muskett
Hej o God Fortsättning!

Redan nu droppar frökataloger in i brevlådan så jag blir smått förvirrad och sugen.

det var dock inte det som var ämnet för inlägget:
VAD skall jag göra för att fylla ut min rosrabatt med olika färger som ljus rosa, stark rosa, aprikos, ljust gul, vit som går över i lite ljusröd samt rött.
Det är alla buskrosor som jag håller 1,5-2 meter höga.
De behöver en vacker hållbar fyllning kring "fötterna" där det är ganska bart.

Det är förstås viktigt att jag ska kunna gödsla rosorna mellan varven. Det är svårt.
Jag har varit inne på Vintergröna, men det känns inte särskilt kul.
Har någon ett tips???
Plater
Förutom dov grönska som vintergröna finns två alternativ: Ton-i-ton eller kontrastfärg. Jag brukar föredra det sistnämnda, och då använder jag ofta daggkåpa och stäppsalvia. Daggkåpans limefärg funkar till alla sorters rosa. 'Caradonna' heter en salvia som är riktigt snygg och blommar nästan oupphörligen. Den funkar dessutom till många "konstiga" rosnyanser, även Austins orange-rosa skapelser. En annan kombination jag har är vitbrokig funkia till vita rosor.

'Rose de Rescht' + Jättedaggkåpa
[attachment=74323:20120615_36_6.jpg]

Salvia nemorosa 'Caradonna'

Vitbrokig funkia till vita rosor
oliv
CITAT (Plater @ 10-01-2013, 20:35) *
Vitbrokig funkia till vita rosor

Den var snygg! Älskar vitt!

Själv kan jag tyvärr inte ha stäppsalvia i min lerjord, har förmodligen även för lite sol.

Men en favorit är rosenplister (jag har både Beacon Silver + White Nancy), det silvergråa bladverket matchar fint rosorna.
Kajsa
Blanda mycket så det är vackert vår - höst. Jag vill ha många olika perenner emellan rosorna. Om rosorna blir fula i bladen kan många perenner villa bort en lusig buske.
Har en massa Allium bollar på försommaren och pioner. Är också tokig i Astilbe, dom är fina i bladen och fyller ut snyggt, andra stora favoriten är dagliljor, snyggt med dom spetsiga bladen mellan rosorna. Hosta har jag också många av. Lavendel fryser ofta bort i min zon 3 - 4 ! Lammöron, den låga är annars fin.
Har också mycket liljor i rabatterna då dom trivs i min lätta jord.
Av höga är riddarsporrar, silverax, fingerborgsblommor ett måste mellan buskrosor.

Flocknävan har jag fått riva upp, den sprider sig galet, ev. blir det samma med daggkåpan har bara lite av den.
På några ställen där det blir mörkare, bakom buskar har jag satt ormbunkar, strutbräken, det blir vackert.

Här blandas friskt runt min damm, rosor, perenner, liljor och klematis
Rudbeckia Razzmataz i förgrunden i rosa.
muskett
Där fick jag massor av tips och råd.
Och lärde mig tänka om lite: man behöver ju inte ha krypväxter mellan rosorna, det går att blanda friskt och det känner jag för.

Så det blir lite framtida studier i blomböcker o frökataloger-

Hej o Tack!
snofsan
Hej i vintermörkret.

Jag skulle nog vara försiktig med funkia för den sprider sig och äter upp markutrymmet för rosorna.

En gång satte jag en ring på 2 meters diameter med funkia och satte stormhattar i mitten. Det var mycket snyggt i många år och stormhattarna fick nu och då lite gödsel, luckring och ibland omplantering.

Efter ca 10 år skulle vi höja upp marken så vi fick gräva upp funkiorna. Och det var ett riktigt grovgöra för starka män med vassa spadar. Funkiornas rötter var ca 40 cm djupa, hårda som rovor och hade vuxit ihop i ringen.

Hade vi grävt med grävskopa hade vi fått upp en sammanhängande krans på ett par hundra kilo.

Jag kan tänka mig att det inte blir så mycket näring kvar åt rosorna om funkior står för nära.

Så mitt råd är att plantera funkior endast där inga andra växter tar skada. Eller gräv upp dem efter ett par år.
Men det gör man ju inte så gärna under rosor förstås.

Förresten har jag mycket lera i min jord här i skåne.
Kajsa
Många buskrosor blommar en ggn och då är det ändå mer viktigt med snygga blommor runt om, när jag började med rosor så var det bara rosor i mitt huvud några år, men jag fick snart tänka om och började handla och dela perenner igen.
Sista åren har jag haft klematis fnatt och låter en del klematis ligga emellan rosorna eller klättra upp bakom men då ska det inte vara starkväxande sorter.
Ta allt du gillar och ös på, allt går att flytta runt några ggr.

Här en bild med Astilbe och rosor som jag har en väldig massa av mellan rosorna.
Odla.nu säljer bra sorter på våren som har blivit stora och blommat samma år.
Har också köpt många bra och billiga perenner på www.hortogreen.com kolla där.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon