kangas
Hej!
Hur gör ni som har stora trädgårdar? Inhägnar ni dem och i så fall med vad?
Jag har knappt 6000 kvm och bor mitt på landsbygden invid skog och åkrar. Mitt största trädgårdsproblem är kombinationen av rådjur och mitt eget trädintresse. Jag har planterat omkring 30-40 olika slags träd och buskar och det börjar bli rätt mycket jobb att näta varendaste ett varje höst. Det är dessutom lite tråkigt att städsegröna växter som jag har tänkt ha som bickfång på vintern är inpackade i hönsnät. Det märkliga är att många av mina trädgårdsintresserade vänner förstår inte alls varför jag är så petig med detta. De gör ingenting och får som värst någon liten gren avbiten. Här är det så att ALLT som inte är inpackat runt om, inkl. tak, äts upp helt och hållet. I höst hade jag en extremt intensiv jobbarperiod och hann inte med allt. Det har redan kostat ett antal azaleor och rhododendron och jag blir så less... ranting.gif

Ibland tänker jag att jag borde näta hela trädgården med viltstängsel, men det är ju inte precis gratis. Dessutom har jag en samfälld väg genom tomten som gör att det skulle bli knepigt.
Hur gör ni andra? Är det någon vits att näta 3 av 4 ytterkanter så att de inte har fri passage, eller är det bortkastade pengar?
Slut på gnället.
ingrid fuxwall
Att du har en väg som går genom tomten gör det ju lite extra besvärligt och hur du ska lösa det ..,

Så förskräckligt dyrt är det ju inte att stängsla in tomten - dyrast är nog stolparna och varför viltstängsel? Man kan ta fårstängse, fleral på höjden eller så bara ett och så toppa med snören som syns och låter när vinden blåser.
Lycka till och berätta hur du gör
Peztis
Vet inte hur det funkar men jag vet en fd granne som matade rådjuren i stället med äpplen osv. Då åt de av det istället för växterna.

Nu är ju då rådjur finsmakare så det är möjligt att de inte vill ha de där skruttiga äpplena om de kan få mjälla azaleaknoppar istället.

Om du provar på så kanske någon ICA eller så har frukt att skänka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon