 1 och funderar p nr dagsljuset kommer att rcka till plantorna. Finns det fler hr som brjar odla tidigt utan belysning?
Jag frkultiverar mest grnsaker som tomat, paprika, chili, melon, en del frilandsgrnsaker.
Monica i Nssj
09-01-2013, 09:48
Jag tror inte att dagsljuset rcker till frrn slutet p mars, minst 12 timmar behvs. Annars riskerar du att f lnga taniga plantor som rnner ivg.
Nja, slutet av mars lter lite sent nd.... 2 mil frn Helsingborg... hr blir nog fortare ljust nd... eller?
Annars fr jag vl stta upp belysningen i alla fall
Monica i Nssj
09-01-2013, 12:58
Vrdagjmningen infaller samtidigt i hela landet, runt den 20 mars
Ja, Det har du ju rtt i frstss! Men jag tror att det kan rcka med 10 timmar dagsljus och d blir det vl kanske ett par veckor tidigare. Frmodligen rcker ju inte dagsljuset till i mitten av februari, s jag fr nog rigga upp vxthusbelysningen nd
Tack fr hjlpen!
Fast har det bara med hur lnge solen r uppe? Har det inte ven med styrkan att gra?
Viss pverkan har det naturligtvis nr solen skiner, men man brukar mta dagsljusets timmar.
Lady Hamilton
09-01-2013, 22:34
Det r faktiskt s att dagsljuset inte rcker till frrens fram i Mars, frutom i de delar av Sverige som r snrika, sn reflektera solljuset enormt. Och har man plantor placerade i vxthus eller i fnster s fr man ofta skydda dem med skuggvv s att de inte brnns av soljuset
Det r, enligt min hgstadiefysik, inte enbart antal soltimmar som r avgrande utan ven den mngd energi som finns i ljuset. Vintertid r den mycket mindre eftersom samma energi belyser ett strre omrde, vilket d ska vara en konsekvens av jordens lutning mot solen.
Edit: Jag hittade en bra Wikipedia-artikel i mnet:
http://en.wikipedia.org/wiki/Effect_of_sun_angle_on_climate
kerstin z5-6
10-01-2013, 22:17
Frn 1 mars rcker det i norr, men d har vi sn som reflekterar ljuset