Full version: odla i sand
elisa-bet
Någon som har erfarenhet av att odla i sand i växthuset? Har blivit med hus och växthus i år och förra ägaren odlade enbart i sand och gräsklipp i växthuset. Hur fungerar det egentligen och kan man odla mera näringskrävande växter som vattenmelon och squash?
Peztis
Enligt Nils Åkerstedt kan du i stort sett odla ALLT på detta sätt.
Här kan du läsa mer.
Chili Linkan
Intressant och bra länk! Jag som inte har växthus (än) skulle inte tilllämpa detta i mitt villakvarter fullt med katter dock. unsure.gif
Peztis
Fast det finns ju sätt att slippa få in katterna i växthuset. Värre om man har det i rabatter och trädgårdsland, då börjar de bli jobbigt om katterna hittar de stora fina och rena toaletterna biggrin.gif.

Glömde att hälsa dig välkommen till Odla, elisa-bet!
Chili Linkan
Ja det jag menade inne i ett växthus är det inga problem att stänga ute växterna, och var klart en intressant metod för odling, som jag faktist inte hade nån koll alls på. Mvh
addo
Kattgödsel giggle.gif
Bassam

Hej

Min vän kan jag säga till dig att du kan göra det men du behöver ersätta dem med lösning gödsling, för att sand har inte tillräcklig näring till växter.

H.Bassam
Ludvig Johansson
Jag har skaffat ett vinterisolerat växthus på ca 50m2 som jag bla ska odla grönsaker i (och en massa exoter). Jag kommer att odla i sand med gräsklipp. En erfarenhet jag redan gjort är att det lätt blir massivt med mögel i färskt gräsklipp i november då solen nästan aldrig skiner och det är kallt och fuktigt. Så på vintern får man se till att ta bort gräsklippet i växthuset. Återkommer med fler mini-erfarenheter.
Jubbe063
CITAT (elisa-bet @ 12-01-2013, 18:48) *
Någon som har erfarenhet av att odla i sand i växthuset? Har blivit med hus och växthus i år och förra ägaren odlade enbart i sand och gräsklipp i växthuset. Hur fungerar det egentligen och kan man odla mera näringskrävande växter som vattenmelon och squash?

Ja, du kan gödsla enbart med gräsklipp, dvs fylla på vartefter det sjunker undan så att säga. Har inte testat i växthus, bara på friland och kruka på uteplats kanske jag ska tillägga
Myosotis
CITAT (Peztis @ 12-01-2013, 19:14) *
Enligt Nils Åkerstedt kan du i stort sett odla ALLT på detta sätt.
Här kan du läsa mer.

Tack för länken! Det här vill jag testa, var hemma hos någon som odlade så i höstas och blev mycket imponerad. Både i växthus och i lådor ute. Hon hade inte bytt jord (alltså sand) på 7 år!! Bara fyllde på med gräsklipp. Allting växte jättebra, tomater, sparris... ja allt! Hon hann med två skördar av morötter per år blink.gif Det var i mitten av oktober och morötterna var nog sådda i augusti tror jag hon sa (?!), de var större än mina som jag sått på våren!
Förmodligen kommer jag att bli jättebesviken för det är säkert mina ogröna fingrar som är problemet, men jag har i alla fall en säck med sand och gräsklipp i ladan. När våren kommer ska den luftas ett tag och sen ska jag testodla. Några förslag om vad som lämpar sig bäst för en sådan testodling?
Elisabeth-Västkustkolonisten
För många år sedan lyssnade vi på Nils Åkerstedt och då blev sambon så intresserade att han gjorde en sandrabatt.
Även flera hinkar med sand hade vi sedan.

Nackdelen är att man måste vattna mera och att sniglarna trivs under gräsklippet.

Någonstans här måste det finnas hans bok kvar.

Myosotis
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 20-01-2013, 07:10) *
Nackdelen är att man måste vattna mera...

Bra att veta, får se om jag orkar då...
Sniglar finns inte här än i alla fall.
addo
CITAT (Myosotis @ 20-01-2013, 12:56) *
Bra att veta, får se om jag orkar då...
Sniglar finns inte här än i alla fall.

Jag har goda erfarenheter av att odla krukväxter i ren kattsand, det fina med kattsanden är att den till skillnad från vanlig sand håller lite fukt. Man måste fortfarande vattna mer än i vanlig jord men en till två gånger per vecka räcker beroende på luftfuktighet.

Det är nog tyvärr lite dyrt att fylla ett helt växthus med sanden, men i odlings kärl tycker jag definitivt man ska testa. Det man ska tänka på är att täcka kattsanden med något, annars avdunstar vattnet jätte fort, och att man vattnar igenom riktigt ordentligt när man vattnar.

På den här sidan finns bra info om odling i kattsand och en bit ner på sidan finns det angivet vilka svenska kattsands-märken man ska använda (med bilder på påsen dessutom). http://www.bonsai4me.com/Basics/Basicscatlitter.htm
Myosotis
Spännande men det får jag testa senare när jag har blivit rik. Antar att det ska vara icke-klumpbildande.
addo
Ja Coop eller Willys billigaste, den består av bränd lera och känns typ som vermikulit fast aningen tyngre och har tegelfärg. När man vattnar sugs vattnet upp så snabbt att det fräser och tjuter om den och när den är vattenmättad väger den uppskattningsvis dubbelt så mycket som när den är torr.

Rik behöver man definitivt inte vara för att använda den i en normalstor kruka.

Namn och bild på påsarna finns i som sagt i länken ovan.
Whiskuchi
Intressant det med kattsanden, jag vet att man kan använda sådan sand i akvarium också men tanken att odla i den har aldrig slagit mig smile.gif
Moijen
Hej.
Kan rekommendera boken.
Här uppe i Norr vet jag en kille som länge odlat tomater, gurka med fantastiskt resultat.
Allt enligt metoden som boken beskriver.
Kornstorlek, grönmassa och så
Återkommer gärna i ärendet
Hej hej
Whiskuchi
Jag har hela köksträdgården i sand i år (odlar i baljor, hinkar och krukor). Både i växthuset och ute smile.gif

edit: förlåt nu ljög jag, squashen står i kompost. Resten står i sand och täcks med gräsklipp smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon