lottapotta
Förra året var mitt allra första som förkultiverare. Då blev det väldigt mycket, men bara sommarblommor och grönsaker. Det gick på det stora hela väldigt bra, och jag är helt såld på förkultivering! Nu i år tänkte jag ge mig på perenner. Försöker vara ekonomisk och vill inte ha in sniglar med köpta plantor.
Jag har sökt och läst lite trådar och har tänkt göra så här:

Jag sår i såjord med perlit. Låter sådderna stå inne två dygn.
Sätter ut dem. Täcker med fiberduk, eftersom jag bor i zon 1-2 och snön är borta.
Har ett bord att ha dem på under tak som skydd för både sol och regn, söderläge.

Min lathet och min logik säger mig att jag prövar vinterså alla perenner oavsett de behöver köldperiod eller inte. De borde ju rimligtvis klara det om de är härdiga i största delen av landet?

Det som sedan återstår är att se till att sådderna inte torkar.

Vad tror ni om detta?
kerstin z5-6
Härdighet och små frösåddar hör inte ihop med varandra.Det gäller att de inte gror för tidigt och om de gör det att du ger ett extra lager frostduk på sådana nätter.
Under babystadiet kan perenner vara lika känsliga oavsett de är härdiga i z1 enbart eller 1-8.

De flesta har dock vett att inte gro före sin tid.
Ställ ut efter 24 tim , annars lär nån enstaka gro och de klarar inte att ställas ut
lottapotta
Tack, Kerstin, för förklaringar och råd!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon