Full version: Vad är det ros ?
angylp
Fick några rosbuskar med rotklumpar förra året (våren 2003) från farmor som jag planterade. Blommade dock inte då utan det kom nya skott som gav lite blad. Vet någon vad det är för ros (har många fina taggar, är 2,5 meter hög samt blommar med doftande vita blommor hos farmor) och om det är den typen som ska beskäras hårt ? Och när i så fall när ska den beskäras ?

kerstin z5-6
Det finns massor av rosor som ser ut sådär o är vita -Foto emotses på blomman smile.gif
Kajsa
Jo, man funderar på vresrosor, pimpinellrosor, albarosor finns många med grova, talrika taggar. Gallra bara ut de äldsta grenarna, sparsamt på vårvintern. Din ros ser gles ut. För några år sedan klippte jag ur en albaros så hårt att den aldrig hämtade sig, så nu vet jag.
angylp
Jag har inte alls gallrat någonting förra året.. det är bara nya skott som kom till... Det var egentligen skott+rotklump jag fick ifrån en bekant.. hoppas det kan växa upp sig och ge några blommor.. återkommer under odlingssäsong om det blir aktuellt...
Karl-Göran Karlsson
Hej!

Att bestämma rossort från bara grenar med massor av taggar tror jag inte någon klarar. Du får återkomma med blombilder senare så kanske det finns en chans. Men om du fått den från din farmor bör det väl vara en gammaldags härdig ros (vresros eller liknande). Men som sagt, även bland gammaldags rosor finns det en mängd varianter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon