majsie
[attachment=74332:bild_4.JPG]
har ärvt denna enorma kaktus av min farmor, någon som känner igen?
hur ska jag sköta den? är väldigt mån om att den skall trivas smile.gif den är verkligen imponerande!
Chili Linkan
Kan inte artbestämma den, men typiskt för kaktusar är väldrenerande jord som inte blir att stå massa vatten i krukan. Under vinterhalvåret vattnas den ej. Fördelaktligen övervintrar man den svalt (många kaktusar kräver detta för att sedan gå i blom). När våren kommer kan du sakta börja vattna den igen, och vid det laget kan den ha börjat "skrumpna" då den använder sina vattenreserver inget att oroa sig för. Jag har en ganska liten Mammilaria som stod i huset när ja flytta in, den hade inte blivit vattnad på 5år minst så för lite vatten är inte farligt, däremot för mycket kan vara direkt dödligt.
Beroende på storlek och medium den växer i kan man vattna ganska ofta under hög säsongen om den har rätt förhållanden, viktigt är att dem torkar ut ordentligt mellan vattningarna.

Hoppas nån annan kan identifiera den. En bild rakt uppifrån på toppen kan vara bra för identifierings syfte. Om ingen här vet så finns det speciella kaktusforum där man kan få hjälp.
Peyote
Pachycereus pecten-aboriginum kanske?
teo
Någon art av Echinopsis skulle jag gissa.
Chili Linkan
CITAT (teo @ 12-01-2013, 17:07) *
Någon art av Echinopsis skulle jag gissa.

Funderade åt det hållet med, men jag har ingen erfarenhet av det släktet förutom dem som brukar kallas Trichocereus. Och släktet är stort verkligen. Kaktus släkten byter hit och dit och allmän förvirring råder tycker jag det verkar som, även på vetenskaps nivå.
teo
Jag tänkte mer på en av de 'klassiska' Echinopsis (typ: oxygona) - speciellt om den är arvegods - den tillhör ju sådana som funnits länge som krukväxt. Då borde den iofs blomma regelbundet.
Chili Linkan
Jag tror inte den är en Trichocereus, det jag sa var det är dem enda jag har erfarenhet av inom det släktet. Eller som tillhört släktet, eller hur nu vetenskapen vill ha det... När det kommer till kaktusar verkar ingen vara helt överens på många områden.

Finns likheter med Pachycereus pecten-aboriginum som peyote säger, speciellt uppbyggnaden av taggarna, men det är en typisk "pelar" kaktus, denna i frågga verkar inte dra så mycket på höjden? Fast vet ju inte heller hur gammal är den och så vidare.

Bild från toppen efterlyses!
majsie
[attachment=74347:bild_5.JPG]
här är en bild på toppen av kaktusen! vad jag vet har den aldrig blommat...
Marie C
Jättefin kaktus. Jag tror det är en slags Ferocactus. Råden du har fått att ha den svalt på vintern för att få den att blomma är jättebra. Det är även viktigt att den får så mycket ljus som det är möjligt för annars är risken att den blir smalare på toppen när den växer och det är ju synd nu när den är så fin.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon