Hur gör ni som har stora trädgårdar? Inhägnar ni dem och i så fall med vad?
Jag har knappt 6000 kvm och bor mitt på landsbygden invid skog och åkrar. Mitt största trädgårdsproblem är kombinationen av rådjur och mitt eget trädintresse. Jag har planterat omkring 30-40 olika slags träd och buskar och det börjar bli rätt mycket jobb att näta varendaste ett varje höst. Det är dessutom lite tråkigt att städsegröna växter som jag har tänkt ha som bickfång på vintern är inpackade i hönsnät. Det märkliga är att många av mina trädgårdsintresserade vänner förstår inte alls varför jag är så petig med detta. De gör ingenting och får som värst någon liten gren avbiten. Här är det så att ALLT som inte är inpackat runt om, inkl. tak, äts upp helt och hållet. I höst hade jag en extremt intensiv jobbarperiod och hann inte med allt. Det har redan kostat ett antal azaleor och rhododendron och jag blir så less...

Ibland tänker jag att jag borde näta hela trädgården med viltstängsel, men det är ju inte precis gratis. Dessutom har jag en samfälld väg genom tomten som gör att det skulle bli knepigt.
Hur gör ni andra? Är det någon vits att näta 3 av 4 ytterkanter så att de inte har fri passage, eller är det bortkastade pengar?
Slut på gnället.