ulfsdotter
12-01-2013, 11:39
Hej!
Har två stycken flera år gamla passionsblommor som tyvärr har blivit lite misshandlade :/ Dom står i ett hörn med fönster från båda hållen, söder och väster. Under en period nu så har dom fått torka ut lite för mycket och har fått bruna bladspetsar, några rankor är kala nedtill, några rankor har strukit med helt och hållet.
Hur är det med skötsel vintertid? Ska man hålla dom konstant lätt fuktiga eller vill dom torka ut? Köpte en bevattningsmekanism igår som jag tänkte kunde passa bra till dom då jag är borta i perioder och inte har möjlighet att hålla vattningen. Passar det till passionsblommorna?
Hur är det med beskärning, när och hur är det bäst att beskära? Har sett att dom har börjat skjuta lite nya grenar här och där. Dom fick en omplantering i typ 10-litershinkar förra våren, behöver jag plantera om dom i år igen? Är ju rätt bökigt med alla lianerna liksom...
Och slutligen - hur får jag dom att blomma? Under alla år jag har haft dom har jag inte sett tillstymmelse till blomning på dom, och det känns som att det är först då man kan säga exakt vilken sort det är. Mina passionsblommor har stora (10-15 cm långa) blad och grova kantiga rankor. Vissa är nästan 1 cm rätt över. Dom har även blivit vedartade vid basen, där rankorna växer upp.
Tack på förhand!
strandskatan
12-01-2013, 15:25
Låter mest som Passiflora quandrangularis, dvs Jättegranadilla eller Barbadin. För att de ska blomma måste man hålla dem ganska torra i minst två månader på vintern, har jag inhämtat på nätet. Jag har Passiflora caerulea (den "vanliga" passionsblomman - såg just idag att den fått några blomknoppar, står i 10 grader med extraljus, och Passiflora edulis (den ätliga passionsfrukten) men de är det nog inte. Det är de "grova, kantiga rankorna" som får mig att tro det är Jättegranadilla du har. Det är ju tydligen bara bra att de fått torka ett tag! Antar att du har dem ute på sommaren? Finns ju fler sorters passionsblommor, jag är ingen expert!
ulfsdotter
12-01-2013, 18:08
Tack för ditt svar!
När jag (ofrivilligt) låter dom torka i typ en vecka så hänger bladen som blöta disktrasor, så att låta dom torka i några månader misstänker jag skulle ta död på dom helt och hållet

Har dom inne året runt för tillfället, det blir alldeles för bökigt att flytta in och ut dom med tanke på rankornas längd och sättet jag har bundit upp dom på. Men har hört att flera passionsarter behöver en temperatursänkning nattetid för att stimulera knoppsättning, så jag kanske får börja öppna fönstret när temperaturen utomhus tillåter.
Klurar vidare och ser om det är fler här inne som kan komma med tips och råd
strandskatan
12-01-2013, 22:51
"Ganska torra" betyder nog inte att man ska låta bli att vattna dem, man får bara vattna sparsamt, dvs hålla jorden lätt fuktig hela tiden med småskvättar, inte genomvattna krukorna som man normalt gör. Mycket svårare förstås att vattna sparsamt om växterna står varmt. Sen är det ju också så med många växter, att stora krukor gör att de växer mer och blommar mindre, 10 literskrukorna var kanske inte heller befrämjande för blomningen. Hoppas Alexander snart kommer med goda råd, han vet nog mycket mer än jag om det här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.