Katarina Odla.nu
Hej allesammans!
Sylvia Svensson håller på att skriva en artikel om stratifiering/kylbehandling och saknar en bild på sådd övertäckt med snö. Någon som har en som vi får använda?

Mejla mig i så fall: katarina@odla.nu

Tack på förhand!
/Katarina
EKLO
Hej,

Med risk för att bli illa omtyckt vill jag ändå ställa en fråga/argumentera kring denna önskan:

Odla är ju en kommersiell sajt, det känns för mig som om förfrågan gäller en gratisbild av någon forummedlem. Här blir det knepigt och lite olustigt för mig: Forumet är aktivt och folk delar gärna med sig till varandra av bilder, tips och erfarenheter - men att till Odlas artiklar önska gratis bilder känns lite besynnerligt (om jag inte missuppfattat och ni tänker betala fotoarvode - men det framgår ju inte).

På ett aktivt forum med trevliga värdar (som ni är) och väldigt duktiga skribenter för artiklarna kan det - menar jag - finnas en risk att Odlas anställda uppfattar forumaktiva som arbetskamrater på samma villkår, men det är vi ju inte.

Ja, som sagt - med risk för att trampa er på tårna vill jag ändå föra fram detta. En professionell och kommersiell sida bör köpa fotografers tjänster, och att det finns duktiga trädgårdsfotografer är vi alla gynnade av, och de har sin inkomst på sådant (jag är inte en av dem, så jag talar inte i egen sak) varför en sida som Odla bör anlita dem, anser jag.
Peztis
Det finns väldigt många duktiga fotografer här bland Odlaiterna, det behöver ju inte vara proffs.
Men jag förstår hur du tänker, EKLO.

Och med detta inlägg har jag skrivit 7000 st! Hehe!

Nu förstå jag (kanske) varför min man gnäller på mig ibland och varför jag inte får tiden att räcka till! giggle.gif
EKLO
Hej,

Jag hoppas verkligen att ingen fick för sig att mitt inlägg handlade om att jag inte tror/vet att många odlaiter tar bra bilder - det här handlade inte ett dugg om det; många är väldigt, väldigt duktiga.
Katarina Odla.nu
EKLO, du trampar inte någon på tårna utan framför en relevant åsikt. Att vårt forum innehåller massor med fina bilder är vi nog alla överens om!

Min fråga gällde om någon var intresserad av att bidra med en bild gratis. Vi köper inte in bilder på Odla.nu utan använder i huvudsak eget material, alternativt gratis pressbilder, men ibland sådant som andra tycker det är kul att bidra med eller om de vill synas med sina bilder.

När vi får frågor från utomstående om de får använda bilder från Odla.nu i annat sammanhang svarar vi alltid att de får använda de bilder som har tagits av mig eller av Sylvia Svensson. Vi lämnar alltså aldrig vidare bilder till andra som vi inte tagit själv. Jag sparar inte heller andras bilder i högupplöst format utan de ligger endast förminskade på sajten. De går alltså inte att använda i tryck.

Jag förstår din fråga EKLO och jag brukar inte fråga efter bilder i forumet. Dock vet jag att de finns en hel del som tycker det är kul att deras bilder kommer till användning och då kan jag inte se något fel i att vi visar de på Odla.nu.

Bästa hälsningar
Katarina

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon