Full version: Jord
rosita
Har ni olika jord till olika växter? En jord till grönsaksväxter och en annan till övrigt? Eller kör ni med samma till allt?

Hur gör ni med jord, blandar ihop efter konstens alla regler eller tar direkt från påsen? Berätta gärna hur ni då blandar!

Vilken jord till tomat, gurka, paprika o.dyl. i krukor i växthus eller ute?
EKLO
Hej,

Jag odlar på en naturtomt där jag mödosamt grävt upp fler och fler land att odla grönsaker i, och rabatter att ha blommor i. Det skulle faktiskt aldrig falla mig in att köpa jord, allra mest av miljöskäl, men också för att det är bökigt för mig att frakta. Men jag tillverkar min egen genom kompost, och genom att samla komockor i skogen, tång på stranden, löv på hösten, halm från en bonde och gräsklippet som jag själv täckodlar med. Jorden är fin nu och blir bättre för varje år. Jag anpassar blommorna efter just det landets jordtyp - hos mig är en del rabatter grävda där det är mkt grus o småsten i marken, där står de torktåligaste.
Eva i Västerås
Och finaste jorden till grönsakerna?
Det är i alla fall så jag gör.
Blommorna väljer jag efter läge och jordkvalitet.
EKLO
Bästa jorden till grönsakerna - ja visst, självklart. Och till luktärterna!
rosita
CITAT (EKLO @ 11-01-2013, 12:47) *
Bästa jorden till grönsakerna - ja visst, självklart. Och till luktärterna!

Och vad är bästa jorden?

CITAT (Eva i Västerås @ 11-01-2013, 11:00) *
Och finaste jorden till grönsakerna?
Det är i alla fall så jag gör.
Blommorna väljer jag efter läge och jordkvalitet.

Vad är finaste jorden till grönsaker, tycker du?

Någon som odlar grönaksväxter i kruka? Vilken jord använder ni?

Vilken jord använder ni som odlar gurka, tomat, paprika o.dyl. i kruka?
EKLO
Jag uttryckte mig slarvigt, men det jag menar med bästa och finaste jorden är den som är mullrikast och djup, med fin porös struktur som håller väta bra, med maskar och så. En bra kompostjord blir sådan. Men även om man söker köpt jord ska man nog tänka på att den måste ha en bra struktur mullrik, "ko på påse" är säker bra, att blanda med mindre gödslade säckar -men som sagt köper jag inte själv och kan därför inte vilka märken som gör bra jord. Hasselfors hör jag många köpa, lite dyrare och kanske mycket bättre?

Om man håller på några år med täckodling året runt, och täcker och komposterar med en massa olika biologiska saker (köksavfall, löv, mockor, ogräs, gräs, tång, lite halm och småpinnar i mitt fall) så blir det finfin jord, man kan behöva gödsla upp den lite (lite hönsgödsel på försommaren kanske, lite algomin - själv använder jag mest bara gräsklipp) men i stort sett klarar den att försörja växterna bra.

Min sämsta jord har jag i blomrabatterna, eftersom det är så ruskigt mkt småsten och så där, jag täcker dock, so jordlagret blir bättre allt eftersom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon